• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

אסור להאריך שעון שבת!

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
שמעתי רבים מדברים ע"כ שמרן הראש"ל בילקו"י שבת כרך ב' (עמ' תרס"ב) כתב אחרת ממה שהיה מקובל שמותר להאריך שעון שבת, וכתב שכל מה שהיה היתר זה רק בשעונים שהיו פעם, אבל בשעונים שיש היום זה בעיה.
לא ראיתי שדיברו ע"ז כאן...
עכ"פ, גם מה שכתב שם כמדומני זה רק מספק שאינו יודע איך זה עובד. ושמעתי שיש מחלוקת בין הרבנים שבדקו את הדבר.
אפשר להעלות לכאן את דעות הרבנים שבדקו את זה במציאות?
 
אני שמעתי פעם את הרב חותה שדיבר על כך שבדק וחקר את השעוני שבת אדרבה למי שיש דברים ברורים שיעלה ויבא כי גם מרן הראש''ל שליט''א לא כתב בצורה ברורה לאסור רק לבדוק איזה שעון שבת מצוי אצל כל אחד לדעת מה מותר ומה אסור
 
יש על כך בשו"ת מעיין אומר
וגם עיין בשו"ת יביע אומר חלק ז חלק אורח חיים סימן לו אות ח שמבואר שהוא רק אם מתנה... גם פרט שלא כל כך שמים לב...
הדיבור הוא לא על עצם הדבר, שזה כבר נידון בעבר ובמקומות אחרים, אלא אחרי שידוע ומקובל שלדעת מרן מותר להזיז, כעת נכתב שבשעונים שלנו אין היתר זה, וכתב שאינו יודע על מה סומכים להקל וכו' עיי"ש.
 
הדיבור הוא לא על עצם הדבר, שזה כבר נידון בעבר ובמקומות אחרים, אלא אחרי שידוע ומקובל שלדעת מרן מותר להזיז, כעת נכתב שבשעונים שלנו אין היתר זה, וכתב שאינו יודע על מה סומכים להקל וכו' עיי"ש.
אכן כשיצא לאור קראתי את זה, והיה זה פלא בעיני, כי זה קולא נהוגה בכל מקום כבר.
 
מחילה מכבודכם. אבל כמעט כולם כותבים: הרב הזה דיבר בזה, והרב הזה בדק וחקר את זה...
אולי תביאו את המקור מצולם או על כל פנים תפנו לאיזה ספר...
 
שמעתי רבים מדברים ע"כ שמרן הראש"ל בילקו"י שבת כרך ב' (עמ' תרס"ב) כתב אחרת ממה שהיה מקובל שמותר להאריך שעון שבת, וכתב שכל מה שהיה היתר זה רק בשעונים שהיו פעם, אבל בשעונים שיש היום זה בעיה.
לא ראיתי שדיברו ע"ז כאן...
עכ"פ, גם מה שכתב שם כמדומני זה רק מספק שאינו יודע איך זה עובד. ושמעתי שיש מחלוקת בין הרבנים שבדקו את הדבר.
אפשר להעלות לכאן את דעות הרבנים שבדקו את זה במציאות?
אפשר לשלוח צילום של הילקוט יוסף שנוכל לעייין בדבר?
יישר כח.
 
ההבדל בין פעם להיום שפעם ההסרת מונע היתה מההדלקה וכיום ההסרת מונע הוא מהכיבוי, (כנראה לצרכי בטיחות)
ודע לך כלל, שכל ספר שלא מפרט על איזה סוג שעון הוא מדבר אסור לסמוך עליו.
ישנם כ-5 סוגי שעונים, וכל ספר דיבר על שעון שהיה בתקופתו.
 
ההבדל בין פעם להיום שפעם ההסרת מונע היתה מההדלקה וכיום ההסרת מונע הוא מהכיבוי, (כנראה לצרכי בטיחות)
ודע לך כלל, שכל ספר שלא מפרט על איזה סוג שעון הוא מדבר אסור לסמוך עליו.
ישנם כ-5 סוגי שעונים, וכל ספר דיבר על שעון שהיה בתקופתו.
בטח שמעת שיעורים בעניין מהר יעקב מכאני?
מה אומר ע"ז?
 
שמעתי רבים מדברים ע"כ שמרן הראש"ל בילקו"י שבת כרך ב' (עמ' תרס"ב) כתב אחרת ממה שהיה מקובל שמותר להאריך שעון שבת, וכתב שכל מה שהיה היתר זה רק בשעונים שהיו פעם, אבל בשעונים שיש היום זה בעיה.
לא ראיתי שדיברו ע"ז כאן...
עכ"פ, גם מה שכתב שם כמדומני זה רק מספק שאינו יודע איך זה עובד. ושמעתי שיש מחלוקת בין הרבנים שבדקו את הדבר.
אפשר להעלות לכאן את דעות הרבנים שבדקו את זה במציאות?
מחילה מכבודכם. אבל כמעט כולם כותבים: הרב הזה דיבר בזה, והרב הזה בדק וחקר את זה...
אולי תביאו את המקור מצולם או על כל פנים תפנו לאיזה ספר...
 
הן אמת שמסיים בצ"ע איך העם נוהג בזה היתר, ועוד חזון למועד לברר בזה. בעוד שמבואר שיש בשעונים החדשים בעיה של ממש.

אבל הנכון הוא בשבילנו, שיצא לנו פסק הלכה, דאם הדבר באמת אסור הרי שיש להזהיר על כך, וזה ממש ענייני חילול שבת שבכל שבת נמצאים למבחן בכל בית.
דכבר פוק חזי מאי עמא דבר שנהג להקל בזה, וקשה יהיה לשנות הרגלים, וצריך לבחון את דברי מרן בילקו"י וללמוד אותם לעומק לדעת הל"ל
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון