• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם יש יותר נושרים בציבור הספרדי (ובפרט של ש"ס)?

מי אמר שזה נכון?
יש גם הרבה נושרים שאינם נראים. שחור לבן מבחוץ וצבעוני מבפנים. ומתנענעים מאוד חזק בעמידה בישיבה...
מבלי להכנס לעניין מה נכון ומה לא אבל ה באמת נקודה שזה שבחור קצת קשה לו זה לא אומר שכל העולם צריכים לדעת על זה,
ולא כזה מהר הור להחליף את הלבוש זה ודאי ממהר את הנשירה מנסיעה של 20 קמ"ש ל200 קמ"ש וחבל,
מה גם שזה מקשה מאד על החזרה אחורה וביום מן הימים כשהוא קולט מה עשה כבר הרבה יותר קשה לו לחזור.
 
ברור ללא צל של ספק שאצל אחינו יש נשירה יותר גדולה, ואבאר גם למה.

הרי ידוע הדבר ומפורסם הענין, שספרדי שנושר, מיד כל רואיו יעידון יגידון שירד מהדרך וכדו'.
אולם בשונה אצל אחינו האשכנזים, יכולים להיראות ממש "כבני תורה" ומבפנים רקובים מאוד.

כל מי שלמד בישיבה ליטאית יודע שדברים אלו נכונים. ואכ"מ לפרט, על מלא מלא עובדות. (ואגב גם למרן שליט"א יש תורה שלימה על זה, והוא על הדרך הנ"ל).

מעתה הגע בעצמך, היכן יותר אפשר לדעת אצל מי אחוזי הנושרים, אצל מי שרואים זאת בעיננו (בדר"כ), או אצל מי שנראה כבחור ישיבה/אברך מן המנין.....
 
כבוד התורה אין כמו המגזר הספרדי
זה נכון אבל מצד השני הגיע הזמן להפסיק עם הריקודים והפיזוזים סביב הפוליטיקאים זה לא לעניין שכנס של בני תורה בחורים רוקדים עשר דקות לח"כ... ואחר כך כשמגיע רב כבר למי יש כח?
שחלילה לא יאמר עלינו עוזבי תורה יהללו רשע,
ואיזה דוגמא אישית זה שילד רואה בחורים רוקדים בפני חבר כנסת צדיק ונחמד ככל שיהיה.
איזה שאיפות כבר יכול להיות לו אחרי כזה אירוע?
 
זה נכון אבל מצד השני הגיע הזמן להפסיק עם הריקודים והפיזוזים סביב הפוליטיקאים זה לא לעניין שכנס של בני תורה בחורים רוקדים עשר דקות לח"כ... ואחר כך כשמגיע רב כבר למי יש כח?
שחלילה לא יאמר עלינו עוזבי תורה יהללו רשע,
ואיזה דוגמא אישית זה שילד רואה בחורים רוקדים בפני חבר כנסת צדיק ונחמד ככל שיהיה.
איזה שאיפות כבר יכול להיות לו אחרי כזה אירוע?
איך זה קשור לנושא?!
ואם כבר, ראינו בחיפה למי הליטאים שרו, לראש העיר, אישה!!!
 
התשובה נעוצה בעיקר בסגנון החינוך.
אחלק את התשובה לשניים, אבל מקור הבעיה הוא אחד.
א. חוזבתי"ם.
ב. משפחות תורניות.

נתחיל בחוזבתי"ם - שם הדברים הרבה יותר ברורים.
מגיעים אנשים שהיו בעולם הסחי והמאוס, ונטשו לטובת חיי תורה וקדושה, והם מתחילים לראות זליגה קטנה של הילד / הנער / המתבגרת, גם אם זה דברים סטנדרטיים שיש בכל משפחה חרדית, וזה 'מחריד' אותם, ומוציא אותם משלוותם, שהנה הילד עומד 'להתגלש'. ובפרט שיש לו דוגמאות חיות ל'שלב ב' של מה שהוא רואה אצל הילד שלו, זה הילד של השכנים, לאן כבר הוא הגיע, ה' יצילנו, וזה עוד יותר מכניס אותו לחרדות, לאן זה עוד יתדרדר...
השלב הבא והוא הקריטי ביותר, שכאיש חינוך אוכל לומר שפשוט "בועט" את הילדים החוצה על טיל - זה הלחץ.
אצל בע"ת זה ניכר ביותר - ההטפות. דברי המוסר הכבדים. המציקים. הרודפים.
בשלב הבא - ההפחדות על גיהנם וכו'. בשלב הבא - מעקבים ו'הוכחות' למתגלש שאני 'יודע עליך הכל' ותראה לאן הגעת, ומה יצא ממך וכו' ואתה חושב שאני לא ידוע שקנית נגן MP4 / סמארטפון כו', אתה חושב שאני לא יודע איזה סרטים אתה רואה על המחשב כו' בשלב הבא - אמירות פוגעניות באופן אישי, אמירות מקטינות ומנמיכות, אמירות שנועדו להראות כמה הוא כנוע לתאוותיו, חדל אישים, ילד רע, עד שהילד מרגיש מחנק בבית ופשוט בורח.
תשאלו כל מתעסק בחינוך והוא יתאר בפניכם את ההליך הזה.
ושלא להבין לא נכון, אני לא בא להאשים את הבע"ת בזה, זה נובע משילוב של צידקות וחוסר הדרכה.
כיון שהם חוששים שהילד שלהם יגיע למקום שממנו הם ברחו - הם חרדים מכך ופועלים בחוסר הכוונה וטועים את כל הטעויות החינוכיות האפשריות כפי שתיארתי קודם.

נמשיך במשפחות תורניות -
גם שם ההליך די דומה, אך פחות קיצוני.
כמו שתראו אשכנזי שהילד שלו יכול 'להפוך' את ביהכ"נ כל התפילה, והאבא 'רגוע' [ולא שתמיד אצדיק זאת], כך ההנהגה שלהם בחינוך.
ולזה הטיף כל השנים מרן הגרי"ג. שהכל יהיה בחיוך, בנחת, בלי להציק. על זה דיבר מרן הגראי"ל - להעיר את הילד בבוקר פעמיים - אני חוזר שוב - פעמיים - וזהו!! לא להמשיך להציק. אם תמשיך להציק - [אוי ויי!! מעוות לא יוכל לתקון! זמן ק"ש!! כבר נהיית גוי!] לתפילה הוא כבר לא יגיע, אבל איך שהוא ישנא את התפילה, אוהו, את זה לא תוציא ממנו שנים רבות!
מאד מצוי גם בבין הזמנים - או בשבתות - "תראה איך אתה נראה, לא פותח ספר!" "שעה של תורה בשבת - כמו אלף שעות בחול, ואתה קורא עיתון??" "מאז שיצאנו לבין הזמנים לא פתחת ספר, מה יצא ממך??" ואני חושב שהעיקרון מובן.

לפעמים ה'רגיעה' הזאת חסרה בציבור שלנו. אנו עם 'דם חם' יותר, ועם 'אמיתות ברורות' שכך הילד לא צריך להתנהג, ומתחילים 'לחנוק'.

ולפעמים הדבר נובע גם מאגו - אני אמרתי 'לא', והוא עשה ההיפך! שומו שמיים! ואז נכנס הפן ה'אישי', וזה מילה שלי נגד מילה שלו, מה הוא חושב לעצמו הצוציק הזה, פתאום נהיה 'מאן דאמר', עושה מה שבא לו?? ומכאן הסיכויים לרגיעה, השלמה, הכלה, קלושים.
ומה שאתם רואים ברחוב - זו התוצאה.

תשאלו כל איש חינוך המתעסק באיסוף היהלומים הללו מהרחובות...
 
נערך לאחרונה:
אני מוחה על הטענה המטופשת ש-"יש יותר נושרים בצבור הספרדי"?!!!!
מי החצוף שכתב את זה ועוד מצפה לתשובה, למה הוא ספר כמה "נושרים ספרדים" יש לעומת "נושרים אשכנזים"??????????
במקום להתפלל עליהם שיחזרו בתשובה זה מה שמעניין אותו???????????????.
ועוד יש כאלה שמתאמצים לענות לוווווווווווווווו??
אתם נורמלים?

זה כמו שאני אשאל למה אחוז הנפטרים בצבור הזה יותר גדול מהצבור השנייייייייייי....-חשבונות שמיים...פשיטא
תתעסקו בדברים משמעותיים
 
אני מוחה על הטענה המטופשת ש-"יש יותר נושרים בצבור הספרדי"?!!!!
מי החצוף שכתב את זה ועוד מצפה לתשובה, למה הוא ספר כמה "נושרים ספרדים" יש לעומת "נושרים אשכנזים"??????????
במקום להתפלל עליהם שיחזרו בתשובה זה מה שמעניין אותו???????????????.
ועוד יש כאלה שמתאמצים לענות לוווווווווווווווו??
אתם נורמלים?

זה כמו שאני אשאל למה אחוז הנפטרים בצבור הזה יותר גדול מהצבור השנייייייייייי....-חשבונות שמיים...פשיטא
תתעסקו בדברים משמעותיים
אחר המחילה, [ומחילה נוספת שאיני מדגיש דברי עם מרקר אדום...] כשמדובר בחינוך ילדים - יש לעשות בדק בית, וטעות היא לומר "חשבונות שמיים".
דומה הדבר למציאות שבה יגלו שבחיפה מתים יותר אנשים מהמחלה רח"ל, ויבוא ה'מאמין' ויאמר "אין מה לבדוק, אורך חיי האדם הם גזירת מרום"....
ברי דעת יאמרו לו שכדאי לבדוק האם יש קשר בין בתי הזיקוק למחלה... [דבר שאגב הוא נכון].
כך גם בעניינינו, ועל אחת כמה וכמה, ופשוט.

בנוגע לאחוזי נושרים - יש היום סטטיסטיקות די ברורות לכל מגזר, חרדי, חסידי, ליטאי, ספרדי, דתי לאומי וכו'. יודעים כמה נכנסו למוסד הלימודים וכמה סיימו בסוף השנה, ועוד פרמטרים. [ואגב, מתוך ידיעה, בפריפריה המכה הרבה יותר גדולה... ואין צורך להדרים או להצפין, אפשר לבדוק מה קורה בנתניה, בת ים, חולון וכו'].
אפשר גם לשאול את המתעסקים בקירוב קרובים, קרי 'נוער נושר', העובדות היום הם די ברורות, והדרך להתמודד עם הבעיה היא לא על ידי שנילחם במי שחושף אותן, אלא לנסות למצוא להן פתרונות, והם קיימים בס"ד.
 
איך זה קשור לנושא?!
ואם כבר, ראינו בחיפה למי הליטאים שרו, לראש העיר, אישה!!!
כבוד לרבנים ולפוליטיקאים לא הולך ביחד,
יש הבדל בין חגיגות ניצחון שאז חוגגים למי שניצח [ובכלל בן בן תורה לא אמור להיות בקלפי של בחירות לפחות לדעתי]
לבין כנס של חג בחול המועד שבמקום לשיר לגדולי הדור מאורי תורתנו שרים לח"כ...
שאני אישית מאד אוהב אותו, אבל תסכים איתי שזה לא לעניין לשיר לחבר כנסת ובטח לא חינוכי,
אגב הרב בעדני גם היה באותו כנס ושרו לו אולי חצי דקה אם בכלל.
ואם האשכנזים שרים לראש עיר אשה זה בעיה שלהם וזה לא אומר שאנחנו צריכים להרוס את החינוך שלנו.
 
למי שכתב את ההבלים הללו שיכתוב גם למה יש שבבניקים בציבור הספרדי שחוזרים בתשובה בחזרה מאשר אשכנזים שיורדים
ולא חוזרים
ולמה הוא שואל מדוע יש רבנים ליטאים ראשי ישיבות שנשים שלהן לומדות אצל יורם קניוק
הנה קישור מצורף
ולמה יש כאלו שמשחקים אותה דתיים כמו ליבניסון שגדל בבית ליטאי והיום עיטונאי בהארץ חילונ י
וגם רוני רבינוביץ הבן של בני
 
התשובה נעוצה בעיקר בסגנון החינוך.
אחלק את התשובה לשניים, אבל מקור הבעיה הוא אחד.
א. חוזבתי"ם.
ב. משפחות תורניות.

נתחיל בחוזבתי"ם - שם הדברים הרבה יותר ברורים.
מגיעים אנשים שהיו בעולם הסחי והמאוס, ונטשו לטובת חיי תורה וקדושה, והם מתחילים לראות זליגה קטנה של הילד / הנער / המתבגרת, גם אם זה דברים סטנדרטיים שיש בכל משפחה חרדית, וזה 'מחריד' אותם, ומוציא אותם משלוותם, שהנה הילד עומד 'להתגלש'. ובפרט שיש לו דוגמאות חיות ל'שלב ב' של מה שהוא רואה אצל הילד שלו, זה הילד של השכנים, לאן כבר הוא הגיע, ה' יצילנו, וזה עוד יותר מכניס אותו לחרדות, לאן זה עוד יתדרדר...
השלב הבא והוא הקריטי ביותר, שכאיש חינוך אוכל לומר שפשוט "בועט" את הילדים החוצה על טיל - זה הלחץ.
אצל בע"ת זה ניכר ביותר - ההטפות. דברי המוסר הכבדים. המציקים. הרודפים.
בשלב הבא - ההפחדות על גיהנם וכו'. בשלב הבא - מעקבים ו'הוכחות' למתגלש שאני 'יודע עליך הכל' ותראה לאן הגעת, ומה יצא ממך וכו' ואתה חושב שאני לא ידוע שקנית נגן MP4 / סמארטפון כו', אתה חושב שאני לא יודע איזה סרטים אתה רואה על המחשב כו' בשלב הבא - אמירות פוגעניות באופן אישי, אמירות מקטינות ומנמיכות, אמירות שנועדו להראות כמה הוא כנוע לתאוותיו, חדל אישים, ילד רע, עד שהילד מרגיש מחנק בבית ופשוט בורח.
תשאלו כל מתעסק בחינוך והוא יתאר בפניכם את ההליך הזה.
ושלא להבין לא נכון, אני לא בא להאשים את הבע"ת בזה, זה נובע משילוב של צידקות וחוסר הדרכה.
כיון שהם חוששים שהילד שלהם יגיע למקום שממנו הם ברחו - הם חרדים מכך ופועלים בחוסר הכוונה וטועים את כל הטעויות החינוכיות האפשריות כפי שתיארתי קודם.

