• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה - איך יתכן שאדם אוכל מאילן ללא המתנת שנות ערלה, ולאחר זמן - אומרים לו תתחיל למנות שנות ערלה?

אגב ריהטא ראיתי באחד העלונים שבוע שעבר, מדריך הלכתי למטיילים מאחד הרבנים בבני ברק
ובו כתב שהסברס אסורים מדין ערלה, וקראתי תוכן הדברים, שבו הוא מסביר שלמרות שהוא יודע שהעץ הוא בן יותר משלש שנים, מ"מ תמיד הוא מוציא הסתעפויות חדשות לאותו עץ, והפירות שבאותם ענפים הם ערלה גמורה
והזדעזעתי בעצמי על כל פירות הערלה שאכלתי עד היום....
ואחרי שנרגעתי קצת נזכרתי במשנה הנ"ל של הילדה שיונקת מן הזקנה, ואמרתי לרעייתי שחבל מאוד שרבנים כותבים הלכות בלי שמץ של מושג
כי פשוט שאין בזה ערלה כלל ועיקר, שהרי הכל עדיין מחובר לאילן הגדול, וז"ב.
 
אם חשב בשעת הנטיעה שהעץ ישמש לגדר וסייג, או לצורך עצים, וכעבור שנתיים נמלך בדעתו והחליט לקיימו לצורך אכילת הפירות, הרי הפירות שיגדלו משעה שנמלך חייבים בערלה, אך מונין את שנות הערלה משעת הנטיעה ולא משעה שנמלך. ואם נמלך אחר שעברו שנות הערלה, [סוף שנה שלישית], אין הפירות חייבים בערלה. ואין בו דין נטע רבעי, שאין דין נטע רבעי בלא ערלה. [שם פ''ד סעיף ד']
 
אגב ריהטא ראיתי באחד העלונים שבוע שעבר, מדריך הלכתי למטיילים מאחד הרבנים בבני ברק
ובו כתב שהסברס אסורים מדין ערלה, וקראתי תוכן הדברים, שבו הוא מסביר שלמרות שהוא יודע שהעץ הוא בן יותר משלש שנים, מ"מ תמיד הוא מוציא הסתעפויות חדשות לאותו עץ, והפירות שבאותם ענפים הם ערלה גמורה
והזדעזעתי בעצמי על כל פירות הערלה שאכלתי עד היום....
ואחרי שנרגעתי קצת נזכרתי במשנה הנ"ל של הילדה שיונקת מן הזקנה, ואמרתי לרעייתי שחבל מאוד שרבנים כותבים הלכות בלי שמץ של מושג
כי פשוט שאין בזה ערלה כלל ועיקר, שהרי הכל עדיין מחובר לאילן הגדול, וז"ב.
עיין בקונטרס האחרון שמוציא ביהמ"ד להלכה ולהתיישבות של הגר"י אפרתי שליט"א. שכתבו שם בנושא זה, וכמדומני שהסיקו כחכם מבני ברק, וכמדומני שגם לגבי רימונים. עיי"ש.
 
עיין בקונטרס האחרון שמוציא ביהמ"ד להלכה ולהתיישבות של הגר"י אפרתי שליט"א. שכתבו שם בנושא זה, וכמדומני שהסיקו כחכם מבני ברק, וכמדומני שגם לגבי רימונים. עיי"ש.
תוכל לבאר לי על רגל אחת את טעמם?
 
אם חשב בשעת הנטיעה שהעץ ישמש לגדר וסייג, או לצורך עצים, וכעבור שנתיים נמלך בדעתו והחליט לקיימו לצורך אכילת הפירות, הרי הפירות שיגדלו משעה שנמלך חייבים בערלה, אך מונין את שנות הערלה משעת הנטיעה ולא משעה שנמלך. ואם נמלך אחר שעברו שנות הערלה, [סוף שנה שלישית], אין הפירות חייבים בערלה. ואין בו דין נטע רבעי, שאין דין נטע רבעי בלא ערלה. [שם פ''ד סעיף ד']
@אמיתי ונכון מאד, אך לא ע"ז חשבתי, כיוונתי לתשובה הראשונה. יישר כח.
 
חזור
חלק עליון