• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שמיעת שירים שקטים בספירת העומר

שאלתי על זה את מו"ר שליט"א וענה לי שזה מותר ללא חשש!- כל שאינו מביא לידי ריקוד שאת זה אסרו, ולא שירים שקטים שלא משמחים, ואמר לי לשמוע פיוטים, ושזה טוב...
 
 
דעת מו"ר --- מרן הראשון לציון שליט"א --- הגאון ר' יצחק יוסף הי"ו ששמיעת שירים שקטים בימי הספירה מותרת! וכך ענה לי פעמיים, וכך אמר בשיעורו בשנה שעברה!
 
ומאידך בתשובה כתב להתיר דוקא שמיעת שירים ווקאלים וכן הוא בילק''י ספה''ע ושם הביא דברי המתירים ולא סמך עליהם להלכה אולי תלמידו @הרב שמעון ללוש יוכל לעזור ולגבי הנאמר שנה שעברה נשמח למראמ''ק מדוייק [וכבר כתב בההקדמה לספר השיעור השבועי שבכל סתירה בין הנאמר בשיעור לבין הנכתב בילק''י יש לילך אחר הנכתב וגם אינה דומה הוראה ליחיד כהוראה לציבור]
 
נערך לאחרונה:
שמעתי היום שהיתרו של הגרש"ז נאמר ביחס לעומר ולא ביחס לשלושת השבועות.
יש עוד מישהו ששמע חילוק כזה?
לא נכון
בהליכות שלמה מועדים בן המצרים עמוד תיב כותב בפירוש להתיר שירים שקטים בבין המצרים, ורק שירים שמביאים לריקוד נוהגים בהם איסור.
רק בדבר הלכה שם אות ה' כותב שראוי להחמיר גם בשירים שקטים דכדאי הוא בית אלוקינו להתאבל עליו גם בכגון דא.
ובאורחות הלכה הערה 11 כתב: משא"כ בימי הספירה שאינו צריך להחמיר בזה.
נמצא לסיכום: גם בימי הספירה וגם בשלושת השבועות מותר לשמוע שירים שקטים לדעת מרן הגרש"ז אוערבך זצ"ל
רק ההבדל בניהם אם צריך להחמיר: בספירת העומר לא צריך להחמיר, ואילו בבין המצרים ראוי להחמיר אף שמצד הדין מותר כאמור.
 
לא נכון
בהליכות שלמה מועדים בן המצרים עמוד תיב כותב בפירוש להתיר שירים שקטים בבין המצרים, ורק שירים שמביאים לריקוד נוהגים בהם איסור.
רק בדבר הלכה שם אות ה' כותב שראוי להחמיר גם בשירים שקטים דכדאי הוא בית אלוקינו להתאבל עליו גם בכגון דא.
ובאורחות הלכה הערה 11 כתב: משא"כ בימי הספירה שאינו צריך להחמיר בזה.
נמצא לסיכום: גם בימי הספירה וגם בשלושת השבועות מותר לשמוע שירים שקטים לדעת מרן הגרש"ז אוערבך זצ"ל
רק ההבדל בניהם אם צריך להחמיר: בספירת העומר לא צריך להחמיר, ואילו בבין המצרים ראוי להחמיר אף שמצד הדין מותר כאמור.


יישר כך על העמדת הדברים על דיוקם.

רק שהניסוח בראש התגובה "לא נכון" מעט צורמני.

נכון יותר להתנסח שהחילוק ששמעתי נכון, אלא שזה לגבי מתי ראוי להחמיר, ולא על עיקר הדין.
 
זה חלק מהעמדת הדברים על דיוקם !!!
אם הגיע לאוזנך שמועה זו, הרי שבודאי מאן דהו לא דייק בדברים
וכדי לעקור תופעה זו שחוזרת ונשנית הרבה כפי שאני נוכח לראות פעם אחר פעם מתוקף תפקידי כמוסר שיעורים רבים בהלכה בס"ד... צריך מידי פעם גם לכתוב בצורה נחרצת "לא נכון", כי בטוחני שאם שבתת מודע שלך זה השפיע יותר על העמדת הדברים מאשר אם הייתי כותב את הנוסח שרצית... (גם אם לא שמת לב לזאת...)
תבחן את הדברים ותמצא בהם קושתא דמילתא
 
מלבד זאת
תאר לעצמך שהיית סומך על השמועה ששמעת, והיית נמנע בבין המצרים לשמוע שירים שקטים בגלל שהגרש"ז אוסר למרות שהיה עז רצונך לשמוע שירים שיוסיפו לך להתמדה בתורה, ובגלל אותו אחד שלא דייק בדברים נהגת על עצמך איסור לחינם, כמה זה נורא ?
כמה רבים ניזונים משמועות לא מדוייקות בהלכה ומחמת כך מחמירים על עצמם חומרות על גבי חומרות, כך במשך שנים !!!
 
חזור
חלק עליון