נמשיך במשפחות תורניות -
גם שם ההליך די דומה, אך פחות קיצוני.
כמו שתראו אשכנזי שהילד שלו יכול 'להפוך' את ביהכ"נ כל התפילה, והאבא 'רגוע' [ולא שתמיד אצדיק זאת], כך ההנהגה שלהם בחינוך.
ולזה הטיף כל השנים מרן הגרי"ג. שהכל יהיה בחיוך, בנחת, בלי להציק. על זה דיבר מרן הגראי"ל - להעיר את הילד בבוקר פעמיים - אני חוזר שוב - פעמיים - וזהו!! לא להמשיך להציק. אם תמשיך להציק - [אוי ויי!! מעוות לא יוכל לתקון! זמן ק"ש!! כבר נהיית גוי!] לתפילה הוא כבר לא יגיע, אבל איך שהוא ישנא את התפילה, אוהו, את זה לא תוציא ממנו שנים רבות!
מאד מצוי גם בבין הזמנים - או בשבתות - "תראה איך אתה נראה, לא פותח ספר!" "שעה של תורה בשבת - כמו אלף שעות בחול, ואתה קורא עיתון??" "מאז שיצאנו לבין הזמנים לא פתחת ספר, מה יצא ממך??" ואני חושב שהעיקרון מובן.

לפעמים ה'רגיעה' הזאת חסרה בציבור שלנו. אנו עם 'דם חם' יותר, ועם 'אמיתות ברורות' שכך הילד לא צריך להתנהג, ומתחילים 'לחנוק'.

ולפעמים הדבר נובע גם מאגו - אני אמרתי 'לא', והוא עשה ההיפך! שומו שמיים! ואז נכנס הפן ה'אישי', וזה מילה שלי נגד מילה שלו, מה הוא חושב לעצמו הצוציק הזה, פתאום נהיה 'מאן דאמר', עושה מה שבא לו?? ומכאן הסיכויים לרגיעה, השלמה, הכלה, קלושים.
ומה שאתם רואים ברחוב - זו התוצאה.

תשאלו כל איש חינוך המתעסק באיסוף היהלומים הללו מהרחוב
אני מסכים אתך לגמרי
ובצעירותי ראיתי אדם שכל התפילה העיר לבנו ואמרתי לאחי בתור ילד אם הוא לא יהיה חילוני זה נס
וכך הוה
 
למי שכתב את ההבלים הללו שיכתוב גם למה יש שבבניקים בציבור הספרדי שחוזרים בתשובה בחזרה מאשר אשכנזים שיורדים
ולא חוזרים
ולמה הוא שואל מדוע יש רבנים ליטאים ראשי ישיבות שנשים שלהן לומדות אצל יורם קניוק
הנה קישור מצורף
ולמה יש כאלו שמשחקים אותה דתיים כמו ליבניסון שגדל בבית ליטאי והיום עיטונאי בהארץ חילונ י
וגם רוני רבינוביץ הבן של בני
לווינסון לא רלוונטי כיון שהוא חוזר בשאלה וגם הוא ממשפחה חבדית שהנושרים משם נמוכים כידוע
 
ברור שיש מעלות גדולות בציבור שלנו ומהן - מתינות, אמת, יראת שמים וכבוד לחכמי התורה, לתפילה ולבית הכנסת, אבל ראוי מאוד לבקר באומץ ובכנות תופעות פוסלות או מסוכנות הייחודיות אולי לחלק מהציבור שלנו, או לפחות שכיחות בו יותר. זו לא בושה או השפלה, אלא אומץ לב ואהבת האמת.
 
חזור
חלק עליון