• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם יש יותר נושרים בציבור הספרדי (ובפרט של ש"ס)?

לא הבנתי האם אתה מתכחש לזה שאצל הבעל"ת האחוזים יותר גבוהים??
אני שומעתי באוזני את הרב ראובן אלבז שליט"א מבכה ע"ז וזה אחד הסיבות שהקים קהילות רק לבע"ת ובערים חילוניות כמו אילת.
זה שיש בעיה כזו לא אומר שזה הרוב.
אגב יש סיבות מסויימות שבעיה זו קיימת ועדיף לא לכתוב ברבים.
 
עכשיו אתה מחדש שאחוזי הנשירה הם דווקא או בעיקר אצל הבע"ת ולטעמי אין הוא נכון כלל והטוען כן עליו להביא הוכחה.
שוחחתי פעם עם יהודי שמטפל בנוער נושר בק"ס ואמר לי ש80 אחוז!!! מהנושרים בעיר הם בנים לבע"ת.
והדברים ידועים גם באלעד ובתל ציון ובערי הפריפריה.
 
נערך לאחרונה:
שוחחתי פעם עם יהודי שמטפל בנוער נושר בק"ס ואמר לי ש80 אחוז!!! מהנושרים בעיר הם בנים לבע"ת.
והדברים ידועים גם באלעד ובתל ציון ובערי בפריפריה.
בערי הפריפריה יש הרבה ספרדים שם יש יותר חוזרים בתשובה זה לא ראייה לזה שהם רוב. זה שהוא מטפל בנוער נושר ונפגש עם הרבה ספרדים זה רק לב' סיבות 1. הספרדים משנים הופעתם החיצונית ללבוש חילוני מה שאין כן אלו מבית ילבשו כביכול אותו דבר למרות שהם לא שומרים תורה ומצוות אלא כלפי חוץ. 2. יותר מוכנים ללכת לעזרה דווקא אצל הבעלי תשובה.

ושוב, זה לא נתונים, כשיעשה מחקר מעמיק נדבר. כי כאמור אצל אלה מבית הרבה נושרים כלפי חוץ נשארים אותו דבר אבל לא שומרים מצוות כלל ככה שלא נראה שהוא יכול למדוד דבר כזה.

אבל ודאי שזו תופעה רחבה מכמה סיבות וצריכה פתרון בכלל סגנון האשכול לא ראוי ומכליל.
 
היום מי שהוא מתקלקל אין לו פאות, זקן וכדו'

אתה לא יודע להבחין האם הוא: ספרדי, אשכנזי, ליטאי, חסידי, תמיני וכדו'

לכן לרוב הם נראים ספרדים עמך,

אלא לאחרונה יש מושג חדש והוא חוסיד-ארס או חוסיד-ממזר.
שזה בחסידות מי שנושר הוא נשאר עם הפאות אבל אם אייפון, ותספורות לא רצויות וכדו'
 
לא הבנתי האם אתה מתכחש לזה שאצל הבעל"ת האחוזים יותר גבוהים??
אני שומעתי באוזני את הרב ראובן אלבז שליט"א מבכה ע"ז וזה אחד הסיבות שהקים קהילות רק לבע"ת ובערים חילוניות כמו אילת.
סלח לי מאוד אני לא מתכחש אבל מצד שני הבאתי לך דוגמא ממשפחה שהאבא תח רמ בישיבה ואם כל זה הבן לומד ברשי
דבר שני כנס לשערי יושר הרבה מהבחורים הם בני משגיחים ורמים אז מה תגיד למה בשערי יושר כולם בני משגיחים וראשי ישיבות
 
סלח לי מאוד אני לא מתכחש אבל מצד שני הבאתי לך דוגמא ממשפחה שהאבא תח רמ בישיבה ואם כל זה הבן לומד ברשי
דבר שני כנס לשערי יושר הרבה מהבחורים הם בני משגיחים ורמים אז מה תגיד למה בשערי יושר כולם בני משגיחים וראשי ישיבות
רש"י זה עוד בגדר הדי סביר.
אין ספק שזה פוגע גם במשפחות הטובות של הספרדים, אבל אצלם זה פחות מאצל הליטאים. אני מסתכל במשפחה שלי ודומיה, שלא נמנים על הבעלי תשובה, ואני רואה הרבה פחות קלקול מאשר אצל שכני הליטאים.
 
