• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

השקפה עקומה! היתר מכירה וחשמל בשבת יותר גרועים מפאה נכרית

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
גם הרב מוצפי כמדומני טוען שהגרב"צ זצ''ל לא התיר פאה מעולם, ויש עדויות נאמנות רבות שהתיר באופנים מסויימים

זה כבר לא "עדויות" אלא דרשה מוקלטת, ועם זה אין מה להתווכח.

וזה הובא בספר "תפארת אבות" (חלק שישי - פניני האור לציון, עמ' ל') שיצא לאור ע"י בנו הגר"א זצ"ל.

"אם שערות האשה יוצאות בחוץ, לפי הזוהר זה לא טוב. ופאה עדיף, שהיא מכסה את כל הראש. ולא נקראת הולכת וראשה פרוע, כך משמע מהרמ"א. ואפילו שיש חולקים, אנחנו פוסקים כמו השו"ע והרמ"א. אבל הבעיה היום שהפאה היא יפה, שהיא כמו בתולה ויותר יפה, זה נקרא בעיה בצניעות. ומה שיש בעיה בפאה מצד צניעות, יש גם בשמלות של היום שהרבה הולכות בלי צניעות, זה מהודק לגוף. ולפי האמת היה צריך לשנות את כל השמלות, רק איני יודע אם אשה היתה יכולה לעמוד בזה, אבל בכל אופן כך צריך. וגם אשה שהולכת עם בגדים רחבים וכיסוי ראש במטפחת, מי שלמד כתובות יודע שלפי דת יהודית צריכה שני כיסויים, אבל הציבור חלש... הדין הוא: מי שמכסה במטפחת, יותר טוב. אבל זה רק אם מכסה הכל. ומכל מקום גם פאה מותר, שהרי אם ראובן יגרש את אשתו על שאינה הולכת עם מטפחת, נפסוק שחייב ליתן כתובה, כי אינה נקראת פרועת ראש".

גם דבריו כאן עמומים יחסית (כדרכו לא לצאת בזה חזיתית נגד ידידו הטוב הגר"ע יוסף, אחר שראה שכואב לו הדבר) אבל אי אפשר להתעלם מהמשפט הכל כך ברור, "ופאה עדיף, שהיא מכסה את כל הראש".

עוד מובא שם, "כשפירסם דעתו בשו"ת אור לציון חלק א' ושמע שיצאו עוררין, התבטא: "את התשובה הזאת כתבתי אחר שיקול דעת גדול. כי דבר שמצד ההלכה הוא מותר ורק יש מקום להחמיר, אני לוקח בחשבון גם שיקולים נוספים כמו שלום בית".

ועוד יסוד נפלא מובא שם בשמו של הגרב"צ: "לתלמיד שתמה על דבריו מצד שפאה מושכת עין, הסביר רבינו שחובת כיסוי ראש לאשה אינו משום "ולפני עיור" שיש לאנשים יצר הרע ומביאה אותם ח"ו לידי הרהור, שכן לפי זה גם בתולות יהיו חייבות לכסות ראשן, אלא דין מיוחד הוא באשה שנישאת. ולכן אף שיש לשמור על הצניעות הראויה לבנות ישראל, אבל הקובע מה נחשב פרועת ראש אינו מה צנוע או מביא להרהור, אלא אם זה שער ראשה או לא".
 
תפסיקו לנפנף בספר הזה בשביל להוכיח את דעת הגר״ע.

מדובר במזכירו של הרב שהיה אחראי על קבלת קהל, העביר שאלות ותשובות וכתב את השאלה ואת התשובה בדייקנות מופלגת. בנוסף לכך, גם רואים מספרו את הסלידה האישית שלו מפאה נכרית, דהיינו - הוא האחרון שישקר בכך.

לכן, אי אפשר לדחות את דבריו בקש רק מפני שלא מתאימים לנו (וכפי שכתבתי, יש שם כמה וכמה היתרים, ואי אפשר לטעון שהכל לא מדוייק).
 
המסקנה היא שהוא אסף את תשובות המתירים (ומפרט שם מה מובא בתשובותיהם). לא הבנתי מה הקשר לנדון דידן.
אני מרגיש שחבל על הדיון.

