• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • לקראת יום השנה ה12 של מרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א "המרכז למורשת מרן" יוצא במספר קמפיינים להגדיל את הפעילות השוטפת בע"ה, ולהרחיב את מעגל הלומדים בתורתו. לצורך כך נשמח שתכתבו לנו את צורת הראיה שלכם לפעילות, כיצד היא משפיעה עליכם, ובמה זה בא לידי ביטוי... בזכותכם עוד המונים יכולים להצטרף! >> לחצו כאן וענו על השאלון 👈 זכרו את דברי מרן: אין למעלה ממזכי הרבים!

דיבור בהרחמן

יוסף דהן

Well-known member
שלום וברכה לכבוד הרב
שליט''א
לא הבנתי מה דעת היביע אומר לגבי דיבור בהרחמן האם מותר דברי חול או רק ד''ת כי לכאו' יש סתירה מהרישא לסיפא בחלק א סי יא בהערה

1684450257887.png
 
ב"ה
שלום וברכה,
בתחילה קאמר דאף שלענין הטוב והמטיב לשיטת הבא"ח אסור אפילו לענות קדיש וקדושה, ולהלכה אף שמותר לענות, מ"מ אסור לדבר סתם, אפילו בדברי תורה, מ"מ בהרחמן מותר לדבר לכל הדעות, ואף לשיטת הבא"ח, ולאו דוקא לענות קדיש וקדושה, אלא אפילו דיבור שאינו בחובה מותר. ואח"כ סיים דמ"מ כל זה דוקא בדברי תורה, אבל בדברי חולין אסור לדבר גם בהרחמן, כמבואר בבא"ח.

נמצא למסקנא שדברי חולין אסור, ודברי תורה מותר, אבל גם בדברי תורה, אין להקל בפני עמי הארץ.

בברכה רבה
 
בילקו"י ברכות כרך ב' הנדפ"מ עמ' שמ"ב כתב: "אף באמצע הרחמן טוב ונכון להזהר שלא לדבר דברים בטלים שלא לצורך, ומכל מקום מעיקר הדין אין איסור לדבר לצורך באמצע הרחמן, כיון שאמירתו אינה אלא מצד המנהג. אולם אם מברך על הכוס, לא ידבר גם באמצע הרחמן. ופשוט שמותר לענות לקדיש ולקדושה ושאר אמנים באמצע הרחמן. וכן רשאי לענות "ברוך הוא וברוך שמו" על ברכות ששומע, באמצע הרחמן".
 
בילקו"י ברכות כרך ב' הנדפ"מ עמ' שמ"ב כתב: "אף באמצע הרחמן טוב ונכון להזהר שלא לדבר דברים בטלים שלא לצורך, ומכל מקום מעיקר הדין אין איסור לדבר לצורך באמצע הרחמן, כיון שאמירתו אינה אלא מצד המנהג. אולם אם מברך על הכוס, לא ידבר גם באמצע הרחמן. ופשוט שמותר לענות לקדיש ולקדושה ושאר אמנים באמצע הרחמן. וכן רשאי לענות "ברוך הוא וברוך שמו" על ברכות ששומע, באמצע הרחמן".
אם מברך על הכוס, שכתוב שלא ידבר באמצע הרחמן, ז"א שגם לא יענה לקדיש וקדושה ושאר אמנים, או שזה בכל אופן עונה?
 
חזור
חלק עליון