• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מחליף מזוזה האם מברך


לפי זה:
אם אינני יודע מי מהודרת יותר,
אם המזוזה החדשה שקניתי,
או המזוזה שכבר נמצאת בדלת מזה עידן ועידנים [אבל בעה"ב הקודם שהוא יר"ש מרבים ומסתברא לי שרכש מזוזות מהודרות],
שלכאורה עצם הדבר שהמזוזה הקיימת לא נבדקה לכל הפחות בשנתיים האחרונות,
לעומת זאת המזוזה שלי נכתבה זה עתה ונבדקה,
האם תיחשב מהודרת לעומת הקודמת?
נפק"מ לברכה.
 
עיקר דבריך נכונים ומה שכתבת שמבזבז ממונו לריק תלוי הדבר מתי בדק בפעם האחרונה האם עכשיו או לפני שנה שכידוע יש הבודקים מזוזות כל שנה בחודש אלול וכמו שאמרו רבותינו



בברכת התרה
דבר ראשון מאיפה הוא יודע שהמזוזות של הדייר הקודם אינם פסולות?

ואם אתה משיג אתה מסיג על מרן, כי אני רק הסיכמתי את דבריו. ומה שכתב כת"ר "מהודרות כלשונך" התבלבל מר בין מה שאני הבאתי מיבי"א למה שהביאו לפני מהיחוה דעת. ועיין טוב בדבריי
הייתי אומר הפוך
למבואר שלא יברך
משום שכל מה שלעיל כתב לברך זה משום שיש חשש שהם פסולות ואז הוי היסח דעת
אך כאן שיודע שהם מהודרות [כלשונך] או אפי' לא מהודרות אלא כשרות, אין שום סבה לומר שיברך, כי הוא יודע שהם טובות.

ומן הראוי לבזבז את ממונו לחינם

למה לשלוח לבדיקה, זה סתם מעשה קוף בעלמא
כך הנושא לשלוח לבדיקה כי יש פה צד שאולי הם פסולות וכד'
אך כאן שיודע שהם כשרות, אין כאן שום "ראוי לשלוח לבדיקה" אלא אך ורק "ראוי שמבזבז ממונו וזמנו לריק"
וטענתכם כבר מובאת בהליכות עולם ח"ח עמ' רמא בשם התבואות שמש. וזה מה שמרן ענה לו
1752564333563.png

ולגבי השאלה שאלת חכם של הרב חכמי כתוב ביבי"א שם ובהליכות עולם ח"ז מבואר שגם לוקח את הראשונה לבדיקה ולוקח אותה למקום אחר שדבר זה גם מועיל לגבי המזוזה השניה גם לענין הברכה. וז"ל

1752564822898.png

מ"מ זה רק מן הראוי, ומעיקר הדין משמע שאפשר לברך אפילו מהודרות במהודרות. וגם כאן עדיף שיעשה שיהוי ארוך והתעסק בדברים אחרים בין מזוזה למזוזה וכדברי הבא"ח והכף החיים, כמבואר ביבי"א שם.
וכ"פ את הבן איש חי בהליכות עולם. וז"ל.

1752565669061.png
 
מ"ש ההלכה ברורה
מחליף מזוזה ליותר מהודרת
זה לוא דווקא
אלא כל שזה מזוזה אחרת
וכמו שכתב האשכול
הצג קובץ מצורף 35116
והאי טעמא דנקטי מהודרות, משום מה שכתב ביבי"א שם סי' יח שיש פוסקים שכתבו שיש בעיה לתת הוציא מזוזה בלי שום סיבה. ומרן הגרע"י העלה שאם רוצה לתת נאה הימנה שפיר דמי ואין בזה זלזול במצוה. והביא שיש מחמירים אם לוקח אותה לגניזה. ובמקרה דנן זה הולך לבעלים שפיר דמי.

ושו"ר בהליכות עולם שפסק את ההר צבי הנ"ל (כדלהלן) וסברא פשוטא היא זו שכיון ברכת הבעלים הראשונים היתה רק על דירתם והכא מצוה חדשה איכא וכמבואר באשכול שהביא כאן א.א וכן הובא בהליכות עולם (כדלהלן) וביבי"א שם בהערה בשם בית ברוך. ע"ש. וע"ע ביבי"א ובהליכות עולם.

1752575844783.png
וגם כאן צריך להגיה בכף החיים (קצא סק"ז) ובעמוד הבא סיים כדסיים ביבי"א.
 
חזור
חלק עליון