• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם יש יותר נושרים בציבור הספרדי (ובפרט של ש"ס)?

אם אנחנו רוצים לדאוג לעצמנו ולא להראות כמה אחרים פחות מאיתנו,
חשוב שנתמקד בבעיות שלנו ובפתרונם ולא בבעיות של אנשים אחרים.
הפקת לקחים זה דבר מאד חשוב,
מצורף מאמר של הרב אורי כהן יו"ר ארגון דרשתי קרבתך בעניין שהתחתלתי בו מקודם הכבוד המתאים לפוליטיקאים ועסקנים צדיקים ככל שיהיו.
המאמר נסוב סביב איזשהוא מאורע של חבר כנסת שהגיע לתלמוד תורה והריקודים וההילה שהייתה סביבו היו מעבר לכל ביקורת,
וכמה שזה נשמע שולי זה א ב בחינוך להראות לילד מי חשוב באמת.
 

קבצים מצורפים

  • עלון מאורות מרן פרשת וארא.pdf
    697.4 KB · צפיות: 15
כבוד לרבנים ולפוליטיקאים לא הולך ביחד,
יש הבדל בין חגיגות ניצחון שאז חוגגים למי שניצח [ובכלל בן בן תורה לא אמור להיות בקלפי של בחירות לפחות לדעתי]
לבין כנס של חג בחול המועד שבמקום לשיר לגדולי הדור מאורי תורתנו שרים לח"כ...
שאני אישית מאד אוהב אותו, אבל תסכים איתי שזה לא לעניין לשיר לחבר כנסת ובטח לא חינוכי,
אגב הרב בעדני גם היה באותו כנס ושרו לו אולי חצי דקה אם בכלל.
ואם האשכנזים שרים לראש עיר אשה זה בעיה שלהם וזה לא אומר שאנחנו צריכים להרוס את החינוך שלנו.
פשוט.
גם אני כמה פעמים כתבתי בפורום זה אודות תופעה פסולה זו.
רק כתבתי שגם בציבור הליטאי זה קיים.

ובחיי מרן זיע"א הקפיד שבכנסי בני תורה, כועתה כתבו לכם ודורשי ה', הפוליטיקאים לא ישבו במזרח, אלא או בשורה הראשונה של הקהל או בשולחן נפרד. אחר פטירתו לצערינו השתנה.
 
פשוט.
גם אני כמה פעמים כתבתי בפורום זה אודות תופעה פסולה זו.
רק כתבתי שגם בציבור הליטאי זה קיים.

ובחיי מרן זיע"א הקפיד שבכנסי בני תורה, כועתה כתבו לכם ודורשי ה', הפוליטיקאים לא ישבו במזרח, אלא או בשורה הראשונה של הקהל או בשולחן נפרד. אחר פטירתו לצערינו השתנה.
וב"ה כמה פעמים הגיעו עסקנים לת"ת של בני, כגון רה"ע (ליאון) או דרעי, ומעולם לא עשו מזה עסק לילדים, ופעמים שרק אחרי כמה ימים בני אמר לי זאת בדרך אגב, משא"כ כשהגיע אדם גדול, היו עושים מזה "עסק" שלם לפני ואחרי.
 
אם אנחנו רוצים לדאוג לעצמנו ולא להראות כמה אחרים פחות מאיתנו,
חשוב שנתמקד בבעיות שלנו ובפתרונם ולא בבעיות של אנשים אחרים.
הפקת לקחים זה דבר מאד חשוב,
מצורף מאמר של הרב אורי כהן יו"ר ארגון דרשתי קרבתך בעניין שהתחתלתי בו מקודם הכבוד המתאים לפוליטיקאים ועסקנים צדיקים ככל שיהיו.
המאמר נסוב סביב איזשהוא מאורע של חבר כנסת שהגיע לתלמוד תורה והריקודים וההילה שהייתה סביבו היו מעבר לכל ביקורת,
וכמה שזה נשמע שולי זה א ב בחינוך להראות לילד מי חשוב באמת.
שפתיים ישק משיב דברים נכוחים
 
ברור ללא צל של ספק שאצל אחינו יש נשירה יותר גדולה, ואבאר גם למה.

הרי ידוע הדבר ומפורסם הענין, שספרדי שנושר, מיד כל רואיו יעידון יגידון שירד מהדרך וכדו'.
אולם בשונה אצל אחינו האשכנזים, יכולים להיראות ממש "כבני תורה" ומבפנים רקובים מאוד.

כל מי שלמד בישיבה ליטאית יודע שדברים אלו נכונים. ואכ"מ לפרט, על מלא מלא עובדות. (ואגב גם למרן שליט"א יש תורה שלימה על זה, והוא על הדרך הנ"ל).

