• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מקומות שמרן זצ"ל החמיר בהם

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ישנם מקומות רבים שאנחנו הספרדים ובראשם מרן זצ"ל נוקטים לחומרא בשונה מאחרים (אשכנזים או אחרים) שמקילים בדברים אלו.
לענ"ד הדבר יביא תועלת אם יתקבצו הדברים למקום אחד (וכפי שכבר הוזכר כאן).
לכן, הייתי שמח אם חברי הפורום יוכלו להעלות לכאן את המקומות שמרן זצ"ל נקט בהם להחמיר יותר מאחרים, ואע"פ שכוחא דהיתירא עדיף, פסק לחומרא, אפי' שיש אחרים שפסקו לקולא. כמובן, לכתוב את הדברים עם המקורות וכמה שיותר לפרט...

(חלק מהדברים הם מקומות שהשו"ע מחמיר בהם נגד הרמ"א וכד', אך אעפ"כ שייך לכתוב גם אותם).

כאן וכאן וכאן הובאו כמה דברים
 
מתוך הנהגות אמונה מעשית של הרב חיים רבי שליט'א
הנהגות אמונה מעשית
שלימותו של רבינו הגדול זיע"א היתה להחמיר בלימוד התורה בשקידה עצומה, במידת הענווה, באהבת ישראל, בזיכוי הרבים, לקדש שם שמים ולהעמיד תלמידים. אוי לנו מה הפסדנו! במה זכתה האדמה ורגבי העפר בסנהדריה להיות ציון לרבינו הקדוש. כעת ממש בוער בי הרצון לקרוע שוב עוד חולצה מהחמימות והצער, וכמו ששמואל קרע על רב שתים עשרה פעם, והיה מפחד מתורתו וקדושתו (רש"י ומהרש"א מו"ק כד.).
 
יש ספר נפלא בשם "הליכות יוסף" על חילוקי הדינים בין מרן זיע"א ובנו מרן הראש"ל שליט"א למשנ"ב, בינתיים יצא על משנ"ב ח"ג (נמצא באוצה"ח), ובקרוב גם על חלק ו.
בסופו עשה טבלה של כל המקומות שנחלקו, לקולא ולחומרא.
ובח"ג מנה 60 מקומות שמרן זיע"א החמיר.
ובח"ו מנה 100 מקומות שמרן זיע"א החמיר.
 
יש ספר נפלא בשם "הליכות יוסף" על חילוקי הדינים בין מרן זיע"א ובנו מרן הראש"ל שליט"א למשנ"ב, בינתיים יצא על משנ"ב ח"ג (נמצא באוצה"ח), ובקרוב גם על חלק ו.
בסופו עשה טבלה של כל המקומות שנחלקו, לקולא ולחומרא.
ובח"ג מנה 60 מקומות שמרן זיע"א החמיר.
ובח"ו מנה 100 מקומות שמרן זיע"א החמיר.
בעז"ה יתכן ובהמשך אני אוכל להעלות את הספר לכאן בל"נ.
 
הנה הרשימה שמצאתי לע"ע. (אמנם ישנם דברים שנכתבו בכמה מקומות, כגון ביבי"א ובחזו"ע, אך כתבתי רק אחד מהם)
נשים רווקות צריכות לכסות את ראשם בשעת התפילה ובשעה שמברכות. (יחו"ד ח"ה סי' ו')
לנשים אסור ללבוש פאה נכרית [מצד הגילוי עריות וגם בפאות של פעם]. (יבי"א ח"ה אבהע"ז סי' ה')
יש להחמיר בצאת השבת כזמן רבינו תם. (יבי"א ח"ב סי' כ"א).
אנשים נשואים צריכים להחמיר ולהניח גם תפילין של ר"ת. (יבי"א ח"א סי' ג')
אסור לאכול בשר שאינו חלק ולמעך סירכות וכו'. (יבי"א ח"ה יו"ד סי' ג')
אסור לברך ברכת "הגפן" על יין שרובו מים. (שו"ת חזו"ע ח"א סי' ו')
נשים צריכות לברך מאה ברכות בכל יום. (הליכו"ע ח"א עמ' נ"ט)
כשעומד מפני זקן שנכנס לד' אמות צריך לעמוד 'מלוא קומתו'. (הליכו"ע ח"ח פר' כי תצא אות ח')
אסור לתת בשבת מים חמים לתוך תבשיל חם. (יחו"ד ח"ד סי' כ"ב)
אסור למלוח בשבת בשר מבושל או ביצה מבושלת לצורך סעודה אחרת, אפי' בו ביום. (חזו"ע שבת ד' עמ' תנ"ד)
אסור לשחק בכדור בשבת. (חזו"ע שבת ג' עמ' צ"ט)

עוד ב' דברים שכרגע לא מצאתי מקור מדוייק בספרי מרן זצ"ל
גם נשים חייבות בתעניות (צום גדליה, עשרה בטבת וי"ז בתמוז) ואין מקום לפטור אותן.
הציצית צריכה להיות דווקא מצמר ולא מכותנה.
 
לא כל הכרעה במחלוקת נחשבת חומרא
כן, אם הוא אוחז שעניין פלוני אסור מעיקר הדין
או שאין מקום לסברא מסויימת
זה לא חומרא

בכ''א מקופיא
הלל לנשים בליל פסח
הגדרת סמוך לסעודה לגבי בורר מול הבא''ח
מחיצה הנעה ברוח חלק על חזו''א לעניין סוכות
 
אסור לאכול תבשיל שנתבשל ע"י עכו"ם אפי' אם ישראל הדליק את האש. [אא"כ ישראל הניח את התבשיל]
אסור לאכול דגים עם חלב. (יחו"ד ח"ו סי' מ"ח).
אסור להסתפר ביום ל"ג בעומר אלא רק ביום ל"ד.
להוציא ספר תורה אחר כשיש טעות גם בחסרות ויתירות. (יבי"א ח"ט יו"ד סי' כ"א)

לא ללבוש בפורים תחפושת של בגדי נשים, [וכן כלאים דרבנן]. (יבי"א ח"ה יו"ד סי' י"ד אות ג'. יחו"ד ח"ה סי' נ')
 
לענ״ד, לפחות, בכל מקום שכתב מרן:
המיקל יש לו על מי לסמוך
ויש להחמיר
וכיו״ב (אולי אפילו המחמיר תע״ב)
דעתו שלכתחילה יש להחמיר

(דרכו של מרן אף פעם לא לבזבז מילים. כל מקום שלא כתב יש להחמיר, הוראתו היא בפשיטות להתיר. אם כתב ״יש להחמיר״, פשוט שדעתו להחמיר, אך עיקר הדין להקל. ופשוט.)
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון