אתה מתכוין לדעות של המחקר המודרני או במקורותינו?
כי מבחינתי זה לא דעות כשזה נוגד את דברי חז"ל.
בכל אופן זיהוי התחש לא כ"כ קשור לשרשור הזה, דנים פה על שמות של בעלי חיים.
זיהוי התחש לגמרי קשור כי הוא שם של בע''ח וזה לא נוגד את חז''ל כי גם שם יש כמה דיעות ואלו הם
התחש במקורות חז"ל
חז"ל עסקו בשאלת זהותו של התחש, וכן בשאלות אחרות הקשורות לכך:
ה
תלמוד הבבלי ב
מסכת שבת (כח, א) מביא שאלה שנשאלה ל
אמוראים, האם התחש היה מין חיה טהורה או טמאה. בהקשר זה מובאת דעתו של
רבי נחמיה, ש"מכסה אחד היה, ודומה כמין תלא אילן" (שהוא, לפי
פירוש רש"י, מין חיה טמאה מנומרת בגוונים שונים ולפי
אהרוני גחן מצוי); אלא שהגמרא מציינת שהתחש לא היה תלא אילן, כיון שהתחש היה חיה טהורה, לדבריהם. כסיוע לדעה על רבגוניות צבע עורו של התחש הביא האמורא
רב יוסף סיוע מ
תרגום אונקלוס למילה 'תחש' - "ססגונא", כאשר רב יוסף פירש זאת: "שֶשָׂש בגוונין הרבה". בהמשך (שם, עמוד ב) מביאה הגמרא דעה
תנאית על זהותו של התחש:
"אמר
רבי אלעא אמר
רבי שמעון בן לקיש, אומר היה
רבי מאיר: תחש שהיה בימי
משה בריה בפני עצמה היה, ולא הכריעו בה חכמים אם מין
חיה הוא אם מין
בהמה הוא, ו
קרן אחת הייתה לו במצחו, ולפי שעה נזדמן לו למשה, ועשה ממנו משכן ונגנז".
אמנם, ב
מדרש תנחומא (ורשא, תרומה, סימן ו') מובא הנושא כ
מחלוקת תנאים:
"
רבי יהודה אומר: חיה טהורה גדולה הייתה במדבר, ו
קרן אחת היה לה במצחה, ובעורה ששה גוונים, ונטלו אותה ועשו ממנה יריעות. ו
רבי נחמיה אומר: מעשה
נסים הייתה, ולשעה שנבראת בו בשעה נגנזה, ועורות תחשים למה? דכתיב: 'אורך היריעה האחת שלשים באמה' - מי מביא לך יריעה של שלשים אמה!? אלא מעשה נס; לשעה שנבראת נגנזה".
ה
ירושלמי (שבת, פ"ב ה"ג) מציג את הדברים בצורה שונה, ואף מביא דעה ש'תחש' אינו סוג חיה, אלא סוג עור - אולי
צבע:
"...ועורות תחשים - ...ר' יהודא אומר, 'טיינין', לשם צובעו נקרא. ור' נחמיה אמר, גלקטינין. ורבנן אמרין (=וחכמים אומרים) מין חיה טהורה, וגדילה במדבר. ותני כיי דמר (=דעתם היא כמו שאמר) ר' לעזר בי ר' יוסי, ר' אבהו בשם רבי שמעון בן לקיש בשם ר' מאיר: כמין חיה טהורה ברא הקב"ה למשה במדבר, כיון שעשה בה מלאכת המשכן נגנזה. ר' אבון אמר, 'קרש' היה שמה. תני רבי הושעיה: דחדא קרן (=בעלת קרן אחת)...".
ב
מדרש קהלת רבה (וילנא, א, א) מובאת מחלוקת תנאים אחרת בנושא:
"עורות תחשים מה הן? ר' יהודה אומר: אלטינון, ר' נחמיה אומר: גלטינון.
רבי יוחנן אומר: מין חיה גדולה הראה הקב"ה למשה, ועשה הימנה צורך המשכן וגנזה.
רבי אבין אמר: 'קרש' היה שמה. תני
רבי הושעיה: קרן אחת הייתה לו במצחו, שנאמר (
תהילים,
ס"ט) 'ותיטב לה' משור פר מקרין מפריס' וגו'. 'מקרין' - תרתי שמע מינה (=משמע שתי קרניים)!?, אמר
רבי חנינא בר יצחק: 'מקרן' כתיב. (=ה
כתיב הוא 'מקרן', היינו לשון יחיד)".
נראה בעליל מעיון במקורות אלו שישנם חילופי מסורות שונות בנוגע לזהות אומרי הדברים והצורה המדויקת של דבריהם, אך כמה מוטיבים קיימים:
- היו שסברו שכלל אין זו מין חיה, אלא סוג של עור או של צבע שבו צבעו את העורות.
- ישנה דעה שהתחש היה חיה נסית, לשעתה, ו"נגנז" לאחר שהשתמשו בו. לדעה זו, "ואנעלך תחש" מרמז לחיה אחרת או לסוג אחר של בד או עור.
- יש שאמרו שהיה בעל גוונים רבים (יש שאמרו 'שישה', כנראה על סמך התרגום 'ססגונא')[1].
- יש שאמרו שהייתה לו קרן אחת.
- הסברה הרווחת היא שחיה זו הייתה חיה טהורה.
ואחרי כל זאת, אין בדברי חז"ל משום זיהוי מדויק של מין החיה, שנראה שלא היה ידוע להם מציאותית. התיאור של חיה 'נסית', בעלת קרן אחת, משתלב עם תיאור ה
חד-קרן האגדי, שייתכן שחז"ל זיהו בו את התחש (ושמא זהו ה"קרש", שר' אבון בירושלמי מזהה בו את התחש).
התחש בתרגומים העתיקים
כאמור,
אונקלוס תרגם 'ססגונא', שחז"ל דרשו אותו על שום גווניו הרבים. גם במחקר המודרני פותרים מילה זו על פי ה
פרסית, שבה פירושה "בעל שישים גוונים" - דהיינו, בעל גוונים רבים. אמנם, אין כלל חובה לפי זה לפרש שמדובר במין חיה, ואפשר שגם אונקלוס לא דיבר אלא על הצבעים השונים של העור.
תרגום השבעים תרגם 'תחש' באותה מילה שבה תרגם את '
תכלת', ונראה לפיו שמדובר בסוג של צבע, הנוטה לשחור.
התחש בפרשנות המקרא הקלאסית
חילוקי הדעות בנוגע למהותו של התחש נמשכו גם בפרשנות המקרא שאחרי חז"ל
[2].
רס"ג תרגם ל
ערבית את המילה 'תחש' ל"דארש", ופירש הרב
יוסף קאפח במהדורתו שפירוש המילה הוא עור הצבוע
שחור. כלומר, אין זה כלל סוג של חיה אלא סוג של עיבוד עור. גם ר'
אברהם בן הרמב"ם בפירושו לתורה, פרש כך את רס"ג, וכתב: "והמתרגם לערבית אמר 'דארש', ועניינו בלשון הערבים סוג של עיבוד למקצת העורות, וממנו עושים מנעלים וסנדלים".
אברהם קורמן ציין שגם ר' נתן בעל
הערוך אימץ פירוש זה.
ג'ירף - תחש?
רש"י נקט כדעת הסוברים שהוא מין חיה, שלא היה אלא לשעה, ושהיה מרובה בגוונים, ססגוני, כלשון התרגום "ססגונא".
בעל הטורים (בפירושו ל
שמות,
כ"ו, י"ד), ציין ש"תחש" הוא ב
גימטריה "שָׂש גונים"
[3].
ראב"ע בפירושו הארוך נקט שהוא "מין חיה הייתה ידועה בימים ההם". אך בפירושו הקצר הסתמך על הפסוק "ואנעלך תחש" וכתב: "עור בהמה, שהוא עב, כי הנעל לא ייעשה כי אם מעור עב כעור ה
שור. ולפי דעתי שהוא שור...". קיימת מחלוקת בשאלה איזה מהפירושים נכתב ראשון, ועל כן מהי "המשנה האחרונה" של ראב"ע בעניין.
רלב"ג העלה אפשרות אחרת:
"אחשוב כי הם
תיישים גדולים ועורותיהם יותר חזקים וקשים ויותר נבחרים מהאילים, על כן כתוב "ואנעלך תחש" שהוא הנבחר שבעורות, לעשות מנעלים".
ר'
יוסף בכור שור לא התייחס לסוג החיה שממנה עשוי העור, אלא לצורתו החיצונית:
"העור נאה מאד ודרך השרים והשרות לעשות מהם נעליים לנוי".
ר'
שמשון רפאל הירש בפירושו שיער ש'תחש' הוא מלשון 'חוש', היינו חיה הרצה מהר.