• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עושים קידוש בשמחת תורה בבית הכנסת האם מברכים שהחיינו

א.א

Well-known member
האם עדיף לברך שהחיינו בבית הכנסת מי שעושה הקידוש
או לברך כל אחד בביתו בפרט היכן שצריך להוציא בני ביתו
ומה קורה עם כל המשפחה עושים קידוש בבית הכנסת
 
האם עדיף לברך שהחיינו בבית הכנסת מי שעושה הקידוש
או לברך כל אחד בביתו בפרט היכן שצריך להוציא בני ביתו
ומה קורה עם כל המשפחה עושים קידוש בבית הכנסת
מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה. זריזין מקדימין למצות. מסתברא דהוי גם חביבה מצוה בשעתה בפרט אם אוכל שם המוציא, אבל גם אם רק מזונות סוף סוף עושה קידוש וחכמים תיקנו לומר שהחיינו בקידוש, ולכן זו היא שעת מצות שהחיינו.

ולכא' השאלה יותר חזקה אם אחד שומע בבית הכנסת וגם שומע לאחר מכן בבית, שאם יכוין לצאת י"ח בביה"כ אז נכנס לנידון אם שהחיינו הפסק או לא ויצטרך לא לענות לאחר מכן.
 
מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה. זריזין מקדימין למצות. מסתברא דהוי גם חביבה מצוה בשעתה בפרט אם אוכל שם המוציא, אבל גם אם רק מזונות סוף סוף עושה קידוש וחכמים תיקנו לומר שהחיינו בקידוש, ולכן זו היא שעת מצות שהחיינו.

ולכא' השאלה יותר חזקה אם אחד שומע בבית הכנסת וגם שומע לאחר מכן בבית, שאם יכוין לצאת י"ח בביה"כ אז נכנס לנידון אם שהחיינו הפסק או לא ויצטרך לא לענות לאחר מכן.
ואם מוציא אנשים בבית?
עדיף לכוון לא לצאת ידי חובה אם מברכים או שבכלל מסברא עדיף לא לברך אלא בבית ולכוון על הסוכה וכו
 
ואם מוציא אנשים בבית?
עדיף לכוון לא לצאת ידי חובה אם מברכים או שבכלל מסברא עדיף לא לברך אלא בבית ולכוון על הסוכה וכו
אם מוציא אנשים בבית ממילא צריך לברך את כל הברכות שוב אז מה הבעיה שיצא חובתו בבית הכנסת.
 
אם לאישה שעונה אמן על שהחיינו שכבר בירכה זה הפסק
לא כל שכן למי שמברך וכבר יצא יח
אשה שהיא לא מברכת להוציא אחרים זה הפסק, אבל למי שמברך להוציא אחרים זה לא הפסק. הוא כבר יצא ידי חובה וכל הקידוש שהוא מקדש עכשיו זה להוציא אחרים.
1760956630977.png
1760956680925.png
אמנם בתרומת הדשן כתב שמי שיצא לא יברך ברכת שהחיינו אל היוצא. שכ"מ ברמב"ם והב"י (סי תקפה) כתב שהמנהג לא כמותו. וצידד בדעת הרמב"ם שזה דוקא במצוה שיש בה מעשה כמו תקיעה אבל מצוה כמו קידוש גם הרמב"ם מודה. ע"ש.

מ"מ יש מקום לומר שאם אין לו ענין בכלל לעשות קידוש בבית הכנסת יש מקום להעדיף מי שרוצה לחשוש לתה"ד וכ"פ ר' יעקב הלוי טיטואן תשובתו הובאה ב "התאסף 14" עמ' ו
 
אשה שהיא לא מברכת להוציא אחרים זה הפסק, אבל למי שמברך להוציא אחרים זה לא הפסק. הוא כבר יצא ידי חובה וכל הקידוש שהוא מקדש עכשיו זה להוציא אחרים.
הצג קובץ מצורף 38589
הצג קובץ מצורף 38590
אמנם בתרומת הדשן כתב שמי שיצא לא יברך ברכת שהחיינו אל היוצא. שכ"מ ברמב"ם והב"י (סי תקפה) כתב שהמנהג לא כמותו. וצידד בדעת הרמב"ם שזה דוקא במצוה שיש בה מעשה כמו תקיעה אבל מצוה כמו קידוש גם הרמב"ם מודה. ע"ש.

מ"מ יש מקום לומר שאם אין לו ענין בכלל לעשות קידוש בבית הכנסת יש מקום להעדיף מי שרוצה לחשוש לתה"ד וכ"פ ר' יעקב הלוי טיטואן תשובתו הובאה ב "התאסף 14" עמ' ו
יוצא מזה שגרע השומע שלא מוציא בפיו ממי שמברך ומוציא בפיו
צריך להתיישב בזה קצת
 
חזור
חלק עליון