• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם יש יותר נושרים בציבור הספרדי (ובפרט של ש"ס)?

נכון מאוד.
ושניהם נכונים בגלל שעיקר הבע"ת בציבור הספרדי לכך אחוזי הנשירה גבוהים.
עכשיו אתה מחדש שאחוזי הנשירה הם דווקא או בעיקר אצל הבע"ת ולטעמי אין הוא נכון כלל והטוען כן עליו להביא הוכחה.
נ.ב - צריך גם לדון מה הוא בכלל נושר. כי לא הכל חיצוני זכורני שחרדי פלוני לפני כמה שנים הראה לי באצבע על אחיו ואמר לי אתה רואה זה אחי הוא היחיד במשפחה שהתקלקל.
שוחחתי עמו מעט ודווקא היה בעל אמונה רק לא 100% שומר מצוות.
מנגד לימים אותו "חרדי" סיפר לי איך הוא עבד על המוכר השכונתי המבוגר ונתן לו 100 ש"ח של מונופול שיפרוט לו לשני 50 אמיתיים ומחיתי בו בתוקף שזה גזל ושיחזיר הוא הסתכל בבוז והמשיך בשלו.
ואז הבנתי למה כנראה אחיו התרחק ומי באמת הנושר....

כמו כן שמעתי פעם שמראיינים חוזרת בשאלה ולמה התרחק מהדת וכו' ותוך כדי שיחה אמרה שזה לא שהיא לא מאמינה היום אלא אמונתה שונה מאז שחזרה בשאלה כי כשהייתה דתייה האמינה שה' ח"ו זקן מבוגר יושב על כסא שעושה נו נו נו וכיום היא מאמינה שה' הוא דבר יותר מופשט וכו' ואני תמהה איזה חזרה בשאלה היא זו? והרי כעת אמונתה יותר נכונה על אף שפחות שומרת מצוות.

אגב הרבה שיצא לי לדבר איתם שהגדירו את עצמם חוזרים בשאלה חזרו לא בגלל שהגיעו לתובנה של אי אמונה ואז התרחקו אלא התרחקו כי המלמד היכה אותם או שבבית הספר החרדי הקפידו עליהם יותר מדי וכהנא וכהנא.
 
נערך לאחרונה:
לא הבנתי האם אתה מתכחש לזה שאצל הבעל"ת האחוזים יותר גבוהים??
אני שומעתי באוזני את הרב ראובן אלבז שליט"א מבכה ע"ז וזה אחד הסיבות שהקים קהילות רק לבע"ת ובערים חילוניות כמו אילת.
זה שיש בעיה כזו לא אומר שזה הרוב.
אגב יש סיבות מסויימות שבעיה זו קיימת ועדיף לא לכתוב ברבים.
 
עכשיו אתה מחדש שאחוזי הנשירה הם דווקא או בעיקר אצל הבע"ת ולטעמי אין הוא נכון כלל והטוען כן עליו להביא הוכחה.
שוחחתי פעם עם יהודי שמטפל בנוער נושר בק"ס ואמר לי ש80 אחוז!!! מהנושרים בעיר הם בנים לבע"ת.
והדברים ידועים גם באלעד ובתל ציון ובערי הפריפריה.
 
נערך לאחרונה:
שוחחתי פעם עם יהודי שמטפל בנוער נושר בק"ס ואמר לי ש80 אחוז!!! מהנושרים בעיר הם בנים לבע"ת.
והדברים ידועים גם באלעד ובתל ציון ובערי בפריפריה.
בערי הפריפריה יש הרבה ספרדים שם יש יותר חוזרים בתשובה זה לא ראייה לזה שהם רוב. זה שהוא מטפל בנוער נושר ונפגש עם הרבה ספרדים זה רק לב' סיבות 1. הספרדים משנים הופעתם החיצונית ללבוש חילוני מה שאין כן אלו מבית ילבשו כביכול אותו דבר למרות שהם לא שומרים תורה ומצוות אלא כלפי חוץ. 2. יותר מוכנים ללכת לעזרה דווקא אצל הבעלי תשובה.

ושוב, זה לא נתונים, כשיעשה מחקר מעמיק נדבר. כי כאמור אצל אלה מבית הרבה נושרים כלפי חוץ נשארים אותו דבר אבל לא שומרים מצוות כלל ככה שלא נראה שהוא יכול למדוד דבר כזה.

אבל ודאי שזו תופעה רחבה מכמה סיבות וצריכה פתרון בכלל סגנון האשכול לא ראוי ומכליל.
 
היום מי שהוא מתקלקל אין לו פאות, זקן וכדו'

אתה לא יודע להבחין האם הוא: ספרדי, אשכנזי, ליטאי, חסידי, תמיני וכדו'

לכן לרוב הם נראים ספרדים עמך,

אלא לאחרונה יש מושג חדש והוא חוסיד-ארס או חוסיד-ממזר.
שזה בחסידות מי שנושר הוא נשאר עם הפאות אבל אם אייפון, ותספורות לא רצויות וכדו'
 
לא הבנתי האם אתה מתכחש לזה שאצל הבעל"ת האחוזים יותר גבוהים??
אני שומעתי באוזני את הרב ראובן אלבז שליט"א מבכה ע"ז וזה אחד הסיבות שהקים קהילות רק לבע"ת ובערים חילוניות כמו אילת.
סלח לי מאוד אני לא מתכחש אבל מצד שני הבאתי לך דוגמא ממשפחה שהאבא תח רמ בישיבה ואם כל זה הבן לומד ברשי
דבר שני כנס לשערי יושר הרבה מהבחורים הם בני משגיחים ורמים אז מה תגיד למה בשערי יושר כולם בני משגיחים וראשי ישיבות
 
סלח לי מאוד אני לא מתכחש אבל מצד שני הבאתי לך דוגמא ממשפחה שהאבא תח רמ בישיבה ואם כל זה הבן לומד ברשי
דבר שני כנס לשערי יושר הרבה מהבחורים הם בני משגיחים ורמים אז מה תגיד למה בשערי יושר כולם בני משגיחים וראשי ישיבות
רש"י זה עוד בגדר הדי סביר.
אין ספק שזה פוגע גם במשפחות הטובות של הספרדים, אבל אצלם זה פחות מאצל הליטאים. אני מסתכל במשפחה שלי ודומיה, שלא נמנים על הבעלי תשובה, ואני רואה הרבה פחות קלקול מאשר אצל שכני הליטאים.
 
סלח לי מאוד אני לא מתכחש אבל מצד שני הבאתי לך דוגמא ממשפחה שהאבא תח רמ בישיבה ואם כל זה הבן לומד ברשי
זה שיש גם נושרים בצד הליטאי או הבני תורה זה ברור. ואי"צ דוגמאות.
אני מדבר על אחוזים והאחוזים של הבע"ת הנושרים הם כפולים ומכופלים בכל עיר ויישוב שהוא.
 
אין ספק שזה פוגע גם במשפחות הטובות של הספרדים, אבל אצלם זה פחות מאצל הליטאים.
לא ידוע על אחוזים פחותים מהליטאים וגם אין סברא שיהיה כך.
יש חילוק בין הציבור הישיבתי בין הליטאים ובין הספרדים למשפחות בע"ת.
 
חזור
חלק עליון