• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

איך מותר לדרוס על מי חטאת

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
בשולחן ערוך או"ח סי' תרס"ד ס"ח, יש מי שאומר שהושענא שבלולב אע"פ שנזרקת אין לפסוע עליה, משום דהוי ביזוי מצוה. והנה במסכת פרה פי"ב מ"ד תנן, שהיו עושים חלון הפונה לרשות הרבים ומזין משם על הטמאים שהיו עוברים תחת החלון, והיו שם כל כך הרבה מים עד שהיו מחליקין בהם, ומ"מ בני אדם טהורים דורסין עליהם ואינם נמנעים, מפני שמי חטאת שנעשית מצותן אינם מטמאים. והקשה הרש"ש איך מותר לדרוס על מי חטאת שנעשית מצותן, הרי יש בזה ביזוי מצוה, ומאי שנא מהושענא הנזרקת.

ושמעתי מרבינו הגר"ד לנדו שליט"א שיש לחלק, דההושענא שבלולב מצד עצמה היא ראויה למצוה, ואפילו לאחר החג שאין מצות נטילת לולב, מ"מ מצד ההושענא היא כשרה ולא נשתנית מכשרותה, אבל מי חטאת לאחר שטיהרו נפסלו ואינם כשרים עוד להזאה, ובמצב זה אין איסור לדרוך עליהם. אלא שיש להעיר דלפי"ז אם יבשה ההושענא עד שהיא פסולה למצוה יהיה מותר לדרוך עליה.

ולכאורה יש ליישב דהזאה אינה מצוה חיובית, רק שאם רוצה להטהר חייב להזות, ואפשר לומר שבמצוה כה"ג לא שייך דין ביזוי מצוה. אכן עדיין יקשה למ"ד ביומא ח. דסבירא ליה שהזאה בזמנה מצוה ואיכא חיוב להזות כדי להטהר, א"כ הוי ליה מצוה חיובית.

ויש לתרץ, דהמצוה כאן אינה המעשה הזאה גרידא, רק התוצאה שהאדם נטהר על ידה, וא"כ החפצא דמצוה הוא האדם הנטהר ולא המי חטאת. משא"כ בלולב דאין שום דבר של חלות הנפעל על ידי נטילת הלולב, והמצוה היא מעשה הנטילה עצמו, בזה החפצא הוא הלולב, ושייך ביזוי מצוה בלולב, וק"ל. ומה"ט אין איסור בזיון במי המקוה אף למ"ד טבילה בזמנה מצוה.​
 
ויש לתרץ, דהמצוה כאן אינה המעשה הזאה גרידא, רק התוצאה שהאדם נטהר על ידה,​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
דהיינו שנעשה ראוי לטבילת טהרה, דהא בעי טבילה לאחר ההזאה כדי ליטהר. ונסתפקתי האם היכא שאינו יכול לטבול היום מטומאתו, האם חייב עכ"פ להזות כדי שיהיה ראוי לטבילה, או דכל המצוה להזות בזמנה הוא כדי שיוכל לטבול ולהטהר לגמרי, דהיינו שהמצוה היא רק כאשר ע"י ההזאה בזמנה נפעלת הטהרה הגמורה בו ביום. אכן ממה שמבואר בסוגיא שם דהזאה בזמנה מצוה הוא גם בהזאת שלישי, נראה דאי"ז משום הטהרה הגמורה, רק משום עצם הדבר שנתקיימה ההזאה, [ולומר דטעם החיוב בהזאת שלישי הוא רק משום שממהר את ביאת יום השביעי ועי"ז יוכל להטהר בהזאה שניה וטבילה, לכאורה זה אינו מסתבר].​
 
חזור
חלק עליון