• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מדוע לא נכנסו הערותיו של מרן זצוק"ל על ספר "קיצור שולחן ערוך" לרבי רפאל ברוך טולדיאנו. "ההסבר" שלא שמעתם (כנראה).

ביקורי חכמים
מחילה בעדות הנ''ל לא מבואר שהיו אלו בקורים גרידא אלא כמות גדולה של ת''ח שעברו למרוקו ונתיישבו שם
שהגיעו חכמים ושינו המנהגים
כאמור לעיל כך העיד הג''ר רפאל ברוך טולידנו [וכך ראיתי בעבר גם בשו''ת ישכיל עבדי [ואמ''א] בענין קדיש בסוף התפילה שמנהג מרוקו לאומרו וכתב שכנראה בא זה ממנהג אשכנז כמו כמה ממנהגיהם]
 
כי בס''ד אתא לידי קובץ תשובות של חכמי מרכש
מצורף
ספר תורת מראכש בקונטרס תקנות תורת מראכש [עמ' ז] שכתב בענין זה בזה''ל ''אה''ב ראה ראינו שהקהל שבמח''ז רובא דרובא אזלא ומדלדלא והם עניים המתפרנסים על צד הדוחק מיגע כפם ולא עוד אלא שמוטל עליהם עול כבד של מסים וארנוניות ממשא מלך ושרים וכעת פשטו להם את הגל חכמי אשכנז בכל גלילות המערב וכבר באו מהם למח''ז ודחקו את הקהל ישצ''ו ליתן להם יותר מכדי יכולתם ומזה נמשך שהת''ח שבמח''ז היושבית בבית ה' בבתי מדרשות עצורים לפני היכל ה' הם בדוחק על המחיה ועל הכלכלה יותר מדאי... והתורה אמרה כי יהיה בך אביון באחד שערך ודרשו חז''ל עניי ערך ועניי עיר אחרת עניי עירך קודמים

לכן מכח כל הניזכר הסכמנו בהסכמה גמורה בכל תוקף שמהיום ולהבא לא ניתן לשום אחד מחכמי אשכנז ישצ''ו כי אם שני סולטאניס הנק' מטבעות של זהב ואפי' יהיה חכם ורב גדול וכבר הוגד לנו מפי מגידי אמת דאתת איגרתא ממערבא וכתוב בה שכיוצ''ב הסכימו ועשו בכל גלילות המערב שלא ליתן לחכמים הנז' כי אם הסך הנז'[1]... ודבר זה עשינו לשם שמים משום הת''ח שבמח''ז כדי שנמצא לאל ידנו במה לפקח בפרנסתם של הת''ח והשי''ת ישלח ברכה והצלחה בכל מעשי ידינו לתת לכל אחד ואחד די מחסורו אשר יחסר לו ולראיה שכך הסכמנו כנז' ח''פ העירה מראכש יע''ה בע''אלשבט סדר וגם כל העם הזה יבא על מקומו יבא בשלום משנת קולי אל ה' אקרא קולי אל ה' אתחנ''ן לפ''ק והכל שריר ובריר וקיים וכו'

ועוד הביא שם תקנה זו בנוסח נוסף ''לא ימכור ספר מספריו אפי' יהיה לו ממנו ג' וה' ויותר ואפי' יתנו לו בו יותר משוויו עשרה פעמים וש' שבימי הרב הקדוש כהה''ר דלויה זלה''ה במראקס יע''א גזרו הקהל שכל חכם אשכנזי שיבוא לא יתנו לו כי אם שלושים אוקיות לפי שהיו באים זה אחר זה וכו' עכ''ל [וע''ש דמייתי עובדא בהרב הניזכר והובא המעשה בפלא יועץ ערך ספר ובדבש לפי מערכת ב' סי' ד]

