• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת במבה נוגט

לא מדוייק יש מח' גדולה בנדון אם מזונות פוטר רק מיני מזונות או כל מידי דזיין עיי' באח' בזה ולמעשה זה רק מדין סב"ל משא"כ במבה דהתם אמרי דאף לפוסקים שמברכים שהכל אם יברך אדמה יצא כיון דלא שיקר בברכתו
לפוסקים שאומרים שזה שהכל לא יצא בדיעבד אפילו באדמה כי זה לא אדמה

והשניצל זה מזונות יש בזה מין דגן ואין שום חילוק עם הבשר הוא העיקר הוא לא זה דבר פשוט בהלכות עיקר וטפל שיש מזונות
לכן לא ברור לי מה הטענה שאתם חוזרים כמה וכמה פעמים שהעוף הוא עיקר
 
לפוסקים שאומרים שזה שהכל לא יצא בדיעבד אפילו באדמה כי זה לא אדמה
אם כוונתך לבמבה, הרי שטעות בידך, כי לכ"ע אם בירך "האדמה" יצא יד"ח (לכה"פ בדיעבד), ובכוונה שלחתי אותך לקרוא את ההודעות שדיברנו ע"ז כדי למנוע דיונים כפולים...
והשניצל זה מזונות יש בזה מין דגן ואין שום חילוק עם הבשר הוא העיקר הוא לא זה דבר פשוט בהלכות עיקר וטפל שיש מזונות
לכן לא ברור לי מה הטענה שאתם חוזרים כמה וכמה פעמים שהעוף הוא עיקר
יש מושג של מין דגן שבא לשמש את העיקר, שאז לא מברכים עליו.
ואני בכוונה לא כותב זאת ולא פותח דיון, כיון שהכל כבר נטען ונידון היטב בקישור שהבאתי לך ואין עניין לחזור על הכל שוב.
בבקשה בבקשה ממך תראה שם הכל ותקווה נחת. (וגם אם לא תסכים על הכל, ויש כאלה שלא הסכימו, לפחות לא תשאל שאלות תמימות ותטען טענות שאינן ענייניות. בבקשה...)
 
אם כוונתך לבמבה, הרי שטעות בידך, כי לכ"ע אם בירך "האדמה" יצא יד"ח (לכה"פ בדיעבד), ובכוונה שלחתי אותך לקרוא את ההודעות שדיברנו ע"ז כדי למנוע דיונים כפולים...

יש מושג של מין דגן שבא לשמש את העיקר, שאז לא מברכים עליו.
ואני בכוונה לא כותב זאת ולא פותח דיון, כיון שהכל כבר נטען ונידון היטב בקישור שהבאתי לך ואין עניין לחזור על הכל שוב.
בבקשה בבקשה ממך תראה שם הכל ותקווה נחת. (וגם אם לא תסכים על הכל, ויש כאלה שלא הסכימו, לפחות לא תשאל שאלות תמימות ותטען טענות שאינן ענייניות. בבקשה...)
מה החידוש לשמש את העיקר
הרי אמרו דגן טפל נותן טעם קובע ברכה
וכי מה שאמרו טפל זה שהוא משמש את העיקר מה החידוש שלך
אתה לא עונה על קושיות שאני מקשה
גם השניצל לשיטתך יודו שבדיעבד יצא מזונות זה פירורי לחם
 
יש מושג של מין דגן שבא לשמש את העיקר, שאז לא מברכים עליו.
הרב @בנימין לוריא הצדיק, אני איתך בכל הדיון הזה ואחריך נרוצה.
רק לענ"ד אתה לא מתנסח ברור מספיק ולכן הרב rafi2391 לא כ"כ מבין על מה מדובר. ברשותך אסביר כוונתך:
מה החידוש לשמש את העיקר
הרי אמרו דגן טפל נותן טעם קובע ברכה
וכי מה שאמרו טפל זה שהוא משמש את העיקר מה החידוש שלך
הרב וואזנר זצוק"ל חידש חידוש, שהסכימו עימו הגר"נ קרליץ הגר"י קמינצקי ועוד, שיש שני סוגים של דגן שטפל ומשמש למאכל אחר:
1.דגן שהוא חלק מהתערובת ובא לתת טעם, וע"ז לכו"ע מזונות, וכידוע.
2. דגן שטפל במהותו למאכל, כלומר לא רק משום שהוא מועט ובא רק לתת טעם, אלא טפל במהותו, הוא וכמעט אינו נחשב חלק מהמאכל כלל, וכגון "ציפוי". והוא טפל בדרגה פחותה שאפילו שהוא דגן לא יברכו עליו. ולדעת פוסק הדור הרב וואזנר אע"פ שהפירורי לחם כיום באו לתת טעם ולהשביע, וזה פשוט וברור, עדיין הם טפלים בדרגה נחותה, היות והם רק ציפוי לעוף, ואינם ממש חלק אינטגרלי ממנו כמו דגן בתערובת למשל, וע"כ אע"פ שהם דגן שבא לתת טעם הם אינם עיקר ולא מברכים עליהם אלא על העוף בלבד.
בבקשה אל תגיד שזה חידוש כי כבר אמרתי, אם תרצה הוכחות יפות למהלך עיין בשבט הלוי שם (חובה) ובשו"ת אבי העזרי המובאות לעיל. ותרווה נחת.
הרב שליט"א אמר דעבד כמר עבד, וע"כ אני הקטן מברך על שניצל "מזונות".

