• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת במבה נוגט

לא מדוייק יש מח' גדולה בנדון אם מזונות פוטר רק מיני מזונות או כל מידי דזיין עיי' באח' בזה ולמעשה זה רק מדין סב"ל משא"כ במבה דהתם אמרי דאף לפוסקים שמברכים שהכל אם יברך אדמה יצא כיון דלא שיקר בברכתו
לפוסקים שאומרים שזה שהכל לא יצא בדיעבד אפילו באדמה כי זה לא אדמה

והשניצל זה מזונות יש בזה מין דגן ואין שום חילוק עם הבשר הוא העיקר הוא לא זה דבר פשוט בהלכות עיקר וטפל שיש מזונות
לכן לא ברור לי מה הטענה שאתם חוזרים כמה וכמה פעמים שהעוף הוא עיקר
 
לפוסקים שאומרים שזה שהכל לא יצא בדיעבד אפילו באדמה כי זה לא אדמה
אם כוונתך לבמבה, הרי שטעות בידך, כי לכ"ע אם בירך "האדמה" יצא יד"ח (לכה"פ בדיעבד), ובכוונה שלחתי אותך לקרוא את ההודעות שדיברנו ע"ז כדי למנוע דיונים כפולים...
והשניצל זה מזונות יש בזה מין דגן ואין שום חילוק עם הבשר הוא העיקר הוא לא זה דבר פשוט בהלכות עיקר וטפל שיש מזונות
לכן לא ברור לי מה הטענה שאתם חוזרים כמה וכמה פעמים שהעוף הוא עיקר
יש מושג של מין דגן שבא לשמש את העיקר, שאז לא מברכים עליו.
ואני בכוונה לא כותב זאת ולא פותח דיון, כיון שהכל כבר נטען ונידון היטב בקישור שהבאתי לך ואין עניין לחזור על הכל שוב.
בבקשה בבקשה ממך תראה שם הכל ותקווה נחת. (וגם אם לא תסכים על הכל, ויש כאלה שלא הסכימו, לפחות לא תשאל שאלות תמימות ותטען טענות שאינן ענייניות. בבקשה...)
 
אם כוונתך לבמבה, הרי שטעות בידך, כי לכ"ע אם בירך "האדמה" יצא יד"ח (לכה"פ בדיעבד), ובכוונה שלחתי אותך לקרוא את ההודעות שדיברנו ע"ז כדי למנוע דיונים כפולים...

יש מושג של מין דגן שבא לשמש את העיקר, שאז לא מברכים עליו.
ואני בכוונה לא כותב זאת ולא פותח דיון, כיון שהכל כבר נטען ונידון היטב בקישור שהבאתי לך ואין עניין לחזור על הכל שוב.
בבקשה בבקשה ממך תראה שם הכל ותקווה נחת. (וגם אם לא תסכים על הכל, ויש כאלה שלא הסכימו, לפחות לא תשאל שאלות תמימות ותטען טענות שאינן ענייניות. בבקשה...)
מה החידוש לשמש את העיקר
הרי אמרו דגן טפל נותן טעם קובע ברכה
וכי מה שאמרו טפל זה שהוא משמש את העיקר מה החידוש שלך
אתה לא עונה על קושיות שאני מקשה
גם השניצל לשיטתך יודו שבדיעבד יצא מזונות זה פירורי לחם
 