והנה עתה ראיתי בס''ד בשו''ת ישכיל עבדי [ח''ח סי' כו אות ח] שנשאל לפשר מנהג מרוקו לומר חצי קדיש אחר עלינו לשבח מה הטעם לזה והשיב שאפשר שלמדו כן ממנהג האשכנזים והעיר ''אלא שטעם זה לא שייך לאלא העולים החדשים אשר לא ראו ולא שמעו מנהג האשכנזים'' ולפי האמור יש לומר דלעולם נתיסד מנהג זה במרוקו אך למדו כן ממנהג בני אשכנז שבארצותיהם שכאמור היו מצויים לרוב ושייך טעמו זה אף בעולים החדשים





[1] א.ה ושם ציין המו''ל שכיוצ''ב נתקנו תקנות אלו בשנת תל''ח ובשנת תנ''א ותפ''ח ותקצ''ח ותקנה ממכנאס משנת תקי''ז [והערה מקורו מספר תקנות פאס כרם חמר ע''ש בציונים] ומבואר שהיה דבר מצוי ומפורסם שהיו מגעים מפני אשכנז לארצות המערב עד שהיו צריכים לתקן על כך עוד כמה וכמה פעמים
 
נערך לאחרונה:
לדעתי הדברים קרובים להתקבל על הלב הישכיל עבדי לכשעצמו היה מוכן לקבלם שלמדו כן מבני א''י ויש מקום לומר שלמדו כן אף בארצותיהם אחר שהיה והיה ממי ללמוד כך גם העידו כמה מרבותיהם
ואם כי אין הדברים מוכרחים מסתברים הם כן [לפי דעתי העניה כמובן] קבלת הוראות מרן התפשטה בכל ארצות המזרח התיכון גם במרוקו כאשר אנו מוצאים מנהגים שסותרים את הכרעתו הדבר עומד כחידה שצריך למצוא לה פתרון אפשר לישב בנקל שהוא מנהג קדום קודם מרן אפשר גם לומר שבפרט זה לא קבלו הוראתו ואפשר גם לומר שמנהג זה התפשט ע''י דלת העם שלמדו כן מחכמי אשכנז שבארצותיהם
לחדש מנהגים קדומים צריך ראיות להוציא פרטים מסוימים מקבלת הוראות מרן גם צריך למצוא מקור בספרים אולם לדחות מנהג ע''פ בסיס אפשרי אין צריך כל ראיה במקרה כזה נראה שאדרבה על הבאים להעמיד מנהג שהיה כנגד מרן להביא הראיה [ובאמת אינני מכליל וידוע שזכתה מרוקו לגדולים ועצומים ובאופן יחסי יותר משאר ארצות עדות המזרח [למעט טורקיה] ואדרבה היא הנותנת וכאשר נמצא מנהג שלא נזכר בספרי חכמי מרוקו הקדמונים וללא איזכור שקבלהו נגד מרן וכיוצ''ב הרי שיש להניח הדבר על פשטותו]
כך נראה לענ''ד ולקורא והמעיין משפט ההכרעה והאמת עד לעצמו השומע ישמע והחדל יחדל
 
