• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

רק שלא נתבלבל...

אם יש דברים מעניינים מאתרים אחרים, אם אפשר בלי קישור אלא ישיר (אם שייך להוריד .. איני יודע), כי אצלי זה חסום בנטפרי,
והכי מעניין אותי מה אמר מרן זיע"א על דרשו ????
ואם א"א אולי משהו יכול לשלוח תמליל ?
תודה מראש
 
חבר שלח לי כך:

אחי החרדים--מה קרה לכם??

קוראים לי יוגב אני בעל תשובה רק 10 שנים כיום זכיתי לחיות כאברך בישיבת נתיבות עולם בב"ב בראשות מו"ר הרב ברוק שליט"א


בעולם הקודם שלי הייתי טייס קרב בכיר!

בעולם השני שלי תמיד הסתכלנו על החרדים בהערכה רבה על הדבקות שלהם במטרה,

והאמונה בצדקת הדרך של הערך של לימוד התורה.


ביממה האחרונה קורא פה משהו בהיקפים מטורפים של כל מיני חמ"לים למיניהם שקמים כל כמה דקות ל'סייע לחיילים בחזית'..

אכתוב את זה בעדינות,

חברי מהעבר פשוט לא מבינים מה קרה לכם

תמיד אתם מסבירים שכל ההצלחה של הצבא זה רק בזכות לימוד התורה.

והעולם קיים בזכותכם---

אז מה קרה פתאום שאתם 'מתגייסים' לקרב ושולחים אוכל/שוקלדים/גרביים לחיילים...

באמת נראה לכם שלצבא אין אפשרות לקנות מביסקוטי כמות של עוגות רק במחיר של טיל אחד של כיפת ברזל??

אלא מה--

יש פה משהו הרבה יותר עמוק ובעייתי שעובר על הציבור שלנו

איבדנו את האמונה התמימה בלימוד התורה --שהוא הוא כיפת הברזל האמיתית על המדינה כולה!!!!

פשוט איבדנו את זה

ואיך זה קרה

פשוט נכנסו לעולם של ריאליטי--

כל חסד מתעדים בסטטוס ובכל המדיות הפסולות...

ומה לעשות שהאמא מרחוב רב אסי 8 ששלחה היום יום ב' אח"צ 4 ילדים לחזית האמיתית של לימוד התורה בישיבה על חשבון בין-הזמנים שכ"כ חיכו לו,פחות מצטלם

וכנראה יקבל פחות לייקים...

אחרי זה אל תתפלאו שחוק הגיוס לא יצליח לעבור בשום אופן

ולמה--

כי הם מריחים רפיון אצלנו בכל המושג של ההערכה ללימוד תורה--ובן ישיבה!!!

אז למה שיוותרו על מחאת קפלן ודומיהם..


ושימו לב לעוד נקודה שרבני בישיבה הדריכו אותי בתור בעל תשובה צעיר--

איך תדע האם היוזמה היא באה ממקום טהור וקדוש או שמא לא.

תסתכל מי בתוך הדבר הזה

וגם פה מי שנמצא זה אנשים סלב למיניהם בתוך המגזר

שכל חייהם מתנצלים על עצם קיומנו כחרדים...

ותמיד מדגדג להם למה באמת את שרוליק שלי לא שלחתי לצבא...

משום מה פה בשכונה שלי אף אברך מכוייל פוניבז' לא שלח משהו לחיילים

כן כי הוא באמת דואג להם

גם בתוך בין הזמנים--הולך ללמוד עוד כמה שעות בבית המדרש השכונתי,אשתו אומרת תהילים

וחנהלה' הבת קיבלה על עצמה קבלה בצניעות...

כי הם מאמינים במה שהם עושים

ומבינים שרק בזה הם מחזיקים את העולם

ואת יוגב הטייס משכונת בבלי....


בטח תרימו גבה

למה עכשיו לכתב כזה מכתב

אנחנו במלחמה!!!

והתשובה כמו שביבי מרגיש עכשיו בטוח על ההגה 'לטחון את עזה' כי במלחמה לא צריך להסביר לעולם מה אני עושה

גם אנחנו ועתיד ילדינו במלחמה--

והסימן ,

אם עמית סגל מצייץ הערב

'איזה קידוש השם, נשים מת"א אוספות עכשיו אוכל מנשים חרדיות בב"ב למען החיילים..'