יש מושג של מין דגן שבא לשמש את העיקר, שאז לא מברכים עליו.
הרב @בנימין לוריא הצדיק, אני איתך בכל הדיון הזה ואחריך נרוצה.
רק לענ"ד אתה לא מתנסח ברור מספיק ולכן הרב rafi2391 לא כ"כ מבין על מה מדובר. ברשותך אסביר כוונתך:
מה החידוש לשמש את העיקר
הרי אמרו דגן טפל נותן טעם קובע ברכה
וכי מה שאמרו טפל זה שהוא משמש את העיקר מה החידוש שלך
הרב וואזנר זצוק"ל חידש חידוש, שהסכימו עימו הגר"נ קרליץ הגר"י קמינצקי ועוד, שיש שני סוגים של דגן שטפל ומשמש למאכל אחר:
1.דגן שהוא חלק מהתערובת ובא לתת טעם, וע"ז לכו"ע מזונות, וכידוע.
2. דגן שטפל במהותו למאכל, כלומר לא רק משום שהוא מועט ובא רק לתת טעם, אלא טפל במהותו, הוא וכמעט אינו נחשב חלק מהמאכל כלל, וכגון "ציפוי". והוא טפל בדרגה פחותה שאפילו שהוא דגן לא יברכו עליו. ולדעת פוסק הדור הרב וואזנר אע"פ שהפירורי לחם כיום באו לתת טעם ולהשביע, וזה פשוט וברור, עדיין הם טפלים בדרגה נחותה, היות והם רק ציפוי לעוף, ואינם ממש חלק אינטגרלי ממנו כמו דגן בתערובת למשל, וע"כ אע"פ שהם דגן שבא לתת טעם הם אינם עיקר ולא מברכים עליהם אלא על העוף בלבד.
בבקשה אל תגיד שזה חידוש כי כבר אמרתי, אם תרצה הוכחות יפות למהלך עיין בשבט הלוי שם (חובה) ובשו"ת אבי העזרי המובאות לעיל. ותרווה נחת.
הרב שליט"א אמר דעבד כמר עבד, וע"כ אני הקטן מברך על שניצל "מזונות".

ולכן במבה נוגט לא קשור בשום צורה לשניצל, ופשוט שברכתה "אדמה" לשיטתינו תלמידי מרן הראשל"צ שליט"א.
 
מה החידוש לשמש את העיקר
הרי אמרו דגן טפל נותן טעם קובע ברכה
וכי מה שאמרו טפל זה שהוא משמש את העיקר מה החידוש שלך
אתה לא עונה על קושיות שאני מקשה
גם השניצל לשיטתך יודו שבדיעבד יצא מזונות זה פירורי לחם
לענ"ד אתה לא מתנסח ברור מספיק ולכן הרב rafi2391 לא כ"כ מבין על מה מדובר
אני בכוונה לא מסביר ומאריך כיון שכבר האריכו בדבר זה במקומות האחרים, ואיני רוצה לפתוח שוב נידון שכבר דיברנו בו בעבר באריכות. (ואין כאן מקומו).
 
הרב שליט"א אמר דעבד כמר עבד, וע"כ אני הקטן מברך על שניצל "מזונות".
לא מדוייק.
הרב אמר שיש לברך שהכל, ולא צריך לצעוק על מי שמברך מזונות.
ואמנם אח"כ בכתבים הראה פנים למי שמברך מזונות, (וכן בילקו"י החדש), אמנם נראה דעתו יותר לברך שהכל, וכן מורה ברבים. (ותוכל לעיין בכל זה באריכות במקומות שהפניתי אליהם).
 
הרב שליט"א אמר דעבד כמר עבד, וע"כ אני הקטן מברך על שניצל "מזונות".
לא מדוייק.
הרב אמר שיש לברך שהכל, ולא צריך לצעוק על מי שמברך מזונות.
ואמנם אח"כ בכתבים הראה פנים למי שמברך מזונות, (וכן בילקו"י החדש), אמנם נראה דעתו יותר לברך שהכל, וכן מורה ברבים. (ותוכל לעיין בכל זה באריכות במקומות שהפניתי אליהם).
 