סלח לי מאוד אני לא מתכחש אבל מצד שני הבאתי לך דוגמא ממשפחה שהאבא תח רמ בישיבה ואם כל זה הבן לומד ברשי
זה שיש גם נושרים בצד הליטאי או הבני תורה זה ברור. ואי"צ דוגמאות.
אני מדבר על אחוזים והאחוזים של הבע"ת הנושרים הם כפולים ומכופלים בכל עיר ויישוב שהוא.
 
אין ספק שזה פוגע גם במשפחות הטובות של הספרדים, אבל אצלם זה פחות מאצל הליטאים.
לא ידוע על אחוזים פחותים מהליטאים וגם אין סברא שיהיה כך.
יש חילוק בין הציבור הישיבתי בין הליטאים ובין הספרדים למשפחות בע"ת.
 
בערי הפריפריה יש הרבה ספרדים שם יש יותר חוזרים בתשובה זה לא ראייה לזה שהם רוב. זה שהוא מטפל בנוער נושר ונפגש עם הרבה ספרדים זה רק לב' סיבות 1. הספרדים משנים הופעתם החיצונית ללבוש חילוני מה שאין כן אלו מבית ילבשו כביכול אותו דבר למרות שהם לא שומרים תורה ומצוות אלא כלפי חוץ. 2. יותר מוכנים ללכת לעזרה דווקא אצל הבעלי תשובה.

ושוב, זה לא נתונים, כשיעשה מחקר מעמיק נדבר. כי כאמור אצל אלה מבית הרבה נושרים כלפי חוץ נשארים אותו דבר אבל לא שומרים מצוות כלל ככה שלא נראה שהוא יכול למדוד דבר כזה.

אבל ודאי שזו תופעה רחבה מכמה סיבות וצריכה פתרון בכלל סגנון האשכול לא ראוי ומכליל.
אני עצמי עברתי כל מיני התמודדויות בעולם הישיבות, ומה שנראה במבט שיטחי מלמעלה שהאחוזים בכל הבעיות אצל הספרדים לצערנו הרב נמצאים פי כמה וכמה מאשר בציבור האשכנזי. תנועת ש"ס קמה כדי לרומם את קרנה של יהדות ספרד, וזה דבר נפלא, אך בשטח האישי והפרטי אין מענה לציבור הספרדי, כשבחור ספרדי נכנס לאיזשהו משבר נפשי, או קושי רוחני או כל קושי אחר, לא תמיד יש מישהו מהרבנים בישיבה, או מישהו במשפחה שיתן לזה מענה, ולכן זה לא פלא שיש כל כך הרבה בעיות בציבור שלנו, לעניות דעתי היחידי שכול להרים את הכפפה בנושא זה הוא אך ורק הרב יצחק יוסף שליט"א, אולי אני טועה בזה, אבל הרב יצחק יוסף שליט"א נראה כרב עם עוצמה אדירה ונראה שבאמת איכפת לו מהציבור הספרדי,
מה שבאמת כואב בכל הסיפור הזה הוא שהרבה מהנושרים והשבורים הללו נשארים רוקים מבוגרים מאד, וכמעט חסרי תקנה ל"ע,
חשבתי אם יש מישהו שיכול לעשות למען אותם נשמות יקרות ספרדיות, זאת באמת מצוה עצומה, לעזור בשידוכים, במציאת מסרת חברתית ישבתית או במציאת עבודה וכדמה, היות והסבל שעובר הוא לארק של הבחור עצמו, פעמים רבות כל המשפחה נכנסת למשבר רק מבחור אחד
 
הציבור הספרדי הוא הציבור הטוב ביותר. א. מה שאתה רואה זה מה יש. אין מתחת לרצפה וכו'.
ב. מבחינת אחוזים הנושרים בציבור הספרדי לא לגמרי כופרים אלא יוצאים כאלה "שבאבניקים" מה שנקרא. ואז רואים אותם בבגדים צבעונים וכדו' ונראה הרבה. אבל אצל האשכנזים העניין הוא שמי שהוא מקולקל לא בהכרח "פשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים" אלא עם אותם בגדים עושה מה שרוצה. ואלה שאין להם כח לתחפושת עוזבים לגמרי ועוברים צד. עוברים דירה וכו' ומבחוץ לא תזהה בכלל שהלה למד בישיבה בעבר. הם לא גרים בינינו איננו פוגשים אותם ולכן זה נראה כאילו לציבור הספרדי יש יותר נושרים.
 
