• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הסוף לבעיית הסמינרים בירושלים?

היינו שמחים שהוא יעשה את זה קצת יותר בגאון, שכל הצוותות במוסדות שלו ילכו עם כיסויי ראש
לפי כמות התגובות האחרונות אפשר להבין שהנושא של כיסוי ראש אינו תלוי אשכנזים/ספרדים.
ההסתכלות המוזרה והמצומצת הזאת שאם פותחים מוסדות ספרדיים צריך שכולם יאכלו את מה שאתה אוכל בארוחת צהריים, היא להשתמש באותה סיבה שלא קיבלו את הבנים שלך לישיבות שלהם, על השכן.
המטרה חייבת להיות -לפחות לנסות- לראות דברים בצורה אובייקטיבית ולהשתמש בכל הנוגע למוסדות רק בסיבות ענייניות, שבהם יש להשתמש בכל הכח.
 
חכם בן ציון אבא שאול וחכם שלום הכהן זצוק''ל
את של היום? מקור בבקשה.
(שלא נדבר בכלל על עיקר דעתו של חכם בן ציון שרבים מתלמידיו אומרים שלא התיר פאה נכרית מעולם. עי' בהסכמת הגר"ב שרגא לס' דבר ה' (נסיר) ואחר שיצא הספר פורסמה בבתי המדרש הסכמה זו כשעליה חתומים עוד כעשרה מתלמידי הגרב"צ זצ"ל.
 
לפי כמות התגובות האחרונות אפשר להבין שהנושא של כיסוי ראש אינו תלוי אשכנזים/ספרדים.
ההסתכלות המוזרה והמצומצת הזאת שאם פותחים מוסדות ספרדיים צריך שכולם יאכלו את מה שאתה אוכל בארוחת צהריים, היא להשתמש באותה סיבה שלא קיבלו את הבנים שלך לישיבות שלהם, על השכן.
המטרה חייבת להיות -לפחות לנסות- לראות דברים בצורה אובייקטיבית ולהשתמש בכל הנוגע למוסדות רק בסיבות ענייניות, שבהם יש להשתמש בכל הכח.
הנושא הוא אחר, אם הוא אוחז שצריך לכתחילה כיסוי ראש, ומאידך דואג בקום ועשה שיהיו צוות עם פאות, ש"מ שחושש מהאשכנזים, אין לזה שום הסבר אחר.
 
את של היום? מקור בבקשה.
(שלא נדבר בכלל על עיקר דעתו של חכם בן ציון שרבים מתלמידיו אומרים שלא התיר פאה נכרית מעולם. עי' בהסכמת הגר"ב שרגא לס' דבר ה' (נסיר) ואחר שיצא הספר פורסמה בבתי המדרש הסכמה זו כשעליה חתומים עוד כעשרה מתלמידי הגרב"צ זצ"ל.
חכם בן ציון נ"ע לא אסר באופן גורף ולא התיר באופן גורף, כל מקרה והנסיבות שלו.
ואיני מדבר על פאות ימינו, אלא על זמנו, ודע שגם בזמנו היו פאות מודרניות.
אני בהחלט מדבר על הנקודה השניה, כי למעשה מי שמתיר לאשה ללכת עם פאה, והיא הולכת עם פאה שאסורה לדעתו, אז הוא מחטיא.
לדעתי אינך צודק, אם רבי יוסי הגלילי התיר עוף בחלב, ומישהו השתמש בהיתר זה לאכילת בשר בחלב, אז רבי יוסי הגלילי חלילה החטיא?
מה שהתיר התיר ומה שאסר אסר, והעובר עוונו בראשו.
 
.
(שלא נדבר בכלל על עיקר דעתו של חכם בן ציון שרבים מתלמידיו אומרים שלא התיר פאה נכרית מעולם.
"אף שאין זה נושא האשכול אצטט ממה שראיתי בא' הספרים שהעיד בשם בנו וכך בנו זצ"ל היה אומר לכל מי שדיבר איתו.
"יש מהעולם שרצו לטעון שה"אור לציון" רק הליץ בעד המנהג אבל למעשה לא התיר, ולכן שאלתי את בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א האם נכון הדבר, וענה לי בזה הלשון, באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפה, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות. אבל ודאי אם יש אשה שמכסה כראוי במטפחת, זה עדיף". עכ"ל
עי' בהסכמת הגר"ב שרגא לס' דבר ה'
באמת תעיין שם.
הוא מחלק את כיסוי הראש לד' דרגות : א. כיסוי ועליו מטפחת ועליה שאל, דהיינו שלושה כיסויים. ב. כיסוי ועליו מטפחת, באופן שלא יוצאת מכיסוי הראש אפי' שערה אחת, דהיינו שני כיסויים. ג. פאה עם כובע. ד. פאה גלויה. ה. מטפחת, שיוצאות ממנה כמה שערות החוצה, וזהו הכיסוי הגרוע שבכולם. עכ"ל
ויש עוד אין ספור עדויות שהאור לציון אחז שפאה מותרת רק שמטפחת שמכסה כהוגן עדיפה שהיא יותר צנועה.
וכן כל מי שלמד את הסוגיא הזו כדבעי וייעיין בתשובתו בעיניין אלמנה וגרושה שלמד את הסוגיא כמו המתירים שזה רק דת יהודית ודת יהודית משתנת ועוד עיי"ש.
 
לדעתי אינך צודק, אם רבי יוסי הגלילי התיר עוף בחלב, ומישהו השתמש בהיתר זה לאכילת בשר בחלב, אז רבי יוסי הגלילי חלילה החטיא?
מה שהתיר התיר ומה שאסר אסר, והעובר עוונו בראשו.
לא דומה, אלא דומה למקרה בו רבי יוסי היה אומר שבשר וחלב מותר ולא מחלק בין בשר עוף לבשר בהמה.
 
"אף שאין זה נושא האשכול אצטט ממה שראיתי בא' הספרים שהעיד בשם בנו וכך בנו זצ"ל היה אומר לכל מי שדיבר איתו.
"יש מהעולם שרצו לטעון שה"אור לציון" רק הליץ בעד המנהג אבל למעשה לא התיר, ולכן שאלתי את בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א האם נכון הדבר, וענה לי בזה הלשון, באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפה, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות. אבל ודאי אם יש אשה שמכסה כראוי במטפחת, זה עדיף". עכ"ל

באמת תעיין שם.
הוא מחלק את כיסוי הראש לד' דרגות : א. כיסוי ועליו מטפחת ועליה שאל, דהיינו שלושה כיסויים. ב. כיסוי ועליו מטפחת, באופן שלא יוצאת מכיסוי הראש אפי' שערה אחת, דהיינו שני כיסויים. ג. פאה עם כובע. ד. פאה גלויה. ה. מטפחת, שיוצאות ממנה כמה שערות החוצה, וזהו הכיסוי הגרוע שבכולם. עכ"ל
ויש עוד אין ספור עדויות שהאור לציון אחז שפאה מותרת רק שמטפחת שמכסה כהוגן עדיפה שהיא יותר צנועה.
וכן כל מי שלמד את הסוגיא הזו כדבעי וייעיין בתשובתו בעיניין אלמנה וגרושה שלמד את הסוגיא כמו המתירים שזה רק דת יהודית ודת יהודית משתנת ועוד עיי"ש.
עי' שם בהע' המחבר מה שאמר לו הגר"ב שרגא, שלא התיר אלא סבר שזה עדיף.
וכן שמעתי מהגר"ב בעצמי. ואמר לי שמה שכתוב בח"ב אינו נכון, כי המקור זה חלק א' ושם בדווקא הדגיש בכותרת גרושה ואלמנה.
 
לא דומה, אלא דומה למקרה בו רבי יוסי היה אומר שבשר וחלב מותר ולא מחלק בין בשר עוף לבשר בהמה.
אז בלי דימויים.
מה שהרב התיר התיר, מה שלא אזי הוא אסור.
ואם מישהו נתלה בהיתר הרב ומשתמש בו לדבר אסור, אזי הוא עוונו ישא, ואין תלונה על הרב, והרב אינו מחטיא. והוא פשוט טובא.
 
אז בלי דימויים.
מה שהרב התיר התיר, מה שלא אזי הוא אסור.
ואם מישהו נתלה בהיתר הרב ומשתמש בו לדבר אסור, אזי הוא עוונו ישא, ואין תלונה על הרב, והרב אינו מחטיא. והוא פשוט טובא.
אבל אם הרב התיר בסתמות ולא חילק חילוק נדרש הוא עתיד ליתן את הדין.
 
שלחתי לידיד אשכנזי את האשכול והוא כתב:

לדעתי:

א) עד לתקופת מלחה"ע האחרונה ומעט אחריה היו אחינו הספרדים בארה"ק מתנשאים על האשכנזים ומפלים אותם כמה שרק יכלו ועוד הוסיפו קצת בשביל ה'בקשיש' - כולל מעות לפרנסת הבית ולחם לפי הטף! -, ועל כן אין להם להלין על המצב כיום, יען נתקיים בהם 'כִּ֤י פֹ֣עַל אָ֭דָם יְשַׁלֶּם־ל֑וֹ וּֽכְאֹ֥רַח אִ֗֝ישׁ יַמְצִאֶֽנּוּ'. ניתן לברר אצל הגר"ט בלוי שליט"א מרבני חב"ד בי-ם, שעד היום(!) טעון ב'משקעים' מהתעללות שכניו הספרדים בו ובפאותיו המסולסלות, אף שחלפו מאז קרוב לשמונים שנה.
ב) איני מבין מהי ה'בושה' שמצאו באשכול שם בהמנעות מחשש מחלוקת וקטטא ח"ו (ואצ"ל מה היתה דעת הספרדים גופייהו על אשכנזי ה'מעז' להגות בבית מדרשם כמנהג אבותיו).
ג) כאשכנזי, אכן אינני יודע מדוע צ"ל הפרדה על בסיס מוצא; ואפילו הפרדה על בסיס כשרון תמוהה ומיותרת בעיני ואולי אף מזיקה. בכל אופן, ההונגרים לא לומדים 'רק' בערלוי וחוג חת"ס כמו שהזכירו לעיל, אלא שהחסדויות הללוהם הם המזהים עצמם כהונגרים (בלבד, ללא תוספות); אך הישיבות הליטאיות מלאות בהונגרים עד להתפקע, כשבין ההונגרים הידועים הא חבר הכנסת ר' שלמה לורינץ' שהעריץ את הגרע''י כמו שפירט בספרו בכמה מקומות. כמו כן, 'אשכנזי' אינו שם נרדף למנוי בירחון הליטאי, כטעות @שושנים לדוד.
ד) כמובן, בנות אשכנז אינן לומדות מאומה על החלקים הספרדיים בהיסטוריה. כמה גדול כח סבלו של מסך המחשב, שבעתיים על של דף הנייר!
ה) 'אשה יהודיה' הוא כינוי נרדף לספרדית חובשת מטפחת? מה נכנס בו? רק אצלכם בני ע"מ 'שומרים' על העינים? וואלה, טוב לדעת.
ו) איפה יש 'מקוה של אש', או 'משטרה אשכנזית-ליטאית'? ברור שהם מפעילים מניפולציות משטור שאינן קונבנציונליות או לגיטימיות, אך 'משטרה' לא ראיתי...

ז) ובשולַיִם, כתבת:
אבל לא בדקתי האמת
איזה נס!...
 
נערך לאחרונה:
מסתבר שזו מסקנה שבאה לאחר מחשבה מעמיקה במיוחד!

בטח אתה מתכוון שזו נחיתות של האשכנזים שהם כל כך חוששים על עצמם עד כדי החשש שעוד ספרדי אחד בקירבתם והם יאבדו את היחודיות שלהם...
סיפרו לי על אחת הישיבות הליטאיות היוקרתיות (לא מרשים לי לגלות מהי) שאחד ראה בחדר של ראש הישיבה ילקוט יוסף בספרייה כשהוא הפוך כלומר הצד הצהוב של הדפים בולט החוצה ולא הכריכה האדומה כנרא כדי שלא יחשדו שח''ו הרב מסתכל בספר רח''ל, והוא הפך את הספר, ובשבוע לאחר מכן הוא ראה שהספר התהפך חזרה והפך שוב ואז הספר נעלם...
גם כולם זוכרים כשמרן הוכיח שאין ערלב בפלפלים כי זה ירק וכל הרבנים האשכנזים חזרו בהם בלי להזכיר אותו אז נראה שהם כן נחיתיים רק מתנשאים מידיי כדי להראות את זה אני מציע אל תאמין להם הם סנוורו אותך קצת יותר מדי
 
או לשמור על 100% אותנטיות, וא''כ השאלה היא רק למה לא הולכים עם המכנסיים הרחבות שהלכו בג'רבא...
התימנים ניסו ולא הלך להם זה יצא נלעג והיום הצעירים שם כבר לא דורכים אצל הזקנים בגלל התרגום ככה כמה צעירים שם אמרו לי
 
אז למה ההונגרים לומדים רק בחוג חת''ס ובערלוי וכדו'?
ולמה ויז'ניץ לומדים בויז'ניץ וגור בגור?