הרב @בנימין לוריא הצדיק, אני איתך בכל הדיון הזה ואחריך נרוצה.
רק לענ"ד אתה לא מתנסח ברור מספיק ולכן הרב rafi2391 לא כ"כ מבין על מה מדובר. ברשותך אסביר כוונתך:

הרב וואזנר זצוק"ל חידש חידוש, שהסכימו עימו הגר"נ קרליץ הגר"י קמינצקי ועוד, שיש שני סוגים של דגן שטפל ומשמש למאכל אחר:
1.דגן שהוא חלק מהתערובת ובא לתת טעם, וע"ז לכו"ע מזונות, וכידוע.
2. דגן שטפל במהותו למאכל, כלומר לא רק משום שהוא מועט ובא רק לתת טעם, אלא טפל במהותו, הוא וכמעט אינו נחשב חלק מהמאכל כלל, וכגון "ציפוי". והוא טפל בדרגה פחותה שאפילו שהוא דגן לא יברכו עליו. ולדעת פוסק הדור הרב וואזנר אע"פ שהפירורי לחם כיום באו לתת טעם ולהשביע, וזה פשוט וברור, עדיין הם טפלים בדרגה נחותה, היות והם רק ציפוי לעוף, ואינם ממש חלק אינטגרלי ממנו כמו דגן בתערובת למשל, וע"כ אע"פ שהם דגן שבא לתת טעם הם אינם עיקר ולא מברכים עליהם אלא על העוף בלבד.
בבקשה אל תגיד שזה חידוש כי כבר אמרתי, אם תרצה הוכחות יפות למהלך עיין בשבט הלוי שם (חובה) ובשו"ת אבי העזרי המובאות לעיל. ותרווה נחת.
הרב שליט"א אמר דעבד כמר עבד, וע"כ אני הקטן מברך על שניצל "מזונות".

ולכן במבה נוגט לא קשור בשום צורה לשניצל, ופשוט שברכתה "אדמה" לשיטתינו תלמידי מרן הראשל"צ שליט"א.
דבריך תמוהים מאוד
נעלם ממך כל ההלכות של עיקר וטפל
כל טפל הוא טפל במהותו
וכי שוקולד עם מעט שברירי עוגיות אין לך טפל יותר מזה
על שניצל שהפירורי לחם משבח את המאכל ומעלה אתו דרגה (רוב האנשים אוהבים שניצל ולא חזה עוף)
אתה אומר שזה טפל במהותו?
מחילה נתת דבריך לשיעורים וגם אז לא ברור מתי זה טפל ומתי זה טפל במהותו (איזה חילוקים חדשים)
 
דבריך תמוהים מאוד
נעלם ממך כל ההלכות של עיקר וטפל
כל טפל הוא טפל במהותו
וכי שוקולד עם מעט שברירי עוגיות אין לך טפל יותר מזה
על שניצל שהפירורי לחם משבח את המאכל ומעלה אתו דרגה (רוב האנשים אוהבים שניצל ולא חזה עוף)
אתה אומר שזה טפל במהותו?
מחילה נתת דבריך לשיעורים וגם אז לא ברור מתי זה טפל ומתי זה טפל במהותו (איזה חילוקים חדשים)
למה אתה מאשים אותי?
אתה צריך להגיד על הרב וואזנר, והגר"י קמניצקי, והגר"נ קרליץ זצוק"ל ויבדל"ט מרן הראשל"צ שליט"א שנעלם מהם כל הלכות עיקר וטפל. ורק ממך לא נעלם אשריך חד בדרא.
עכשיו אענה לך בקצרה, ובכ"ז תנסה להבין כי זה חילוק קצת דק: שוקולד עם שברי עוגיות זה תערובת, וע"כ הטפל שם לא טפל בכל צורתו ומהותו כמו "ציפוי". ואחדד: משל, כל "ציפוי" הוא טפל, משא"כ רכיב בתערובת אינו בהכרח טפל.
אם הבנת אשריך, ואם לא, תלמד קצת עיון ישיבתי כמו שציוה עלינו מרן זיע"א ואז בטוחני שתבין. גדול"י לא יורים סברות מהבטן, גם אלו שלא בזרם שלך.
(וכן בילקו"י החדש)
נכון, כשראיתי שמח ליבי, ובעיקר על זה אני סומך (לפני כן סמכתי רק על המכתב), ועפר אני לרגלי הפוסקים לעיל, אך באמת סברת ה"שהכל" אף שהיא יפה ומובנת היא קצת חידוש. וכמ"ש אכמ"ל.
 