לא עברתי על כל האשכול,
כנ"ל
אבל תביאו לי מערכת חינוך שקיבלה 80% בתים של חוזרים בתשובה והוציאה כ"כ קצת נשירה, שגם אלו שנשרו, ברובם המוחלט עם כיפה גדולה על הראש ומקשיבים לגדו"י.
בשביל לדרג ולתת ציון - צריך הקבלה. אתה מכיר עוד מערכת חינוך שקיבלה 80% בתים של חוזרים בתשובה והוציאה הרבה נשירה? אם כן, ואם זה הסטנדרט בכל מערכות החינוך שרוב בנים להורי חוזרים נושרים - אזי אולי יש ממש בדבריך, אם לאו - הם עומדים באויר בלי שום דרך להחליט ולהשוות ולציין.
 
עכשיו אתה מחדש שאחוזי הנשירה הם דווקא או בעיקר אצל הבע"ת ולטעמי אין הוא נכון כלל והטוען כן עליו להביא הוכחה.
נ.ב - צריך גם לדון מה הוא בכלל נושר. כי לא הכל חיצוני זכורני שחרדי פלוני לפני כמה שנים הראה לי באצבע על אחיו ואמר לי אתה רואה זה אחי הוא היחיד במשפחה שהתקלקל.
שוחחתי עמו מעט ודווקא היה בעל אמונה רק לא 100% שומר מצוות.
מנגד לימים אותו "חרדי" סיפר לי איך הוא עבד על המוכר השכונתי המבוגר ונתן לו 100 ש"ח של מונופול שיפרוט לו לשני 50 אמיתיים ומחיתי בו בתוקף שזה גזל ושיחזיר הוא הסתכל בבוז והמשיך בשלו.
ואז הבנתי למה כנראה אחיו התרחק ומי באמת הנושר....

כמו כן שמעתי פעם שמראיינים חוזרת בשאלה ולמה התרחק מהדת וכו' ותוך כדי שיחה אמרה שזה לא שהיא לא מאמינה היום אלא אמונתה שונה מאז שחזרה בשאלה כי כשהייתה דתייה האמינה שה' ח"ו זקן מבוגר יושב על כסא שעושה נו נו נו וכיום היא מאמינה שה' הוא דבר יותר מופשט וכו' ואני תמהה איזה חזרה בשאלה היא זו? והרי כעת אמונתה יותר נכונה על אף שפחות שומרת מצוות.

אגב הרבה שיצא לי לדבר איתם שהגדירו את עצמם חוזרים בשאלה חזרו לא בגלל שהגיעו לתובנה של אי אמונה ואז התרחקו אלא התרחקו כי המלמד היכה אותם או שבבית הספר החרדי הקפידו עליהם יותר מדי וכהנא וכהנא.
אתם מכירים האנשים שהם מאמינים בלב אותם גם מאמינים שהתרחקו בגלל אבא המורה או לא התיחסו אילו או התיחסו אליו יותר מידי תירוצים יש יצר הרע וזהו
 
בשביל לדרג ולתת ציון - צריך הקבלה. אתה מכיר עוד מערכת חינוך שקיבלה 80% בתים של חוזרים בתשובה והוציאה הרבה נשירה? אם כן, ואם זה הסטנדרט בכל מערכות החינוך שרוב בנים להורי חוזרים נושרים - אזי אולי יש ממש בדבריך, אם לאו - הם עומדים באויר בלי שום דרך להחליט ולהשוות ולציין.
אני כן מכיר מערכת שיש בה אולי 10% חוזרים בתשובה ובתוכם אחוז הנשירה הוא ענקקק. וכידוע. ואכמ"ל.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
חזור
חלק עליון