• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מיחם שחיממו עליו רק באמצעות סיר

מועדים לשמחה, האם מישהו ראה התייחסות בנוגע למיחם שחיממו עליו חמץ רק באמצעות סיר וידוע שלא נשפך עליו מהסיר במהלך השנה?
פשוט שאסור,
כל מכסה של מיחם שאני מכיר יש בו חור ליציאת אדים, וכיון שכן הזיעה עולה ועושה הבלעה והפלטה.
אם לדעתך מקום המפגש בין הסיר למכסה המיחם יבש לחלוטין, (אם תבדוק זאת ותווכח שכן הוא) אז באמת הוא מותר מן הדין שאין בלוע יוצא מכלי לכלי בלא רוטב.
 
נט בר נט הוא ושרי
הרי מותר להכין חרוסת בסיר שבישל בו באותו היום אטריות (כאן) וכ"ש בנידון דידן שהחמץ נתן טעם בסיר שנתן טעם בזיעה שנתן טעם במכסה
אבל בהרבה פעמים הסיר מלוכלך קצת בחמץ בתחתית הסיר ואם הניחו אותו כך על המכסה אז המכסה כן צריך הגעלה
 
נט בר נט הוא ושרי
הרי מותר להכין חרוסת בסיר שבישל בו באותו היום אטריות (כאן) וכ"ש בנידון דידן שהחמץ נתן טעם בסיר שנתן טעם בזיעה שנתן טעם במכסה
אבל בהרבה פעמים הסיר מלוכלך קצת בחמץ בתחתית הסיר ואם הניחו אותו כך על המכסה אז המכסה כן צריך הגעלה
בפסח עצמו לא מתירים נט בר נט
 
גם מהחרוסת שאתה אוכל בפסח "יוצא טעם" ומתירים
קשה להסביר.... אבל אנסה.
נט בר נט שמותר, היינו שהתבשל, קיבל טעם, או כל דבר אחר קודם לפסח, דאז אמרינן דבטל טעמו, דחמץ קודם פסח בטל בס'.
אך אם הטעם שקבל הוא בפסח עצמו, אז אמרי' דבפסח עצמו אפי' באלף לא בטיל.
ולכן החרוסת מותרת לכתחילה, והמיחם אסור. (מצד נט בר נט, אם היה חמץ).
מקווה שמובן.
 
עיי' תמז ד שאם נתבטל כבר קודם פסח, שאינו חוזר וניעור. ויש חולקים, ולהלכה כדעה א.
אין כאן בטל בשישים שבישל בסיר גדול הרבה מאוד אטריות ואח"כ בישל בו מעט חרוסת אז יהיה אסור לאכול את החרוסת ? הרי אם במקום חמץ נדמה לבשר טרף שבישל בסיר בשר טרף ואח"כ בישל בו מעט חרוסת החרוסת ודאי שאסורה
אלא אנו אומרים שהחמץ שבחרוסת כיון שהוא נט בר נט התבטל לפני הפסח גם החמץ שבמכסה התבטל לפני הפסח
 
אין כאן בטל בשישים שבישל בסיר גדול הרבה מאוד אטריות ואח"כ בישל בו מעט חרוסת אז יהיה אסור לאכול את החרוסת ? הרי אם במקום חמץ נדמה לבשר טרף שבישל בסיר בשר טרף ואח"כ בישל בו מעט חרוסת החרוסת ודאי שאסורה
אלא אנו אומרים שהחמץ שבחרוסת כיון שהוא נט בר נט התבטל לפני הפסח גם החמץ שבמכסה התבטל לפני הפסח
נ"ט בר נ"ט מתבטל רק כשהוא יצא, לא כשהוא בתוך המכסה, להסביר את זה צריך להסביר הרבה מסי' צה' ביו"ד ואין לי כח....
 
אנסה בפעם האחרונה להסביר, אם לא מובן אז זו אשמתי בלבד, אני קשה הסברה.....
המכסה קיבל טעם מהחמץ, נ"ט ראשון, והדבר שמניחים על המכסה זה הנ"ט השני.
יש ב' נידונים: א. אם כנגד המכסה יש ס' בבליעות אז ממילא לא צריך להגיע לנ"ט בר נ"ט, אלא זה נתבטל קודם פסח. אמנם אם חממו בפסח עצמו, זה קשור למח' האם דבר שנתבטל קודם פסח, וחממוהו בפסח האם חוזר ואוסר, עיי' תמז ד.
ב. אמנם, בדרך כלל אין ס' במכסה כנגד הבליעות (לא משערים את כל הבישולים, אלא כל בישול בפנ"ע, עיי' היטב ביו"ד ואין לי כח להביא מקורות), וממילא אם נתבשל קודם הפסח, שייך נ"ט בר נ"ט (ואם את הדבר עצמו שנתבשל בשלוהו בכלי אחר-זה כמו הנידון שנתבטל קודם פסח כנ"ל). אך אם נתבשל בתוך הפסח, לא אומרים נ"ט בר נ"ט בתוך פסח, וממילא האוכל נאסר.
אם מובן מובן, ואם לא-עלי תלונותיכם.
 
המכסה קיבל טעם מהחמץ, נ"ט ראשון, והדבר שמניחים על המכסה זה הנ"ט השני.
הסיר קיבל טעם מהחמץ והסיר נתן טעם בזיעה של המים והם נתנו טעם במכסה של המיחם
וכל זה קרה קודם הפסח
נ"ט בר נ"ט מתבטל רק כשהוא יצא, לא כשהוא בתוך המכסה, להסביר את זה צריך להסביר הרבה מסי' צה' ביו"ד ואין לי כח....
מנין לכבודו הרי בתוך המכסה הוא כבר נט בר נט ומה החילוק בין אוכל לכלי

עדיין לא הבנתי...
 
הסיר קיבל טעם מהחמץ והסיר נתן טעם בזיעה של המים והם נתנו טעם במכסה של המיחם
וכל זה קרה קודם הפסח

מנין לכבודו הרי בתוך המכסה הוא כבר נט בר נט ומה החילוק בין אוכל לכלי

עדיין לא הבנתי...
קצרה ידי מלהסביר, מחילה.
(צריך ללמוד טוב בעיון את סי' צה, ואז הכל יתברר היטב)
 
חזור
חלק עליון