למה אתה מאשים אותי?
אתה צריך להגיד על הרב וואזנר, והגר"י קמניצקי, והגר"נ קרליץ זצוק"ל ויבדל"ט מרן הראשל"צ שליט"א שנעלם מהם כל הלכות עיקר וטפל. ורק ממך לא נעלם אשריך חד בדרא.
עכשיו אענה לך בקצרה, ובכ"ז תנסה להבין כי זה חילוק קצת דק: שוקולד עם שברי עוגיות זה תערובת, וע"כ הטפל שם לא טפל בכל צורתו ומהותו כמו "ציפוי". ואחדד: משל, כל "ציפוי" הוא טפל, משא"כ רכיב בתערובת אינו בהכרח טפל.
אם הבנת אשריך, ואם לא, תלמד קצת עיון ישיבתי כמו שציוה עלינו מרן זיע"א ואז בטוחני שתבין. גדול"י לא יורים סברות מהבטן, גם אלו שלא בזרם שלך.

נכון, כשראיתי שמח ליבי, ובעיקר על זה אני סומך (לפני כן סמכתי רק על המכתב), ועפר אני לרגלי הפוסקים לעיל, אך באמת סברת ה"שהכל" אף שהיא יפה ומובנת היא קצת חידוש. וכמ"ש אכמ"ל.
אתה מעוות את ההלכה מחילה
זה לא דרך התורה
גם קסטה זה לא תערובת ושמה יש צד שהביסקויט מונע טינוף ובכל מקרה הוא טפל לגלידה ומה ברכתו? מזונות
ומה המשמעות של הפוסקים שאתה מביא לי וכי אין פוסקים שסוברים שזה מזונות ? אם תרצה אביא לך בהמשך היום
אם בתערובת ששמה הדגן נבלע ולא מורגש לפעמים אתה אומר שזה לא טפל לא כל שכן בציפוי שעומד בפני עצמו
 
נערך לאחרונה:
אתה מעוות את ההלכה מחילה
זה לא דרך התורה
גם קסטה זה לא תערובת ושמה יש צד שהביסקויט מונע טינוף ובכל מקרה הוא טפל לגלידה ומה ברכתו? מזונות
ומה המשמעות של הפוסקים שאתה מביא לי וכי אין פוסקים שסוברים שזה מזונות ? אם תרצה אביא לך בהמשך היום
אם בתערובת ששמה הדגן נבלע ולא מורגש לפעמים אתה אומר שזה לא טפל לא כל שכן בציפוי שעומד בפני עצמו
אני חושב שאם אתה מתעקש לא לראות את כל מה שנכתב בעניין, לכה"פ תתחיל מלעבור על הקונטרס כאן ואח"כ תשאל את השאלות האלו שהם בעצם עיקר הנידון. (הרי אתה לא חושב שמי שכתב תשובה של כמה וכמה עמודים למה מברכים על שניצל מזונות, יראה שאתה כותב על דיני עיקר וטפל ומין דגן וכו' ויחזור בו, הרי מן הסתם ברור לך שהוא כתב זאת אחר העיון. (בפרט שהרב יצחק כתב בשו"ת הראשון לציון מזונות ואח"כ חזר בו מכך, וכמובן שלא סתם חוזרים בפסק אלא קודם מנסים להעמיד ולקיים את מה שכבר נכתב לרבים...).
בהצלחה!
 