מעתה הגע בעצמך, היכן יותר אפשר לדעת אצל מי אחוזי הנושרים, אצל מי שרואים זאת בעיננו (בדר"כ), או אצל מי שנראה כבחור ישיבה/אברך מן המנין.....
מאה אחוז צודק.
בישיבת הדגל של הליטאים הכרתי בחורים שאחד היה מחלל שבת, ואחד היה רואה--- וכו' וכו',
ואותם בחורים, אני לא מגזים, נדיר שהיו יוצאים לרחוב ללא כובע וחליפה!!!
והם היו יודעים בדיוק להסביר מה הבעיה ב'השקופה' של רב פלוני ואדם אלמוני!
זו המציאות בשטח, וא"א להכחיש,
אלא שיש לדון מה עדיף, האם להחצין את הקלקול או להסתיר אותו באלגנטיות.
ויש לדון בזה גם במישור האישי של אותו מסכן, וגם במישור הציבורי של הסביבה שלו.
וברור שיש מעלות (עד כמה שאפשר לקרוא לזה כך בנידו"ד...) וחסרונות בשני הצדדים..
 
צריך לדעת שתי דברים
א. במקום לחפש בילבולים להתפלל על חינוך הילדים זו תעודת הביטוח הטובה ביותר

ב. תעודת ביטוח אין לאף אחד אני מכיר קרוב מישפחה רם בישיבה חשובה אישתו מבית מיוחס משפחה משתכנזת ילדים לומדים אצל ליטאים ואחד הילדים היה צריך ללמוד בישיבה לבחורים שצריכים חיזוק כך שהשאלה של פותח האשכול אינה נכונה
 
אם אנחנו רוצים לדאוג לעצמנו ולא להראות כמה אחרים פחות מאיתנו,
חשוב שנתמקד בבעיות שלנו ובפתרונם ולא בבעיות של אנשים אחרים.
ותכל'ס אי אפשר להתעלם שגם הכותרת בוודאי הייתה נכונה לפחות בעבר, בעיקר בגלל שהרבה משפחות היו של חוזרים בתשובה שלא היו מנוסים בחינוך. ב"ה המגמה היא של דור שני ושלישי שפורחים ומעצבים את עולם התורה הספרדי בדור החדש, ע"ז צריך להודות ולהמשיך להתפלל עם כל הכח.
 
מי שהוא שאל אותי את זה, ולא ידעתי מה לענות לו...
אני מאוד מתקשה עם ההכללה 'ציבור ספרדי'
יוצאי עדות המזרח מתחלקים לכמה ציבורים שונים בתכלית ואין ביניהם שום מחנה משותף מלבד נוסח התפילה.
ובזה יש חילוק ברור שאצל הציבור הספרדי של בני תורה שורשיים אחוזי הנשירה אפסיים ממש.

אצל הספרדים בעלי תשובה האחוזים גבוהים ביותר [ובפרט במקומות חרדים מובהקים כמו קריית ספר וכדו' ששם אחוזי הנשירה גבוהים במיוחד]
ואין לזה שום קשר לזה שהם ספרדים אלא מכמה סיבות חלק ניכר הוא חוסר איזון בחינוך [הקצנה בדברים שוליים וחוסר הבנה בבעיות אמתיות] וגם שבהרבה פעמים נשארים עם התרבות וצורת דיבור מהעבר מה שגורם לחרדים השורשיים להתרחק מהם והתוצאות בהתאם.
 
מחילה, כבודך מנותק!
אולי אני אנסח בצורה אחרת.
אצל ציבור בני תורה ספרדים אין הבדל בינם לציבור הליטאי באחוזי הנשירה.
משא"כ אצל הבעלי תשובה ששם אחוזי הנשירה גבוהים במיוחד.
 
צריך לדעת שתי דברים
א. במקום לחפש בילבולים להתפלל על חינוך הילדים זו תעודת הביטוח הטובה ביותר

ב. תעודת ביטוח אין לאף אחד אני מכיר קרוב מישפחה רם בישיבה חשובה אישתו מבית מיוחס משפחה משתכנזת ילדים לומדים אצל ליטאים ואחד הילדים היה צריך ללמוד בישיבה לבחורים שצריכים חיזוק כך שהשאלה של פותח האשכול אינה נכונה
נושרים יש בכל מקום השאלה מהם האחוזים.
וברור שהאחוזים בסגנון הבתים שהזכרת נמוכים בהרבה מציבור הבע"ת.
 
למי שכתב את ההבלים הללו שיכתוב גם למה יש שבבניקים בציבור הספרדי שחוזרים בתשובה בחזרה מאשר אשכנזים שיורדים
ולא חוזרים
ולמה הוא שואל מדוע יש רבנים ליטאים ראשי ישיבות שנשים שלהן לומדות אצל יורם קניוק
הנה קישור מצורף
ולמה יש כאלו שמשחקים אותה דתיים כמו ליבניסון שגדל בבית ליטאי והיום עיטונאי בהארץ חילונ י
וגם רוני רבינוביץ הבן של בני
כמה כבודו צודק ויש עוד דוגמאות רבות
 
למי שכתב את ההבלים הללו
לא הבנתי האם אתה מתכחש לזה שאצל הבעל"ת האחוזים יותר גבוהים??
אני שומעתי באוזני את הרב ראובן אלבז שליט"א מבכה ע"ז וזה אחד הסיבות שהקים קהילות רק לבע"ת ובערים חילוניות כמו אילת.
 
חזור
חלק עליון