• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

מלאכות דרבנן בזמן רבנו תם

זכור לי שמיקל במקום צורך וכדו'.
בדיוק ראיתי בת"ב
דבילקו"י ד' תעניות לגבי ר"ת במוצאי ת"ב כתב שדעת מרן אאמו"ר יש להחמיר אפ' במלאכות דרבנן במוצ"ש
והיה לפלא בעיני
ועוד ששנים שמענו מהגר"א בוטבול דדעת מרן שרק במלאכות דאו' מרן אומר לשבת
וידוע שמרן היה נוסע ברכב לפני ר"ת וצ"ע
 
נערך לאחרונה:
בדיוק ראיתי בת"ב
דבילקו"י ד' תעניות לגבי ר"ת במוצאי ת"ב כתב שדעת מרן אאמו"ר יש להחמיר אפ' המלאכות דרבן במוצ"ש
והיה לפלא בעיני
ועוד ששנים שמענו מהגר"א בוטבול דדעת מרן שרק במלאכות דאו' מרן אומר לשבת
וידוע שמרן היה נוסע ברכב לפני ר"ת וצ"ע
אולי הוא סבור שצריך להחמיר לכתחילה, אבל במקום מצוה אין להחמיר, כמו שפסק ביחוה דעת להתיר לנסוע באוטובוס לפני זמן ר"ת לצורך זיכוי הרבים
 
אולי הוא סבור שצריך להחמיר לכתחילה, אבל במקום מצוה אין להחמיר, כמו שפסק ביחוה דעת להתיר לנסוע באוטובוס לפני זמן ר"ת לצורך זיכוי הרבים
מצו"ב
 

קבצים מצורפים

  • רת.PNG
    רת.PNG
    58.3 KB · צפיות: 5
נערך לאחרונה:
בדיוק ראיתי בת"ב
דבילקו"י ד' תעניות לגבי ר"ת במוצאי ת"ב כתב שדעת מרן אאמו"ר יש להחמיר אפ' במלאכות דרבנן במוצ"ש
והיה לפלא בעיני
ועוד ששנים שמענו מהגר"א בוטבול דדעת מרן שרק במלאכות דאו' מרן אומר לשבת
וידוע שמרן היה נוסע ברכב לפני ר"ת וצ"ע

1754427139421.png
1754427103031.png
 
אני מצטט מיקו"י קיצור שו"ע (ח"ב עמו' קע"א) וז"ל
אחר כעשרים דק' משקיעה"ח בערך מותר לאכול במוצאי ת"ב, ובת"ב אי"צ להחמיר לזמן ר"ת, שאין מחמירים בזה אלא באיסורי תורה. עכ"ל.

מי שמכיר משהו אחר נשמח שיעדכן.
דרך אגב, משהו מחמיר לגבי ק"ש של ערבית זמן ר"ת? ודאי שלא.
הרי שאין מחמירין גם באיסורי תורה, אלא רק בסקילה וכרת, כשבת ויוה"כ. כנלענ"ד.
 
ולפי''ז אפשר להעשות מלאכה מיד בזמן ר''ת, ולא צריך להוסיף כמה דק' לתוספת שבת אחרי צה''כ דר''ת, כיון שתוספת שבת מצות עשה (וי''א דרבנן וי''א שאינה נוהגת בכלל) כיון שתוספת שבת אין בה איסור סקילה אלא ביטול עשה כמו ק''ש.
 
ולפי''ז אפשר להעשות מלאכה מיד בזמן ר''ת, ולא צריך להוסיף כמה דק' לתוספת שבת אחרי צה''כ דר''ת, כיון שתוספת שבת מצות עשה (וי''א דרבנן וי''א שאינה נוהגת בכלל) כיון שתוספת שבת אין בה איסור סקילה אלא ביטול עשה כמו ק''ש.
יפה.
יתכן מאוד.
 
ולפי''ז אפשר להעשות מלאכה מיד בזמן ר''ת, ולא צריך להוסיף כמה דק' לתוספת שבת אחרי צה''כ דר''ת, כיון שתוספת שבת מצות עשה (וי''א דרבנן וי''א שאינה נוהגת בכלל) כיון שתוספת שבת אין בה איסור סקילה אלא ביטול עשה כמו ק''ש.
בימי הקיץ אפשר אפילו לפני הזמן של ר"ת שכתוב בלוח, וכפי המבואר בביה"ל בסימן רסא' ד"ה שהוא שלשה מילין ורביע, שאפשר לחשב הזמן בשעות שוות ולא בשעות זמניות, וכ"פ בהלכ"ב (חי"ד קונטרס "כי בא השמש" עמ' רכד') ועוד הוסיף שבימות החורף אפשר להקל לעשות מלאכה כעבור שעה אחת שווה, אחר השקיעה.
 