אני חושב שאם אתה מתעקש לא לראות את כל מה שנכתב בעניין, לכה"פ תתחיל מלעבור על הקונטרס כאן ואח"כ תשאל את השאלות האלו שהם בעצם עיקר הנידון. (הרי אתה לא חושב שמי שכתב תשובה של כמה וכמה עמודים למה מברכים על שניצל מזונות, יראה שאתה כותב על דיני עיקר וטפל ומין דגן וכו' ויחזור בו, הרי מן הסתם ברור לך שהוא כתב זאת אחר העיון. (בפרט שהרב יצחק כתב בשו"ת הראשון לציון מזונות ואח"כ חזר בו מכך, וכמובן שלא סתם חוזרים בפסק אלא קודם מנסים להעמיד ולקיים את מה שכבר נכתב לרבים...).
בהצלחה!
אתה מנסה להצדיק את פסיקת הרב יצחק אבל מתעלמים על הדרך מהרבה קושיות
האמת אין מה להאריך בזה יותר מדי הכללים פשוטים וידועים דגן שנותן טעם אפילו מעט קובע ברכה
ובפרט ובפרט והוא משבח את המאכל
אם כתבת 90 עמודים על דבר כזה פשוט זה לא רציני
אגב לא מצאתי חילוק בבית יוסף בין טפל בעיקר וטפל לטפל במהותו זה חילוקים שלא ראתה עין ולא שמעה אוזן ויפה אני על כל דבר יצטרך רב איתי שיגדיר לי מתי זה טפל ומתי זה טפל במהותו

השומרים ישמעו והילדים יחדלו
 
אתה מנסה להצדיק את פסיקת הרב יצחק אבל מתעלמים על הדרך מהרבה קושיות
האמת אין מה להאריך בזה יותר מדי הכללים פשוטים וידועים דגן שנותן טעם אפילו מעט קובע ברכה
ובפרט ובפרט והוא משבח את המאכל
א. למה אתה מתעקש לא לעיין במקומות שאנחנו מביאים לך?!
ב. אם היו מנסים "להצדיק את ההלכה" היו מנסים לקיים את מה שנכתב בשו"ת הראשון לציון וכולם היו יודעים שזו ההלכה.
ג. הדברים לא נכתבו בעקבות פסיקת הרב יצחק, אלא הרב יצחק חזרו בו והורה לברך שהכל בעקבות הדברים.

אני חושב שמי שרוצה להתעקש ולחזור על טענות שכבר הובאו, ולא מעוניין לראות את התשובות והדיונים שנכתבו בעניין, אין עניין עוד להמשיך ולדון בכך.
אתה מוזמן לעבור על כל הנ"ל ורק אח"כ להמשיך להגיב (ועדיף להגיב במקומו, כי כאן הנושא הוא אחר. בבקשה אל תגיב שוב שהדברים פשוטים ואין ספק ואתה למדת וכו' וכו' נקבים נקבים חלולילם חלולים, אלא תעבור על המקורות בעיון ואח"כ תשיב. [אגלה לך שיש כמה מחברי הפורום שהשיבו כדרכה של תורה ודנו בעניין, אבל לא 'חיפפו' את ההלכה כמו שאתה מנסה לעשות...]).
 
א. למה אתה מתעקש לא לעיין במקומות שאנחנו מביאים לך?!
ב. אם היו מנסים "להצדיק את ההלכה" היו מנסים לקיים את מה שנכתב בשו"ת הראשון לציון וכולם היו יודעים שזו ההלכה.
ג. הדברים לא נכתבו בעקבות פסיקת הרב יצחק, אלא הרב יצחק חזרו בו והורה לברך שהכל בעקבות הדברים.