הוא בחור פיקח ובטח לא משועמם בימים כאלה,

הם פשוט מחכים לנו בפינה -

כשיעבור זעם ויגיע חוק הגיוס --

הם יגידו לנו הרי גם אתם מבינים שברגע האמת חייבים את צה"ל,

אז למה אתם לא חלק מזה...'

ומה נענה להם??
דבריך הם תרתי דסתרי, אתה מצד אחד כותב ש"אנחנו" לא מעריכים תורה ולן שולחים חבילות לחיילים, ומצד שני אתה כותב שרואים שזה לא טהור כי מי ששולח זה "סלבים" למיניהם.
אז אנחנו שלחים או לא שולחים?!
והתשובה היא שבאמת כמעט אף אחד מאיתנו לא שולח אוכל ופינוקים לחיילים. אלא הציבור שלנו מכינים ציציות לחיילים וכד'.
ויש מעט שכן שולחים, כמו שתמיד יש מיעוט.
מה שכן יש כל מיני אנשים שהם מהשוליים של הציבור החרדי, ונמצאים גם ב"רשתות" החילוניות, והם אלו שעושים זאת.
וכמו שכל חרדי שעושה איזה מעשה כותבים אצלם "אברך", כך גם כאן מכלילים.

והערתך אינה על הציבור דכאן אלא על ציבורים אחרים, והערה מעיקרא ליתא.
 
מחבר הספר הלא הוא הג"ר ישראל אליהו ויינטרוב זצוק"ל ...
לא יוגב (?) שחזר בתשובה ולא אף אחד אחר !!!
הוא מדבר על דבר אחר לגמרי.
וגם דבריו צריכים ביאור, כי מצינו זאת כבר בחז"ל, שכתוב אלף למטה אלף למטה.
ואדרבה אם יש למישהו בעיה שמרגיש נחיתי לעומת החיילים זה גם בלי שום מבצע, וצריך לחדד לו את ההשקפה ואת הויגבה ליבו בדרכי ה' ובלימוד התורה, ומה פסול בכך שיתחזק בלימוד התורה להצלחת חייל מסויים?
 
אני רוצה לחזור בי!!
בהתחלה ממש התנגדתי לדברי פותח האשכול, אבל עכשיו קראתי כתבה שממש סוגדת לאיזה חייל כאילו היה ע''ז, והיה בא לי להקיא מרוב הכוחי ועוצם ידי ונראה שחדר למחנה יותר מדי דעות החופשים ולכן אני חוזר בי ומצדיק את פותח האשכול.
להלן הכתבה עם הע''ז:
למישהו יש משהו נגד בחילה?
זה שיש במרשתת כל מיני סוגדים לחילוניות זה כל השנה, ומה זה נוגע אלינו בני התורה? ואיך זה מצדיק את דברי הכותב כלפי בני התורה?
 
קראתי חלק מהתגובות חלק בעד המאמר הראשון וחלק נגד
ואני שואל את הרבנים שכתבו באשכול הזה האם כולכם שאומרים שאתם יושבים ומגינים על החילים בשדה הקרב
התחזקתם בלימוד התורה?
בגלל זה חזרתם לכוללים יותר מוקדם?
היה איזה כמה שעות של תענית דיבור לצורך המלחמה שיהיו פחות הרוגים שנוכל ללמוד ללא הפרעה של הגויים?
אז לפני שעונים או שכותבים משהו כדאי קודם כל לקשוט עצמך ואח"כ להגיב אם בכלל
 
נערך לאחרונה:
קראתי חלק מהתגובות חלק בעד המאמר הראשון וחלק נגד
ואני שואל את הרבנים שכתבו באשכול הזה האם כולכם שאומרים שאתם יושבים ומגינים על החילים בשדה הקרב התחזקתם בלימוד התורה בגלל זה חזרתם לכוללים יותר מוקדם היה איזה כמה שעות של תענית דיבור לצורך המלחמה שיהיו פחות הרוגים שנוכל ללמוד ללא הפרעה של הגויים
אז לפני שעונים או שכותבים משהו כדאי קודם כל לקשוט עצמך ואח"כ להגיב אם בכלל
מה זה קשור?
 