ולכן במבה נוגט לא קשור בשום צורה לשניצל, ופשוט שברכתה "אדמה" לשיטתינו תלמידי מרן הראשל"צ שליט"א.
 
מה החידוש לשמש את העיקר
הרי אמרו דגן טפל נותן טעם קובע ברכה
וכי מה שאמרו טפל זה שהוא משמש את העיקר מה החידוש שלך
אתה לא עונה על קושיות שאני מקשה
גם השניצל לשיטתך יודו שבדיעבד יצא מזונות זה פירורי לחם
לענ"ד אתה לא מתנסח ברור מספיק ולכן הרב rafi2391 לא כ"כ מבין על מה מדובר
אני בכוונה לא מסביר ומאריך כיון שכבר האריכו בדבר זה במקומות האחרים, ואיני רוצה לפתוח שוב נידון שכבר דיברנו בו בעבר באריכות. (ואין כאן מקומו).
 
הרב שליט"א אמר דעבד כמר עבד, וע"כ אני הקטן מברך על שניצל "מזונות".
לא מדוייק.
הרב אמר שיש לברך שהכל, ולא צריך לצעוק על מי שמברך מזונות.
ואמנם אח"כ בכתבים הראה פנים למי שמברך מזונות, (וכן בילקו"י החדש), אמנם נראה דעתו יותר לברך שהכל, וכן מורה ברבים. (ותוכל לעיין בכל זה באריכות במקומות שהפניתי אליהם).
 
הרב שליט"א אמר דעבד כמר עבד, וע"כ אני הקטן מברך על שניצל "מזונות".
לא מדוייק.
הרב אמר שיש לברך שהכל, ולא צריך לצעוק על מי שמברך מזונות.
ואמנם אח"כ בכתבים הראה פנים למי שמברך מזונות, (וכן בילקו"י החדש), אמנם נראה דעתו יותר לברך שהכל, וכן מורה ברבים. (ותוכל לעיין בכל זה באריכות במקומות שהפניתי אליהם).
 
הרב @בנימין לוריא הצדיק, אני איתך בכל הדיון הזה ואחריך נרוצה.
רק לענ"ד אתה לא מתנסח ברור מספיק ולכן הרב rafi2391 לא כ"כ מבין על מה מדובר. ברשותך אסביר כוונתך:

הרב וואזנר זצוק"ל חידש חידוש, שהסכימו עימו הגר"נ קרליץ הגר"י קמינצקי ועוד, שיש שני סוגים של דגן שטפל ומשמש למאכל אחר:
1.דגן שהוא חלק מהתערובת ובא לתת טעם, וע"ז לכו"ע מזונות, וכידוע.
2. דגן שטפל במהותו למאכל, כלומר לא רק משום שהוא מועט ובא רק לתת טעם, אלא טפל במהותו, הוא וכמעט אינו נחשב חלק מהמאכל כלל, וכגון "ציפוי". והוא טפל בדרגה פחותה שאפילו שהוא דגן לא יברכו עליו. ולדעת פוסק הדור הרב וואזנר אע"פ שהפירורי לחם כיום באו לתת טעם ולהשביע, וזה פשוט וברור, עדיין הם טפלים בדרגה נחותה, היות והם רק ציפוי לעוף, ואינם ממש חלק אינטגרלי ממנו כמו דגן בתערובת למשל, וע"כ אע"פ שהם דגן שבא לתת טעם הם אינם עיקר ולא מברכים עליהם אלא על העוף בלבד.
בבקשה אל תגיד שזה חידוש כי כבר אמרתי, אם תרצה הוכחות יפות למהלך עיין בשבט הלוי שם (חובה) ובשו"ת אבי העזרי המובאות לעיל. ותרווה נחת.
הרב שליט"א אמר דעבד כמר עבד, וע"כ אני הקטן מברך על שניצל "מזונות".

ולכן במבה נוגט לא קשור בשום צורה לשניצל, ופשוט שברכתה "אדמה" לשיטתינו תלמידי מרן הראשל"צ שליט"א.
דבריך תמוהים מאוד
נעלם ממך כל ההלכות של עיקר וטפל
כל טפל הוא טפל במהותו
וכי שוקולד עם מעט שברירי עוגיות אין לך טפל יותר מזה
על שניצל שהפירורי לחם משבח את המאכל ומעלה אתו דרגה (רוב האנשים אוהבים שניצל ולא חזה עוף)
אתה אומר שזה טפל במהותו?
מחילה נתת דבריך לשיעורים וגם אז לא ברור מתי זה טפל ומתי זה טפל במהותו (איזה חילוקים חדשים)
 
חזור
חלק עליון