אני חושב שמי שרוצה להתעקש ולחזור על טענות שכבר הובאו, ולא מעוניין לראות את התשובות והדיונים שנכתבו בעניין, אין עניין עוד להמשיך ולדון בכך.
אתה מוזמן לעבור על כל הנ"ל ורק אח"כ להמשיך להגיב (ועדיף להגיב במקומו, כי כאן הנושא הוא אחר. בבקשה אל תגיב שוב שהדברים פשוטים ואין ספק ואתה למדת וכו' וכו' נקבים נקבים חלולילם חלולים, אלא תעבור על המקורות בעיון ואח"כ תשיב. [אגלה לך שיש כמה מחברי הפורום שהשיבו כדרכה של תורה ודנו בעניין, אבל לא 'חיפפו' את ההלכה כמו שאתה מנסה לעשות...]).
שאלה:
האם לפני שהרב יצחק חזר בו (חזר בו פעם שנייה כי פעם ראשונה חזר בו ממה שכתב שהכל לברך מזונות)
גם טענת ששניצל ברכתו שהכל?
אגב אלף המחילות לא מזלזל בך אבל העברתי השאלה לפוסק גדול מוכר בבאר שבע וקיבלתי תשובה ממנו שזה מזונות)
אני מתעלם מרעשי רקע וגם אם תטען לומר שזה שהכל ותכתוב ב90 עמודים ההלכה לא תשתנה וגם אם נרצה לומר כמוך בכל זאת יש לנו כלל בדעת הרב עובדיה כל שגם החולקים מודים בדיעבד עדיף לברך הברכה המבוררת
 
רשמתם פה רשימה של פוסקים אשכנזים ובחרתם להתעלם מהפוסקים הספרדים נביא אותם בקצרה
דעת הרב יהודה בן דוד הולכה ברורה שניצל מזונות בכל מצב
המחלקים בין ציפוי עבה לדקה: הרב גדעון בן משה הרב יעקב יוסף הליכות ברכות

גם האולצ לא חילק בין תערובת לציפוי וגם בדעת ברכת ה' נראה לברך על השניצל מזונות אם הציפוי מורגש
 
האם לפני שהרב יצחק חזר בו (חזר בו פעם שנייה כי פעם ראשונה חזר בו ממה שכתב שהכל לברך מזונות)
גם טענת ששניצל ברכתו שהכל?
א. כן. ב. לא רלוונטי, כי יש דברים שמשתנים אחר העיון.
אגב אלף המחילות לא מזלזל בך אבל העברתי השאלה לפוסק גדול מוכר בבאר שבע וקיבלתי תשובה ממנו שזה מזונות)
אני מתעלם מרעשי רקע וגם אם תטען לומר שזה שהכל ותכתוב ב90 עמודים ההלכה לא תשתנה
אוי לנו שכך נכתב בפורום תורני!
וכי יש מונופול להלכה?!...
וגם אם נרצה לומר כמוך בכל זאת יש לנו כלל בדעת הרב עובדיה כל שגם החולקים מודים בדיעבד עדיף לברך הברכה המבוררת
והוא בעצמו אמר לברך שהכל ולא חש לזה.
אם היו מברכים "שהכל" מספק, ואפשר לברך גם "מזונות" מספק, אתה צודק.
אבל מה שמברכים שהכל זה לא בגלל ספק, אלא כי כך הדין שברכת הבשר היא שהכל.
 
א. כן. ב. לא רלוונטי, כי יש דברים שמשתנים אחר העיון.

אוי לנו שכך נכתב בפורום תורני!
וכי יש מונופול להלכה?!...

והוא בעצמו אמר לברך שהכל ולא חש לזה.
אם היו מברכים "שהכל" מספק, ואפשר לברך גם "מזונות" מספק, אתה צודק.
אבל מה שמברכים שהכל זה לא בגלל ספק, אלא כי כך הדין שברכת הבשר היא שהכל.
נכון אין מונופול גם לא לך וזכותי לטעון שברכת השניצל היא מזונות
ודאי שאפשר לברך מזונות ולא מספק שהפירורי לחם ניכרים ועומדים בעין במטרה להטעים איזה צד יש להגיד שאין אפשר לברך מזונות
ברור שהבשר הוא שהכל, והוא אפילו עיקר אבל מה נעשה שטפל מ5 מיני דגן קובעים ברכה אפילו הם טפל
 
חזור
חלק עליון