מחבר הספר הלא הוא הג"ר ישראל אליהו ויינטרוב זצוק"ל
לפעמים גם ת"ח גדולים מפרשים דברים בצורה חרדתית, או למדנית כלפי מחשבות האנשים
אני מתכוון לומר, שלא בודאי שבחורי הישיבה והאברכים רואים שלימוד תורה או תפילה להצלחת חיילים כאל פעולה הגורמת לנחיתות וכד'. יכול מאוד להיות שהם הבינו שיש מצב מסוכן וחיי אדם תלויים מנגד, ולכן צריך להרבות עוד ועוד זכויות ולהתפלל לאבינו שבשמים שיצליח דרכם.

וחוץ מזה דבריו נראים סותרים לדברי המדרש במדבר רבה (פרשה כב סימן ב) אלף למטה- י"ב אלף משמרים את כליהם. וי"ב אלף לתפלה. ע"כ. וכן הוא בתנחומא (מטות אות ד').
הרי שמשה רבינו הביא מספר מדויק של אנשים שיתפללו בעד הלוחמים
אכן, אין צורך לדעת שמות, אבל להתפלל כנגד החיילים כבר משה רבינו חידש, ולא שמכרו לנו דבר חדש ביום שני או חמישי, חדשים לבקרים.

וכך כתב הנצי"ב בהעמק דבר (דברים פרק לג פסוק יח) –
שמח זבולן בצאתך ויששכר באהליך. לעולם זאת על ישראל, בשעה שיוצאים למלחמה מייחדים אנשים לתורה ולתפלה, כל היום שיוצאים עם הלוחמים לאהלי השדה, וכדאיתא ברבה ר"פ מטות שבמלחמת מדין לקחו י"ב אלף לתפלה, ושם שננו חרב לשונם בקול תורה, וכדאיתא במגילה במלחמת העי מיד וילן יהושע וגו', ואמר ר"י מלמד שלן בעומקה של הלכה, והיינו משום שצוה הקדוש ברוך הוא אז לשום אורב, היינו עצה למלחמה, על כן לן בגבורת מלחמתה של תורה. וזהו ברכת משה, שמח זבולון בצאתך למלחמה, ויששכר באהליך. באהלי המחנה שעל שדה המלחמה עסוק בתורה ותפלה, דיששכר בעצמו לא היה בעלי מלחמה עד בא דוד כמש"כ בברכת יעקב לבניו, אבל הלכו עם זבולון לתורה ולתפלה. עכ"ל. הנצי"ב הרחיב עוד בספר דבר העמק (רק שלא יכולתי להעלות מפני תקלה באתר)

אמנם צודק הרב וינטרוב שיש לחדד שלומדי התורה הם אלו המגינים על הארץ, לוחמי המלחמה הם רק עושים השתדלות, ואין צורך להשתתף עמם ולהרגיש איזו שייכות לחיילים
אבל ללמוד ולהתפלל לזכות החיילים גם לפי מספר מדוייק זהו רצון ה' ואף רב לא ישנה זאת!
 
קראתי חלק מהתגובות חלק בעד המאמר הראשון וחלק נגד
ואני שואל את הרבנים שכתבו באשכול הזה האם כולכם שאומרים שאתם יושבים ומגינים על החילים בשדה הקרב התחזקתם בלימוד התורה בגלל זה חזרתם לכוללים יותר מוקדם היה איזה כמה שעות של תענית דיבור לצורך המלחמה שיהיו פחות הרוגים שנוכל ללמוד ללא הפרעה של הגויים
אז לפני שעונים או שכותבים משהו כדאי קודם כל לקשוט עצמך ואח"כ להגיב אם בכלל
כמו שלא צריך להיות שף דגול כדי לזהות מנה גרועה ולא טעימה.
לא צריך להיות גדול הדור בשביל לזהות השקפה וגישה לא טהורה שנאמרת באיצטלא של קודש קודשים
 
לפעמים גם ת"ח גדולים מפרשים דברים בצורה חרדתית, או למדנית כלפי מחשבות האנשים
אני מתכוון לומר, שלא בודאי שבחורי הישיבה והאברכים רואים שלימוד תורה או תפילה להצלחת חיילים כאל פעולה הגורמת לנחיתות וכד'. יכול מאוד להיות שהם הבינו שיש מצב מסוכן וחיי אדם תלויים מנגד, ולכן צריך להרבות עוד ועוד זכויות ולהתפלל לאבינו שבשמים שיצליח דרכם.

וחוץ מזה דבריו נראים סותרים לדברי המדרש במדבר רבה (פרשה כב סימן ב) אלף למטה- י"ב אלף משמרים את כליהם. וי"ב אלף לתפלה. ע"כ. וכן הוא בתנחומא (מטות אות ד').
הרי שמשה רבינו הביא מספר מדויק של אנשים שיתפללו בעד הלוחמים
אכן, אין צורך לדעת שמות, אבל להתפלל כנגד החיילים כבר משה רבינו חידש, ולא שמכרו לנו דבר חדש ביום שני או חמישי, חדשים לבקרים.

וכך כתב הנצי"ב בהעמק דבר (דברים פרק לג פסוק יח) –
שמח זבולן בצאתך ויששכר באהליך. לעולם זאת על ישראל, בשעה שיוצאים למלחמה מייחדים אנשים לתורה ולתפלה, כל היום שיוצאים עם הלוחמים לאהלי השדה, וכדאיתא ברבה ר"פ מטות שבמלחמת מדין לקחו י"ב אלף לתפלה, ושם שננו חרב לשונם בקול תורה, וכדאיתא במגילה במלחמת העי מיד וילן יהושע וגו', ואמר ר"י מלמד שלן בעומקה של הלכה, והיינו משום שצוה הקדוש ברוך הוא אז לשום אורב, היינו עצה למלחמה, על כן לן בגבורת מלחמתה של תורה. וזהו ברכת משה, שמח זבולון בצאתך למלחמה, ויששכר באהליך. באהלי המחנה שעל שדה המלחמה עסוק בתורה ותפלה, דיששכר בעצמו לא היה בעלי מלחמה עד בא דוד כמש"כ בברכת יעקב לבניו, אבל הלכו עם זבולון לתורה ולתפלה. עכ"ל. הנצי"ב הרחיב עוד בספר דבר העמק (רק שלא יכולתי להעלות מפני תקלה באתר)

אמנם צודק הרב וינטרוב שיש לחדד שלומדי התורה הם אלו המגינים על הארץ, לוחמי המלחמה הם רק עושים השתדלות, ואין צורך להשתתף עמם ולהרגיש איזו שייכות לחיילים
אבל ללמוד ולהתפלל לזכות החיילים גם לפי מספר מדוייק זהו רצון ה' ואף רב לא ישנה זאת!
אתה צודק שזוהי ארוסייע' סוגיא,
אני חושב שעיקר כוונת ר' ישראל אל'ה על כך שהם עדיין לא שתו"מ וא"א שהברכה וההצלחה תבוא דרכם כלל וכלל ועלינו לנתק כל שייכות איתם מחמת כך.
 
הדבר היה בהיכל ישיבת "קול יעקב" אתמול בשעה 10 בבוקר,
ולאחר שאחד הרבנים (לא ראש הישיבה) רצה להוציא אותו, הרים עליו הלה את רובהו...

בערב, ראש הישיבה מסר דברים חמורים,
דאותו אחד הוא כסיל,
והאריך בעניין שבני הישיבות הם המגנים על העולם ולא הצבא.
עוד הוסיף רה"י, כי הוא מתעתד להגיש תלונה במשטרה ע"מ שיענישו את אותו כסיל,
וכן אמר כי יוציא מכתב גינוי למעשה הנבזה הלזה.
היום ראש הישיבה שליט"א חזר בו,
ואמר כי לאחר שחשב שוב-
למוסרו למשטרה, הר"ז דין 'מוסר' שיקבל ע"כ מאסר עולם, וזהו איסור גמור, והאריך להוכיח כן,
לפרסם מכתב בגינוי המעשה - אין לעשות כן, כיון שזה יגרום לו בזיון עצום ממש,
ולצערנו כיון שהסיפור התפרסם באמצעי התקשורת, זו תהיה כפרתו.
ובפרט שהתנצל וחזר בו ממעשיו הרעים.
 