המסקנא שיוצאת לי מעמוד השער הוא - אסופת המתירים את הפאה, רשימת המתירים (כלומר יש אוסרים), ויישוב האוסרים (כלומר, גם מי שאוסר, אין לאסור כמותם), היתר הפאות הנראות כשיער טבעי (כלומר, אל תגידו שאסור), היתר הפאות מהודו (כלומר, אל תגידו שאסור)

מכאן והלאה אני יודע בדיוק מה המחבר רוצה לעשות (להתיר פאה) ומה הוא לא רוצה לעשות (לאסור פאה).
אם זה לא מגמתיות וסתימות השכל, אני לא יודע מה כן.
מדובר במזכירו של הרב שהיה אחראי על קבלת קהל, העביר שאלות ותשובות וכתב את השאלה ואת התשובה בדייקנות מופלגת. בנוסף לכך, גם רואים מספרו את הסלידה האישית שלו מפאה נכרית, דהיינו - הוא האחרון שישקר בכך.

לכן, אי אפשר לדחות את דבריו בקש רק מפני שלא מתאימים לנו (וכפי שכתבתי, יש שם כמה וכמה היתרים, ואי אפשר לטעון שהכל לא מדוייק).
לא כתבתי את הטענה מפני ״שׁזה לא מתאים לנו״, אלא שזה לא ספר הגר״ע. ואיך אפשר להוציא שהוא מתיר מהספר הנ״ל, כשכת״י שיצאו בשנות מאוחרות לחייו של מרן (ומפורסמות ביבי״א) חוזרות שוב ושוב על שעמד לאסור את הפאה?
מתוך אלפי שאלות שהגיעו לפתחו על פא״נ, כולי האי ואולי 20 מהם מרן התיר פאה, ומזה להוכיח על דעתו הרמה?
אין לך זילות גדולה מזו.
מרן בוכה בשמיים על מי שעושה כזאת.
 
את המסקנא אפשר להסיק כבר מעמוד ראשון:
הצג קובץ מצורף 9347
תפסיק להתמם ולהצדיק אותו
אינני מכיר את הספר וכמובן מעולם לא עיינתי בו. אבל אולי, תנשמו עמוק לפני שאתם מגיבים, אולי מול האוירה האוסרת ושאיננה נותנת מקום לדעות אחרות, עם כל הפשקוילים והאיומים, יתכן שבהחלט צריך גם ספרים שכאלו... אי אפשר לחנוק צד שלא חושב כמוך
 
אינני מיר את הספר וכמובן מעולם לא עיינתי בו. אבל אולי, תנשמו עמוק לפני שאתם מגיבים, אולי מול האוירה האוסרת ושאיננה נותנת מקום לדעות אחרות, עם כל הפשקוילים והאיומים, יתכן שבהחלט צריך גם ספרים שכאלו... אי אפשר לחנוק צד שלא חושב כמוך
לא היתה לי בעיה עם הספר אם הוא היה כותב כך:

ספר
חן וכבוד

בירור הפוסקים בהיתר או איסור הפאה

תשובות המתירים | תשובות האוסרים
קושיות והשגות על ב׳ הצדדים
בירור האם פאה עדיפא על מטפחת
בירור פאה הנראית כשיער טבעי
בירור פאות מהודוץ

אם זה היה כתוב בצורה כזו, ניחא
אך בצורה שבה הוא כתב, אני מבין שהוא מגמתי, ולעולם לא יראה צד למה אסור
 
לא היתה לי בעיה עם הספר אם הוא היה כותב כך:

ספר
חן וכבוד

בירור הפוסקים בהיתר או איסור הפאה

תשובות המתירים | תשובות האוסרים
קושיות והשגות על ב׳ הצדדים
בירור האם פאה עדיפא על מטפחת
בירור פאה הנראית כשיער טבעי
בירור פאות מהודוץ

אם זה היה כתוב בצורה כזו, ניחא
אך בצורה שבה הוא כתב, אני מבין שהוא מגמתי, ולעולם לא יראה צד למה אסור
וכמה ספרים יש שרק מסבירים למה אסור? חשבת על זה?
 
וכמה ספרים יש שרק מסבירים למה אסור? חשבת על זה?
השאלה היא לא ״מה המסקנא״, אלא איך הספר מציג את עצמו

לשם ההבדל, הנה עמוד השער של הילקו״י על פא״נ:
Screenshot 2023-05-21 at 23.35.07.png

הראשל״צ לא קבע שום הלכה בשער הספר
אתה כן יכול להבין לאיפה הרוחות נושבות, אבל לא ״אוסף האוסרים וטענות על המתירים״
(אם כבר, לולא הייתי יודע את דעת הגר״ע, אולי לא הייתי מחליט בדעתי שהראשל״צ אוסר לגמרי את הפאה)
 
אך בצורה שבה הוא כתב, אני מבין שהוא מגמתי, ולעולם לא יראה צד למה אסור
הוא לא מגמתי.
אלא זה כל מטרת הספר להעמיד ולברר את השיטות שמתירים פא"נ.
לאחר שנים שלאחר התעמולה המטורפת נגד מי שהעז להתיר והמון אברכים הרגישו פושעים שנשותיהם פרוצןת הספר הנ"ל בא במטרה ברורה בשביל להעמיד שהדעה המתירה היא ברורה וחזקה ואינה בדיעבד.
את הסברות לאסור הוא השאיר לספר שתכתוב להמיד את שיטת מרן זיע"א.
 
