ס"ט
Well-known member
לאחרונה בא לידי סרטון של הרב אברהם אסולין בו הוא "מסביר" מדוע לא נכנסו הערותיו של מרן זצוק"ל על ספר "קיצור שולחן ערוך" לרבי רפאל ברוך טולדיאנו. צפו בעצמכם וראו כיצד "מנסים" ליישב את המעשה. https://video-tov.ml/watch/kcT8tFklZ3M
ועשית ככל אשר יורוך! תורמים עכשיו למרכז למורשת מרן. לחצו כאן לתרומה.
איך זה מסתדר, עם מש"כ רבי רפאל ברוך זצ"ל בעצמו:עיקר תשובתו היא כאן
וזה דברים שא"א לדעת אם באמת כך היה או לא
כןגם מה שאמר שכתב מה שהעלה בעיונו בד הפוס' ראשונים ואח' וכו'. להמבואר במכתבו זה, אינו נכון כלל. כי עשה קיצור לס' כה"ח, ולא העלה דברים אחרים.
כן
אבל בסמוך הוא הביא ראיון עם ראש ישיבת נחמש שממנו שאב את הענין הזה
בסמוך אביא הקישור
בסרטון הוא אומר שהרב טולדאנו קיבל את ההערות בחייו ממרן... בקיצור כל אחד מהם אומר משהו אחרחבר בישיבה פעם שאל את אחד הנכדים של הרב טולדנו ואמר לו שכיון שהרב נפטר לפני שקיבל את ההערות, הם לא הכניסו כי לא ידעו אם הרב היה מקבל את ההערות
אך לפי המכתב ביבי"א הנ"ל שהרב טולדנו כתב שהיה כותב את ההערה בשמו של הרב עובדיה, לא משמע כמו שתירצו
יכול לומר מה שרוצה, אם המחבר כתב אחרת, לא יעלה ולא יוריד כל מה שיספרו.כן
אבל בסמוך הוא הביא ראיון עם ראש ישיבת נחמש שממנו שאב את הענין הזה
בסמוך אביא הקישור
לא בדיוק ממנו שאב, כי כשאומר את זה בראיון, ראש ישיבת נחמ"ש (עליה השלום, כיום כולל), מעמידו בעדינות שזה בעיקר קיצור של הכה"ח, ורק יש מקומות שחידש אחרת., וכמו שכתבתי.כן
אבל בסמוך הוא הביא ראיון עם ראש ישיבת נחמש שממנו שאב את הענין הזה
בסמוך אביא הקישור
אולי כוונתך לציפצופי הציפורים ברקע שזה תשובתועיקר תשובתו היא כאן
וזה דברים שא"א לדעת אם באמת כך היה או לא
מרן הרב יצחק ענה על זה בשיעור. זה בגלל שבנו של רבי רפאל אבי יעקב למד עם אשכנזים והם שיכנעו אותו לא להכניס לספר את הערות מרן
היכן רבי יוסף משאש כתב שבמרוקו למדו ופסקו כרבינו זלמן?
בשו"ת מים חיים (חלק א' אורח חיים סימן קעט) בזה"ל: וכן נתפשט מנהג זה בארץ מולדתי עיר ואם בישראל מקנס בשנת תער"ב לפ"ק על ידי איש צדיק רב ועצום כמוהר"ר זאב היילפרין שבא מארץ אשכנז והרביץ תורה הרבה בערי המערב וקבע מנהג זה וכמה וכמה מנהגים הנהיגו חסידי חב"ד כדעת הגר"ז ואף שפעלו גדולות ונצורות אשריהם ואשרי חלקם מכל מקום זה דרכם לפסוק לכל כדעת הגר"ז וכדומה ועל ידי כך הושרשו אצל חלק מהספרדים כמה מנהגים שלא כדעת מרן ושם נתבאר דבשנה הראשונה עשו כדבריו רק בישיבה אך שאר הצבור לא רצו לנהוג כן אבל בשנים לאחר מכן כולם נגררו אחר מה שהנהיג אותו רב מאשכנז ונהגו כמותו באותו ענין, ע"כ. ועיין בשו"ת שמחת כהן (חלק אורח חיים סימן קה) שהביא דברי הרב משאש הנ"ל.היכן רבי יוסף משאש כתב שבמרוקו למדו ופסקו כרבינו זלמן?
תנוח דעתך, מאב תשכ"ט עד חשון תשל"א זה שנה ו3 חודשים. וכבר אמר מרן שליט"א שמרן אמר להם שהתעכב עם זה.משו כאן לא מסתדר לי
לפי דברי חכם יצחק הכתב יד של הרב טולדנו היה בידי רבינו מאב תשכט עד אחרי פטירת הרב
ו2 תמיהות לי בזה
האחד שרבי רב"ט נפטר ביח חשון [היום!] תשלא - זו"א שהכת"י היה בידי רבינו שנתיים?
והשני שיש לי את המהדורא הראשונה של הקיצשו"ע ומשמע ממנה שנדפס על ידי המחבר בחיים חיותו, כיון שנכתב שנדפס על ידו ולא מוזכר שם הקדשה מבניו וכדו'
וגם המכתב שביביע אומר ו מח בלי תאריכים