אמת לאמיתה,
וזעק על כך מרן המקובל הגאון הגדול רבי ישראל אליהו וינטרוב זיע"א מבני ברק, בשנת תשס"ט, והאריך על כך, וגם בענין 'אלף למטה' שכל בחור מאמץ חייל.
והסביר היטב את הענין, ע"פ הפסוק שנאמר בפרשת שלח - 'וכן היינו בעיניהם', שעל ידי ההרגשה שהמרגלים חשו שהם כחגבים בעיני הענקים, טבעו בנפשם הרגשה של פחיתות, ופחד וכד', ועל ידי שמבינים כי התורה - היא ורק היא שמרה - ותמשיך לשמור, ומתאמצים בלימודה, זה ורק זה יגן עלינו.
כמובן שצריך להתפלל עליהם כי הם אחים שלנו ונמצאים הרבה במצב של פיקוח נפש, אבל את שלנו צריך לעשות ביתר שאת וביתר עוז.
לפעמים העזרה והסיוע, מורידים מאיתנו את העול ממה שצריך באמת לעשות - להתאמץ יותר בלימוד התורה הק', זה יותר קשה מלעשות ציציות לחיילים.
כמובן שזה לא סותר, וכל עזרה הדדית חשובה, אבל לא זה העיקר, זה הטפל ממש, ההגנה היא אך ורק התורה.
ואגב, גם הם מודים בזה אחרי המפלה שנחלו, שראו שכל מה שיעשו ועשו, לא הועיל כלום, ברגע שהקב"ה החליט אחרת, וגם עכשיו הם בחוסר אונים, ולא ברור מה בדיוק הם יעשו למרות כל האמירות שלהם... ובהכרח שמה שהגן עלינו עד היום זה רק התורה הק'.
מצו"ב קונטרס מלחמה לה' מהגאון הנ"ל זיע"א, עם השקפה ודעת תורה ברורה, שנמסרו בזמני מלחמות שונים בעם ישראל.
ידועה דעתו של הרב ווינטרוב
אבל מאידך הגרי''ג אדלשטיין היתה בעד הענין של אלף למטה
וכמדומני שרוב חכמי הספרדים יותר קרובים למדת הגריג''א.
 
ידועה דעתו של הרב ווינטרוב
אבל מאידך הגרי''ג אדלשטיין היתה בעד הענין של אלף למטה
וכמדומני שרוב חכמי הספרדים יותר קרובים למדת הגריג''א.
לא ידוע שהיה בעד זה, אדרבה תצטט מקור, יש ספר שלם דרכי החיזוק לא נראה לי שכתוב שם, וגם אנוכי הצעיר למדתי בישיבתו המעטירה ולא שמעתי בזה, ר היתה לו דעה בענין האם להחשיבם כהרוגי לוד, ולא ברור, האם דעתו היתה באמת כך לגמרי, והאם כל יהודי שנרצח בגלל שהוא יהודי נחשב כהרוגי לוד, או שמא רק חיילים שבאים להגן, ולא יצא לי ברור דעתו בזה. אבל לגבי אלף למטה, לא שמענו
 
לא ידוע שהיה בעד זה, אדרבה תצטט מקור, יש ספר שלם דרכי החיזוק לא נראה לי שכתוב שם, וגם אנוכי הצעיר למדתי בישיבתו המעטירה ולא שמעתי בזה, ר היתה לו דעה בענין האם להחשיבם כהרוגי לוד, ולא ברור, האם דעתו היתה באמת כך לגמרי, והאם כל יהודי שנרצח בגלל שהוא יהודי נחשב כהרוגי לוד, או שמא רק חיילים שבאים להגן, ולא יצא לי ברור דעתו בזה. אבל לגבי אלף למטה, לא שמענו
גם אני הצעיר למדתי בישיבתו
ושני הדברים האלו מפורסמים בשמו
ולענ''ד נראה שלהחשיבם הרוגי לוד הוא הרבה יותר חידוש כיון שהם עושים את זה מלאומיות כמו שבכל העולם עושים זאת
 