לשם ההבדל, הנה עמוד השער של הילקו״י על פא״נ:
אתה נכנס לזוטות מה כתוב בשער. הרב יצחק בא כפוסק ובהחלט בספר פסק מגוחך לכתוב את מסקנת הספר בשער [אף שעל העמוד הראשון כבר מובן מה מסקנת הספר]
החן וכבוד לא נראה שבא לפסוק אלא רק להעמיד את הפוסקים המתירים ותו לא.
 
הוא לא מגמתי.
אלא זה כל מטרת הספר להעמיד ולברר את השיטות שמתירים פא"נ.
סתרת את עצמך מיניהו ביה
אם כל מטרת הספר זה להעמיד את השיטות המתירים, ברור שלפי דעתו אין שיטה שאוסרת.
אם אתה לא מבין את המושג ״מגמתיות״, חבל על הדיון בינינו.
לאחר שנים שלאחר התעמולה המטורפת נגד מי שהעז להתיר והמון אברכים הרגישו פושעים שנשותיהם פרוצןת הספר הנ"ל בא במטרה ברורה בשביל להעמיד שהדעה המתירה היא ברורה וחזקה ואינה בדיעבד.
אויש.
את הסברות לאסור הוא השאיר לספר שתכתוב לה[ש](ע)מיד את שיטת מרן זיע"א.
ואז אלו כמו @עובר ושב שהבינו שחן וכבוד לא הותיר זכר לאיסור פא״נ בדעת מרן, יבואו ויצאו על כל מי שמעמיד את שיטתו.
מציאות שזה מה שמתרחש כעת בנושא.

מסופקני אם זו כוונתו. יש הרבה זילות וחוסר העמקה בדברי מרן בחיבור הנ״ל, ולא צריך לראות את רובו אלא רק את הקטגוריה של ״קושיות על היביא אומר״, ואיך שהוא מזלזל באינטליגנציה של כל מי שמעז ליישב את הקושיות הנוראות שלו.
 
אתה נכנס לזוטות מה כתוב בשער. הרב יצחק בא כפוסק ובהחלט בספר פסק מגוחך לכתוב את מסקנת הספר בשער [אף שעל העמוד הראשון כבר מובן מה מסקנת הספר]
החן וכבוד לא נראה שבא לפסוק אלא רק להעמיד את הפוסקים המתירים ותו לא.
שוב פעם אני מרגיש שאני צריך להסביר את עצמי בדבר שכתבתי במפורש.

חן וכבוד מצהיר בשער שלו את המטרה של הספר שלו.
ילקוט יוסף לא מצהיר את המטרה אלא רק שהוא הולך לברר את הדינים שהוא מציג בשער.

הבדל עצום לכל בר דעת. ומציג לך כמה חן וכבוד מגמתי לעומת הילקוט יוסף.
 
אם כל מטרת הספר זה להעמיד את השיטות המתירים, ברור שלפי דעתו אין שיטה שאוסרת.
אינו מוכרח כלל, שמא מגמתו להראות שעל אף שישנם שיטות האוסרות, מ"מ גם ישנם שיטות המתירות.
ולמען הגילוי הנאות לא ראיתי גוף ספר זה מעולם.
 
מדובר במזכירו של הרב שהיה אחראי על קבלת קהל, העביר שאלות ותשובות וכתב את השאלה ואת התשובה בדייקנות מופלגת. בנוסף לכך, גם רואים מספרו את הסלידה האישית שלו מפאה נכרית, דהיינו - הוא האחרון שישקר בכך.

לכן, אי אפשר לדחות את דבריו בקש רק מפני שלא מתאימים לנו (וכפי שכתבתי, יש שם כמה וכמה היתרים, ואי אפשר לטעון שהכל לא מדוייק).
ועם כל זה מרן זיע"א כתב בהסכמתו שא"א לסמוך על ספר זה!!!
ואם תסמוך על ספר זה, יש שם היתר שלא יעלה על הדעת.
וכבר מרן הראש"ל שליט"א בשו"ת הראש"ל העיר ע"ז.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון