• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מדוע לא נכנסו הערותיו של מרן זצוק"ל על ספר "קיצור שולחן ערוך" לרבי רפאל ברוך טולדיאנו. "ההסבר" שלא שמעתם (כנראה).

בדיוק היום בשיעור שמסרתי דיברתי על המכתב הנ"ל והקראתי אותו לשומעים.
לא נפתח הוידאו ששלח כת"ר
אך אני זוכר שבספר קדוש וברוך הביאו לפרוך את דברי מרן שליט"א, שהרב טולידאנו היה מביא את הספר שלו לכל אחד לעיין בו ולהעיר הערות, וכך ניסו להקטין את מרן זיע"א... שרא להו מריה. וה' הטוב יכפר בעד.
 
עיקר תשובתו היא כאן
וזה דברים שא"א לדעת אם באמת כך היה או לא
איך זה מסתדר, עם מש"כ רבי רפאל ברוך זצ"ל בעצמו:
שו"ת יביע אומר חלק ו - אורח חיים סימן מח
מכתב זה קבלתי מאת הרב הגאון המפורסם קדוש יאמר לו זך וישר פעלו כמהר"ר רפאל ברוך טולידאנו זצ"ל, בצירוף ספרו קיצור שלחן ערוך השלם:
לכבוד ידידנו ואור עינינו הגאון המפורסם סיני ועוקר הרים הרה"ג כמהר"ר עובדיה יוסף שליט"א.
יהי שלום בחילו שלוה בארמנותיו. ספרו יביע אומר ח"א הגיעני, ובעייני בו התענגתי מרוב חריפותו וגאונותו, יה"ר שעוד יפוצו מעינותיו חוצה להגדיל תורה ולהאדירה.
וזאת להודיע למעכ"ת כי כשבאו למחנינו תלמידי חכמים מאחינו האשכנזים התחילו ללמד דינים לתלמידים שלנו בספר קיצור שלחן ערוך של הגאון ר' שלמה גנצפריד זצ"ל, שהוא ע"פ הרמ"א ואחרוני רבני אשכנז, ולכן עלה בדעתי לחבר קיצור שלחן ערוך ע"פ מרן ורבותינו האחרונים הספרדים שאנחנו נגררים אחריהם, אבל לא היו לי כמה מספרי האחרונים, ואינה ה' לידי ספר הקדוש כף החיים שחיבר הרב הגאון המקובל ר' יעקב חיים סופר זצ"ל, ואמרתי עת לעשות לה', ובעזה"י ליקטתי ממנו בקצרה כל חידושי דינים הנחוצים, וכאשי /וכאשר/ עיני מעכ"ת תחזינה מישרים, וכשבאתי לארצנו הקדושה נודע לי כי מעכ"ת יש לו כמה השגות והערות על הספר כף החיים הנ"ל, ועוד כמה חידושי דינים אחרים, ובכן אם יואיל מעלת כת"ר לשלוח אותם לי, בלי נדר אעלה אותם בשמו, ואעדנם עטרות, במהדורא בתרא. ולרום כת"ר החיים והשלום אכי"ר. החותם בברכת התורה רפאל ברוך טולידאנו ס"ט [מלפנים הרב הראשי וראב"ד במקנאס ואגפיה. מרוקו]. עכ"ל.

וראשית לא כתב שרק אם יסכים עמו.
ושנית כתב שיזכירם בשמו, ואם חזר בו בחלק מהדברים מחמת דברי מרן זיע"א איך לא הזכירם בשמו?
 
גם מה שאמר שכתב מה שהעלה בעיונו בד הפוס' ראשונים ואח' וכו'. להמבואר במכתבו זה, אינו נכון כלל. כי עשה קיצור לס' כה"ח, ולא העלה דברים אחרים.
 
גם מה שאמר שכתב מה שהעלה בעיונו בד הפוס' ראשונים ואח' וכו'. להמבואר במכתבו זה, אינו נכון כלל. כי עשה קיצור לס' כה"ח, ולא העלה דברים אחרים.
כן
אבל בסמוך הוא הביא ראיון עם ראש ישיבת נחמש שממנו שאב את הענין הזה
בסמוך אביא הקישור
 
חבר בישיבה פעם שאל את אחד הנכדים של הרב טולדנו ואמר לו שכיון שהרב נפטר לפני שקיבל את ההערות, הם לא הכניסו כי לא ידעו אם הרב היה מקבל את ההערות
אך לפי המכתב ביבי"א הנ"ל שהרב טולדנו כתב שהיה כותב את ההערה בשמו של הרב עובדיה, לא משמע כמו שתירצו
 
