מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וישלח יהושע בן נון מן השטים שנים אנשים מרגלים חרש לאמר לכו ראו את הארץ ואת יריחו (הפטרה)
פירש רש"י ביהושע (ב א) שעשו את עצמן כמוכרי קדירות, וזהו "חרש" לאמר, מלשון כלי חרס. ויש לעיין למה עשו עצמן דוקא כמוכרי קדירות, ולא דבר אחר.
וביאר בספר אמרות ה' [לרבי משה ליטש רוזנבוים זצ"ל דיין דפרשבורג] בפרשתינו, כיון דאמרו בבבא קמא פב: דאין עושין כבשונות בירושלים, וכבשונות היינו משרפות שעושים בהם קדירות כמו שכתב רש"י שם, והטעם משום קוטרא דהיינו עשן, כדי שלא ישחיר העשן את כותלי בית המקדש או כדי שלא יתערב עם עשן המערכה, כמו שפירשו בשיטמ"ק שם. וממילא הוא הדין במדבר, כל מחנה ישראל באותו הזמן היה כמו ירושלים לדורות, שהרי היה בתוכו המשכן, ולא היו עושים בו כבשונות.
ועל כן עשו עצמן כמוכרי קדירות, שעי"ז יושבי הארץ לא יעלו על דעתם שהם מרגלים מבני ישראל, כיון שבני ישראל באותו הזמן לא היה בהם אף אחד שעושה קדירות.
וישלח יהושע בן נון מן השטים שנים אנשים מרגלים חרש לאמר לכו ראו את הארץ ואת יריחו (הפטרה)
פירש רש"י ביהושע (ב א) שעשו את עצמן כמוכרי קדירות, וזהו "חרש" לאמר, מלשון כלי חרס. ויש לעיין למה עשו עצמן דוקא כמוכרי קדירות, ולא דבר אחר.
וביאר בספר אמרות ה' [לרבי משה ליטש רוזנבוים זצ"ל דיין דפרשבורג] בפרשתינו, כיון דאמרו בבבא קמא פב: דאין עושין כבשונות בירושלים, וכבשונות היינו משרפות שעושים בהם קדירות כמו שכתב רש"י שם, והטעם משום קוטרא דהיינו עשן, כדי שלא ישחיר העשן את כותלי בית המקדש או כדי שלא יתערב עם עשן המערכה, כמו שפירשו בשיטמ"ק שם. וממילא הוא הדין במדבר, כל מחנה ישראל באותו הזמן היה כמו ירושלים לדורות, שהרי היה בתוכו המשכן, ולא היו עושים בו כבשונות.
ועל כן עשו עצמן כמוכרי קדירות, שעי"ז יושבי הארץ לא יעלו על דעתם שהם מרגלים מבני ישראל, כיון שבני ישראל באותו הזמן לא היה בהם אף אחד שעושה קדירות.