לדעתי החילוק הוא פשוט, אברכים לחוד חרדים לחוד, וזה דבר שמתברר עם הזמן, כל החרדים שיצאו להרתם לעזור במצב הזה והבינו את החשיבות הרי זה מבורך..אברכים אדרבא שימשיכו ללמד תורה ולא נראה לי ששום אברך מתועד עוזב את בית המדרש ובא לחלק ביסקוויטים..לגבי הנשים שהזכרת באמת אין דינה שונה משאר נשים עליה אין חילוק..ההערכה היחידה והחוק שרוצים להעביר הוא ללומדי תורה בלבד באמת..חרדים אדרבא אם מתגייסים, במסגרת תואמת, הרי זה מבורך..
 
ואלו שכותבים שזה גיבוב של חוסר הבנה
לדעתי זה גיבוב מוחלט.
אמת ונכון הדבר שמי שמגן באמת הם לומדי התורה.
אבל מי מסכן את החיים שלו, ומי נכנס למצב של סכנת נפשות זה רק החיילים ולא אנחנו לומדי התורה.
ויש רגש בסיסי שאדם שמסכן את עצמו לרחם עליו ולפחות לשלוח לו מיני מתיקה.
ואין בזה שום הרגשה שכביכול אני סוג ב' ביחס לחייל , חלילה ! אנחנו המגינים האמתיים!
אבל הם המסכנים והמסתכנים ופשוט.
עכשיו התקשר אלי מישהו ואמר לי שהוא רוצה איש קשר מישיבה פלונית כדי לארגן שם עוגות ושתיה מתוקה וכדו' למען בחורי הישיבות
ולדעתי מה"ט אין טעם לשלוח מיני מתיקה לבחורים יותר מכל יום ושעה שלומדים.
בשונה מהמצב הקשה שנמצאים בו רק בחורי הישיבה.
[ישנם כאלה שסיכלם עב וגס ומבינים רק בשחור לבן או סלידה מוחלטת מכל מי שלא בהשקפתו או אהבה וקירבה והזדהות עם כל שלל גווני הדעות, ומי ששכלו דק יכול להבין שאי"ז סותר כלל ואפשר לחשוב שגיוס לצה"ל היא אסון רוחני, ומאידך גיסא לרחם על חייל יהודי שנמצא במיצר ומסכן את נפשו למענך]
 
נערך לאחרונה:
חרדים אדרבא אם מתגייסים, במסגרת תואמת, הרי זה מבורך..
דעתך אינה מענינית כלל.
דעתם של גדולי התורה היא המענינת.

ולגופם של דברים . אין שום אפשרות לאדם שתו"מ להתגייס גם מבחינה תכנית שהצבא אינו מנוהל עפ"י כללי התורה כלומר האם להסתכן ומתי ושאר הדברים אינו מנוהל עפ"י ההלכה ולכך אין לאדם שתו"מ לקבל פקודות שמסכנות את עצמו מפי אדם שאינו מורה הוראה יר"ש הבקי בהלכות פיקו"נ ושאר ההלכות.
וגם מבחינה רעיונית.[לא מצפה שתבין] הצבא אינו רק עיניין תכני של שמירה מפני הסכנה אלא רעיוני עם השקפות ברורות וכפי שהתבטאו ראשי צבאם שהוא כור ההיתוך הציוני, הוא מייצג את הרעיון הכפרני של כוחי ועוצם ידי, והוא חוד החנית של הדת הציונית להפוך את היהדות לככל העמים בית ישראל עם סמלי יהדות טקסיים בלבד.
ואסור לאדם להשתייך לממסד שכולו מרידה בהי"ת [בדיוק כפי שלא יכול להתגייס לצבא האפיפיור גם אם שומרת על המדינה ודי למבין בלבד.]
וקצרתי ביותר במקום שיש צורך להאריך [אין אפשרות במספר מילים להעביר תורה שלמה למי שלא חונך מילדותו על ברכי ההשקפה התורתית וד"ב]
 
חזור
חלק עליון