חבר בישיבה פעם שאל את אחד הנכדים של הרב טולדנו ואמר לו שכיון שהרב נפטר לפני שקיבל את ההערות, הם לא הכניסו כי לא ידעו אם הרב היה מקבל את ההערות
אך לפי המכתב ביבי"א הנ"ל שהרב טולדנו כתב שהיה כותב את ההערה בשמו של הרב עובדיה, לא משמע כמו שתירצו
בסרטון הוא אומר שהרב טולדאנו קיבל את ההערות בחייו ממרן... בקיצור כל אחד מהם אומר משהו אחר
 
כן
אבל בסמוך הוא הביא ראיון עם ראש ישיבת נחמש שממנו שאב את הענין הזה
בסמוך אביא הקישור
לא בדיוק ממנו שאב, כי כשאומר את זה בראיון, ראש ישיבת נחמ"ש (עליה השלום, כיום כולל), מעמידו בעדינות שזה בעיקר קיצור של הכה"ח, ורק יש מקומות שחידש אחרת., וכמו שכתבתי.
 
מרן הרב יצחק ענה על זה בשיעור. זה בגלל שבנו של רבי רפאל אבי יעקב למד עם אשכנזים והם שיכנעו אותו לא להכניס לספר את הערות מרן
 
היכן רבי יוסף משאש כתב שבמרוקו למדו ופסקו כרבינו זלמן?
בשו"ת מים חיים (חלק א' אורח חיים סימן קעט) בזה"ל: וכן נתפשט מנהג זה בארץ מולדתי עיר ואם בישראל מקנס בשנת תער"ב לפ"ק על ידי איש צדיק רב ועצום כמוהר"ר זאב היילפרין שבא מארץ אשכנז והרביץ תורה הרבה בערי המערב וקבע מנהג זה וכמה וכמה מנהגים הנהיגו חסידי חב"ד כדעת הגר"ז ואף שפעלו גדולות ונצורות אשריהם ואשרי חלקם מכל מקום זה דרכם לפסוק לכל כדעת הגר"ז וכדומה ועל ידי כך הושרשו אצל חלק מהספרדים כמה מנהגים שלא כדעת מרן ושם נתבאר דבשנה הראשונה עשו כדבריו רק בישיבה אך שאר הצבור לא רצו לנהוג כן אבל בשנים לאחר מכן כולם נגררו אחר מה שהנהיג אותו רב מאשכנז ונהגו כמותו באותו ענין, ע"כ. ועיין בשו"ת שמחת כהן (חלק אורח חיים סימן קה) שהביא דברי הרב משאש הנ"ל.
 
משו כאן לא מסתדר לי
לפי דברי חכם יצחק הכתב יד של הרב טולדנו היה בידי רבינו מאב תשכט עד אחרי פטירת הרב
ו2 תמיהות לי בזה
האחד שרבי רב"ט נפטר ביח חשון [היום!] תשלא - זו"א שהכת"י היה בידי רבינו שנתיים?
והשני שיש לי את המהדורא הראשונה של הקיצשו"ע ומשמע ממנה שנדפס על ידי המחבר בחיים חיותו, כיון שנכתב שנדפס על ידו ולא מוזכר שם הקדשה מבניו וכדו'
וגם המכתב שביביע אומר ו מח בלי תאריכים
 
משו כאן לא מסתדר לי
לפי דברי חכם יצחק הכתב יד של הרב טולדנו היה בידי רבינו מאב תשכט עד אחרי פטירת הרב
ו2 תמיהות לי בזה
האחד שרבי רב"ט נפטר ביח חשון [היום!] תשלא - זו"א שהכת"י היה בידי רבינו שנתיים?
והשני שיש לי את המהדורא הראשונה של הקיצשו"ע ומשמע ממנה שנדפס על ידי המחבר בחיים חיותו, כיון שנכתב שנדפס על ידו ולא מוזכר שם הקדשה מבניו וכדו'
וגם המכתב שביביע אומר ו מח בלי תאריכים
תנוח דעתך, מאב תשכ"ט עד חשון תשל"א זה שנה ו3 חודשים. וכבר אמר מרן שליט"א שמרן אמר להם שהתעכב עם זה.
שנית, יש כאן אכן משהו לא ברור, כי מד' המכתב משמע שהמהדו' הראשונה כבר נדפסה ורק למהדו' בתרא חפץ להכניס את הערות מרן זיע"א. כך שאכן נדפס בחיים חיותו, אך חפץ להכניס למהדו"ב את הערות מרן זיע"א.
 
חזור
חלק עליון