ולפי''ז אפשר להעשות מלאכה מיד בזמן ר''ת, ולא צריך להוסיף כמה דק' לתוספת שבת אחרי צה''כ דר''ת, כיון שתוספת שבת מצות עשה (וי''א דרבנן וי''א שאינה נוהגת בכלל) כיון שתוספת שבת אין בה איסור סקילה אלא ביטול עשה כמו ק''ש.
גם אני חשבתי כך
אבל בהלכה ברורה כותב מפורש שמי ששומר ר"ת צריך לעשות תוספת ולא מצוין סיבה או מקור
ושלחתי לשאול בע"פ למרן שליט"א ואמר שצריך לעשות תוספת ולא ציין סיבה
אלא סיפר שכך מרן היה נוהג
 
אני מצטט מיקו"י קיצור שו"ע (ח"ב עמו' קע"א) וז"ל
אחר כעשרים דק' משקיעה"ח בערך מותר לאכול במוצאי ת"ב, ובת"ב אי"צ להחמיר לזמן ר"ת, שאין מחמירים בזה אלא באיסורי תורה. עכ"ל.

מי שמכיר משהו אחר נשמח שיעדכן.
דרך אגב, משהו מחמיר לגבי ק"ש של ערבית זמן ר"ת? ודאי שלא.
הרי שאין מחמירין גם באיסורי תורה, אלא רק בסקילה וכרת, כשבת ויוה"כ. כנלענ"ד.
עיין לעיל שהבאתי מילקוט יוסף שבת א-ד עמ' תשכג
 
גם אני חשבתי כך
אבל בהלכה ברורה כותב מפורש שמי ששומר ר"ת צריך לעשות תוספת ולא מצוין סיבה או מקור
ושלחתי לשאול בע"פ למרן שליט"א ואמר שצריך לעשות תוספת ולא ציין סיבה
אלא סיפר שכך מרן היה נוהג
כי אין בזה שום הפסד, להמתין דקה-שתים-שלש, משא''כ להמתין לק''ש וספיה''ע לזמן ר''ת זה טורח ציבור גדול מאוד. הרי ממילא אתה כבר מחכה 30-45 דק' יותר מהזמן הרגיל, חכה עוד 2 דק', מה יקרה ?
 
כי אין בזה שום הפסד, להמתין דקה-שתים-שלש, משא''כ להמתין לק''ש וספיה''ע לזמן ר''ת זה טורח ציבור גדול מאוד. הרי ממילא אתה כבר מחכה 30-45 דק' יותר מהזמן הרגיל, חכה עוד 2 דק', מה יקרה ?
סברא יפה.
הייתי מנסח את זה בצורה כזו -
בשביל להרויח תוספת שבת לשי' ר"ת בנקל, להמתין עוד דקה. (לתוספת שבת אין שיעור).
אבל ודאי שזו חומרא (על גבי חומרא) ולא מעיקה"ד.
 
סברא יפה.
הייתי מנסח את זה בצורה כזו -
בשביל להרויח תוספת שבת לשי' ר"ת בנקל, להמתין עוד דקה. (לתוספת שבת אין שיעור).
אבל ודאי שזו חומרא (על גבי חומרא) ולא מעיקה"ד.
זה לא סברא הלכתית זה סברא מציאותית
ת"ח אמר לי בתורת אפשר שכיון שאני שומר ר"ת לענין צאת שבת אני מוסיף עוד
דהיינו שזה גופא אני שומר ר"ת כאילו אני ממש ממשיך עם ר"ת
 
דרך אגב, משהו מחמיר לגבי ק"ש של ערבית זמן ר"ת? ודאי שלא.

מרן היה מחמיר,יש סיפור מצחיק שהוא היה בדרך לבי"ח וקרא שוב שמע ישראל כדי להדר בר"ת וחשבו שהוא ח"ו בשמע ישראל שלפני..
אבל בעיקרון כולם מחמירים בר"ת,לכוון בק"ש שעל המיטה לצאת גם לשיטת ר"ת בק"ש משום ספיקא דאורייתא לחומרא,כמו שמרן שליטא מורה בעניין לכתחילה מגן אברהם בבוקר
 
דרך אגב, משהו מחמיר לגבי ק"ש של ערבית זמן ר"ת? ודאי שלא.

מרן היה מחמיר,יש סיפור מצחיק שהוא היה בדרך לבי"ח וקרא שוב שמע ישראל כדי להדר בר"ת וחשבו שהוא ח"ו בשמע ישראל שלפני..
אבל בעיקרון כולם מחמירים בר"ת,לכוון בק"ש שעל המיטה לצאת גם לשיטת ר"ת בק"ש משום ספיקא דאורייתא לחומרא,כמו שמרן שליטא מורה בעניין לכתחילה מגן אברהם בבוקר
נכון מאוד.
גם הדימוי בין שיטת המג''א לר''ת, שלכאו' במבט ראשון אינו קשור, ואדרבה, החיד''א והכה''ח והבא''ח ועוד, נקטו מעיקר הדין כזמן המכונה 'מגן אברהם' (אין לו קשר למג''א, זה ראשונים מפורשים סבורים כך, אבל זה לא הנושא) ומאידך נקטו לגמרי כהגאונים ולא חשו לר''ת. אמנם בעומק הענין, לאחר שנתבררה המציאות בימינו, יש כמעט הכרח גמור לומר שלפי הגאונים זמן ק''ש יהיה כמו הגר''א ולא כמו המכונה 'מגן אברהם', ששיטה זו תיתכן רק לפי ר''ת.
 
חזור
חלק עליון