מי שמוזר כאן זה האשכנזים שערבבו את כל מעט שומרי התורה שהיו כאן אחרי השואה לסלט אחד גדול...
הגזמת זה רק כמה הונגרים עקשנים וגור זה בגלל שיש רבה ותקנות
מבחינת האשכנזים כל מי שמארופה טוב להם רק אתה נחות בעיניהם המטנאליות בינם לבין עצמם לא מזיזה להם גם בשידוכים (פעם מישהו ספרדי אמר לי שבשואה שמו בכוונה הונגרי עם פולני כדי שיסבלו וכו' אבל נראה לי שהמציא).
 
לא ולא.
אלו שלמדו אצל האשכנזים הם מצולקים עמוק עמוק בנפשם. כמה שתחפור לעומק תמצא אצלם נחיתות איומה שאפילו בניתוח לב פתוח לא תחליח לעקור.

מי שמרים את קרנינו עכשיו אלו רבבות בני התורה שצמחו מכל הפריפריה בעקבות המסעות של מרן זצ''ל שכתת רגליו לקצוי ארץ, ומכל הת''תים שהקים ומכל הפעילות של אל המעיין קמו וצצו אלפים אלפים של בני תורה מובחרים שיראתם קודמת לחכמתם ותורתם טהורה והם רוצים לגדול בצורה בריאה בלי לשתחוות ל---
מה אתה מדבר הרב יצחק והרב דוד יוסף מצולקים איפה בדיוק שניהם ובמיוחד הרב יצחק גאים באמת ומלגלגים על האשכנזים בכל הזדמנות אפילו יותר מהלעג של האשכנזים על הספרדים
גם שס הרימו את קרננו שלא צריך להשתחוות לחכים האשכנזים בשביל איזה קראוון נראה לי שבאמת האשכנזים עשו לך צלקות תסלח לי שאני אומר
 
כל אחד רואה את מקום הולדת סב סביו כשיקול משמעותי או לחלוטין לא משמעותי לפי האינטרס שלו.

אמשול לך משל - קח את הספרדי שהתחנך במדינת האשכנזים ושים אותו באי בודד. מה נראה לך שהוא יהיה אחרי שנתיים?
שכנזי?? חלמת!

ברוך השם שאי אפשר לעקור את זה. זה בדנ''א שלנו. וע''ז גאוותינו!
מה אתה פסוכילוג תגיד לי האשכנזים הלא היו מבבל ועברו לארופה נהיו לבנים ואשכנזים אז אולי לא ייקח שנתיים אבל אתה יכול לראות למשל שהם מתכהים בארץ הנה האדמו''ר מדושינסקי כהה מאד כי הוא הרבה שנים בארץ אז גם הפוך יכול להיות
 
היום האשכנזיות כבר מעבידות את הבעל והן הולכות לשבת על הכורסה שלהן בהייטק
תבדוק נתונים ותחזור אלי!

האשכנזיות לומדות על גירוש ספרד, וזה הרושם שנשאר להם - שהספרדים או מגורשים או נשרפים ומי שלא - ממיר את דתו.
וככה זה נחקק בנפש שלהם עד היום.

הם אפילו לא יודעות שאם לא רבי יעקב ששפורטש כל האשכנזים היו מתאסלמים אחרי שבתי צבי.
ובטח שלא יודעות על העושר הרוחני שהיה באר''צ ובבבל ובמרוקו ותוניס ועוד. כלום.
עזוב הייטק לא שוה לעבוד במקום חילוני יש איזה רב לא מוכר שאומר דברים חמורים על הייטק שהם נאסרות על הבעל הוא הגזים אבל זה ממש לא טוב
האשכנזים לא יתאסלמו בחיים כי זה דת מזרחית אתה אולי מתכוון שהם יהיו שייכים לדת הדוומנה אבל אתה צודק כבר כתבתי שזה הפסד רק שלהם
 
הם מודים רק שהוא צדק שהם גנרלים...

אתה לא יודע מה אתה מדבר בב''ב היה רב אחד מרביצי מצביע רק ג' ביקש מהם הקצאה לקהילה גדולה לא קיבל אחרי חודש היה בחירות לעירייה אמר תצביעו גימ''ל ה' מעמיד אותנו בניסיון כאילו ח''ו הוא אשכנזי עפרא לפומיה אמר לי מישהו בקהילה נראה לך כולנו הצבענו ש''ס אגב גם מש''ס לא קיבלו הקצאה אולי בגלל הרב הזה אז חוץ מכמה עקשנים ברור שהם מודים
 
חזור
חלק עליון