לדעתי הדברים קרובים להתקבל על הלב הישכיל עבדי לכשעצמו היה מוכן לקבלם שלמדו כן מבני א''י ויש מקום לומר שלמדו כן אף בארצותיהם אחר שהיה והיה ממי ללמוד כך גם העידו כמה מרבותיהם
ואם כי אין הדברים מוכרחים מסתברים הם כן [לפי דעתי העניה כמובן] קבלת הוראות מרן התפשטה בכל ארצות המזרח התיכון גם במרוקו כאשר אנו מוצאים מנהגים שסותרים את הכרעתו הדבר עומד כחידה שצריך למצוא לה פתרון אפשר לישב בנקל שהוא מנהג קדום קודם מרן אפשר גם לומר שבפרט זה לא קבלו הוראתו ואפשר גם לומר שמנהג זה התפשט ע''י דלת העם שלמדו כן מחכמי אשכנז שבארצותיהם
לחדש מנהגים קדומים צריך ראיות להוציא פרטים מסוימים מקבלת הוראות מרן גם צריך למצוא מקור בספרים אולם לדחות מנהג ע''פ בסיס אפשרי אין צריך כל ראיה במקרה כזה נראה שאדרבה על הבאים להעמיד מנהג שהיה כנגד מרן להביא הראיה [ובאמת אינני מכליל וידוע שזכתה מרוקו לגדולים ועצומים ובאופן יחסי יותר משאר ארצות עדות המזרח [למעט טורקיה] ואדרבה היא הנותנת וכאשר נמצא מנהג שלא נזכר בספרי חכמי מרוקו הקדמונים וללא איזכור שקבלהו נגד מרן וכיוצ''ב הרי שיש להניח הדבר על פשטותו]
כך נראה לענ''ד ולקורא והמעיין משפט ההכרעה והאמת עד לעצמו השומע ישמע והחדל יחדל
כבודך בונה מגדלים הפורחים באוויר, והכל השערות שתישא אותן הרוח.
מצינו שבאו חכמי אשכנז לעשות שנורר במרוקו, חזק וברוך!
כמנהגם עתה מנהגם אז.
וכי בגלל זה עדת מרוקו שהיו בה חכמים רבים תשנה מנהגיה כדעת אותם חכמים?
כל זמן שאין עדות ברורה וחד משמעית לכך שהם שינו המנהגים, הרי שאלו דברי חלומות ממש.
 
כבודו לא קרא כראוי נוסח התקנה הנ''ל ודברי הישכיל עבדי [ואולי לא הבין גם את דברי העניים] אבל זה לא משנה איני אומר קבלו דעתי המקבל יקבל ומי שלא אז לא
נראה לי שקראתי היטב. ואין זכר בדברי התקנות לשינוי מנהגים, אלא שהיו שיירות מצויות של חכמי האשכנזים שהתפרנסו מק"ק מרוקו, עד שלא היה בכוחם לפרנסם, ותיקנו חכמי מרוקו תקנה בענין הנ"ל. הא ותו לא.
 
ככל הנראה ככל ישיבות המרביצי, שנסגרו מחוסר ענין לציבור...
חשבון פשוט: הציבור הספרדי הגדול הולך לישיבות שלו (פורת יוסף, חזון עובדיה וכו' וכו') והציבור המרביצי הולך לאשכנזים. יוצא שהראשי ישיבות המרביצי סגרו לעצמם את הישיבות.
מה שכתבת הוא אולי מה שהיית רוצה שיהיה אבל בהחלט לא נצמד למציאות.
תעשה בדיקה כמה ראשי ישיבות (כן, של הציבור הספרדי הגדול שהולך לישיבות שלו...) היו חתומים על מכתבים להצביע ש"ס עד ההוראה של הרב סלים והרב זעפרני לאחרונה.
 
מה שכתבת הוא אולי מה שהיית רוצה שיהיה אבל בהחלט לא נצמד למציאות.
תעשה בדיקה כמה ראשי ישיבות (כן, של הציבור הספרדי הגדול שהולך לישיבות שלו...) היו חתומים על מכתבים להצביע ש"ס עד ההוראה של הרב סלים והרב זעפרני לאחרונה.
לא הבנתי את תגובתך! אתה מתכון שהרב סלים והרב זעפראני למרות שהם מרביצי, לא נסגר להם הישיבה? וא"כ אז למה נחלת משה, אור ברוך, שארית יוסף, כן נסגרו?
 
מה שכתבת הוא אולי מה שהיית רוצה שיהיה אבל בהחלט לא נצמד למציאות.
תעשה בדיקה כמה ראשי ישיבות (כן, של הציבור הספרדי הגדול שהולך לישיבות שלו...) היו חתומים על מכתבים להצביע ש"ס עד ההוראה של הרב סלים והרב זעפרני לאחרונה.
ישיבות המרביצי נסגרו, שארית יוסף אור ברוך נחלת משה זוהר התורה, (שאר"י וזוהר התורה פתחו קיבוץ וכד'), אבל תבנית הישיבה עליה נלחמו נסגרה.

יש הרבה ישיבות משוכנזות, אבל אינם בהכרח מרביצי.
 
ישיבות המרביצי נסגרו, שארית יוסף אור ברוך נחלת משה זוהר התורה, (שאר"י וזוהר התורה פתחו קיבוץ וכד'), אבל תבנית הישיבה עליה נלחמו נסגרה.

יש הרבה ישיבות משוכנזות, אבל אינם בהכרח מרביצי.
זוהר התורה נפתחה כקיבוץ, וזה ישיבה מוצלחת עם 170 בחורים, ראש הישיבה שם מעמיק גדול. דוקא ישיבה זו מצליחה.
 
זוהר התורה נפתחה כקיבוץ, וזה ישיבה מוצלחת עם 170 בחורים, ראש הישיבה שם מעמיק גדול. דוקא ישיבה זו מצליחה.
זוהר התורה היתה שנים רבות ישיבה רגילה עם שיעור א-ב-ג, בעקבות התפרקותה, פתחו אותה מחדש כישיבת קיבוץ
אבל ודאי שלא זו היתה השאיפה שם, וכל מושג ישיבות הקיבוץ זה לא בדיוק מה שרצו המרביצי בלשון המעטה...
 
ודאי שראשי ישיבות "המרביצי" לשעבר, (וברוך המקום שהרגו!), הם מלך ללא עם... ורובא דרובא דתלמידיהם הם פרי עמלו ומסירות נפשו של מו"ר הגר"ע זיע"א, אך מסופקני אם מה שחלקם מהישיבות הללו נסגרו הוא מחמת שייכותם למרביצי, או מחמת שרוב הישיבות הוותיקות סובלות ממשבר מסוים, בעקבות הישיבות היחסית חדשות שנפתחו שהצליחו מאוד ב"ה.
 
ודאי שראשי ישיבות "המרביצי" לשעבר, (וברוך המקום שהרגו!), הם מלך ללא עם... ורובא דרובא דתלמידיהם הם פרי עמלו ומסירות נפשו של מו"ר הגר"ע זיע"א, אך מסופקני אם מה שחלקם מהישיבות הללו נסגרו הוא מחמת שייכותם למרביצי, או מחמת שרוב הישיבות הוותיקות סובלות ממשבר מסוים, בעקבות הישיבות היחסית חדשות שנפתחו שהצליחו מאוד ב"ה.
כל אחת מסיבתה היא.
שארית יוסף נסגרה אחר פטירת רה"י הנערץ ר' ניסים טולדנו זצ"ל, מחמת שחלק ניכר מהבחורים היו מגיעים לקנות תורה ממנו, וכשהלך הוא הלך הרישום.
באור ברוך, אחר פטירת רה"י הגר"ג טולדנו זצ"ל, בניו העזיבו את המשגיח הנערץ הגרא"מ דונט שליט"א, מה שגרם לכעס רב אצל הבחורים, וגרם לסגירת הרישום...
 
ודאי שראשי ישיבות "המרביצי" לשעבר, (וברוך המקום שהרגו!), הם מלך ללא עם... ורובא דרובא דתלמידיהם הם פרי עמלו ומסירות נפשו של מו"ר הגר"ע זיע"א, אך מסופקני אם מה שחלקם מהישיבות הללו נסגרו הוא מחמת שייכותם למרביצי, או מחמת שרוב הישיבות הוותיקות סובלות ממשבר מסוים, בעקבות הישיבות היחסית חדשות שנפתחו שהצליחו מאוד ב"ה.
מה כוונתך וברוך המקום שהרגו? את מי הרגו? לדעתי זה בגלל הסיבה השניה.
 
חזור
חלק עליון