• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מרן הרב עובדיה יוסף: מה צריך לעשות בשעת אזעקה?

אני הבאתי שמות.

אתה כולל את כל הרבנים שחדא מחתא, למרות שהובאה שם דעת הגר"ד קוק שא"צ ללכת למרחבים. וגם הגר"י זילברשטיין אמר שאם הילדים מפחדים בלילה א"צ להעירם. והרב רובין אמר שהמתפלל אם זה לא מפריע לו בכוונה יכול להמשיך בתפילתו, וכן ע"ז הדרך.
אבל כל זה לא מענין אותך, אתה רואה רק מי שכתב כמו שאתה חושב.
נלענ"ד דעיקר הנידון הוא - האם האזעקה מפריעה למתפלל או לא.
גם אם תאמר שמבחינת הסבירות אין סיכוי שיפול טיל, מ"מ פוק חזי דכשיש אזעקה איכא בהלה טפי, ולכה"פ סיבה מספקה לומר דהוי דבר הטורד בתפילה.
לדוגמא אם יהיה בסמיכות לביהכנ"ס רעש אימתני הבוקע מתוך רמקול, וכו"ע ידעי דאין בו שום סכנה אמיתית, אלא רק טירדה גדולה מאוד - ודאי דשרי לעבור מאותו מקום למקום אחר בו אין את אותו המטרד.
בקיצור - השאלה היא לא כמה סכנה יש בעת האזעקה, אלא כמה טירדה בתפילה יש בעת האזעקה, ולפי"ז נראה דאין הכי נמי אם יהיה מצב בו כולם יתרגלו לאזעקות ולא יהוו טירדה בתפילה אכן אולי הדין ישתנה. ונ"ל דהדברים פשוטים.
ואגב גררא פעם שאלתי ת"ח אי שרי להוציא ילד בוכה מביהכנ"ס כשמפריע באמצע עמידה. ענה הת"ח - זה לא בגדר שרי או לא שרי, אלא - חייב להוציאו כיון שמפריע.
 
כשמתחילים עם קונספירציות מעין אלו- אין לדבר סוף.
חזקה על הרב יצחק שליט"א שאם זו לא היתה דעתו הוא לא היה ממש חותם על מכתב שמורה הפוך...
הסברתי מספיק טוב את עצמי ואם לא הבנת אני צריך להתחיל להסביר לך מהשורש מה זה רב ראשי.
אולי נפתח על זה שרשור חדש..
 
אין ערך לדברים אלו,
עד שלא תביא שמות... "אני יודע ולא אומר..."- פשוט אנשים לא לקוחים כאלו אמירות ברצינות (ובצדק)
בישיבת פורת יוסף הורה כן הגר"מ צדקה
בישיבת חברון הורה כן הגר"ד כהן
בישיבת וולפסון הורה כן הגר"ד וולפסון בשם הגר"ד לנדו
אתה יכול להמשיך לומר "תביא נתונים"
ואתה יכול פשוט להבין ולקרוא נתונים..
 
מוזר שהשתמשת במילה "נתונים" בעוד שלא הבאת בכל ההודעה נתון אחד אפילו.
אלא רק קונספירציות, והבטחות על דברים שאתה יודע ולא משתף...
אני לא יודע מה הסבירו לך שאומרת המלה "נתונים" בכל אופן לי הסבירו שהיא אומרת מה שכתבתי..
לעומת זאת אתהמצאת כמה ציטוטים לא רלוונטיים לדיון ואתה קורה לזה "נתונים" בהצלחה ..
 
שוב "יתעלם" להתעלם ממה? בניגוד לכל הפוסקים וגדולי הדור שהובאו בחוברות ובאשכול זה, שהורו ללכת למקלט ולמרחב מוגן- זו דעה שכתובה עם שמות וציטוטים וממנה אפשר להתעלם או לא.
כבודו לא הציג שום דעה או נתון- אז ממה יש להתעלם בדיוק?
הסברנו וכתבנו אתה יכול נראה לי גם לבחור להבין..
 
והוא מסתמך עליהם.
השאלה הכואבת למה אתה לא הולך אחר רבותיך...
והשאלה העוד יותר כואבת היא למה אברכים (במידה וכל הכותבים הנ"ל אברכים) לא מסוגלים לדבר כאן בלימוד ועסוקים רק בציטוטי שמות ונתונים,
זה פשוט לא יאמן,
כך היא דרכה של תורה?? כך גם אתה לומד הלכות שבת או נידה בכולל...??
 
נלענ"ד דעיקר הנידון הוא - האם האזעקה מפריעה למתפלל או לא.
זה לא הנידון במחילה,
תעיין בכל המקורות המצורפים והוא חובה מדין פיקוח נפש
ואף מחללים על זה שבת כמו שהורה החזו"א, וגם הגר"י זילברשטיין במכתב מלפני חודשיים!!!!
 
בישיבת פטרת יוסף הורה כן הגר"מ צדקה
בישיבת חברון הורה כן הגר"ד כהן
בישיבת וולפסון הורה כן הגר"ד וולפסון בשם הגר"ד לנדו
אתה יכול להמשיך לומר "תביא נתונים"
ואתה יכול פשוט להבין ולקרוא נתונים..
א- וגם אם זה נכון, מה זה אומר על סתם אדם שלא לומד שאין ביטו"ת וכו', פשוט שחובה, וכן מורה תמיד הגר"ד לנדא ועוד...
ב- דבריהם אין להם כ"כ הלכתית ע"מ להתבסס עי' בקןנטרס של הרב טולדנו שהרב חיד"א והגר"ח פלאג'י ועוד כ' בהדיא לא כך, וכ"כ מרן הגרע"י הובא שם...
ג- וגם אם יש כזו שיטה מאד מסקרן אותי האם גם בהלכות שבת\ברכות\נידה וכו' אתה פוסק כמו ר' דוד כהן והגר"ד לנדא... או שרק כשזה מסתדר לך...?
 
נלענ"ד דעיקר הנידון הוא - האם האזעקה מפריעה למתפלל או לא.
גם אם תאמר שמבחינת הסבירות אין סיכוי שיפול טיל, מ"מ פוק חזי דכשיש אזעקה איכא בהלה טפי, ולכה"פ סיבה מספקה לומר דהוי דבר הטורד בתפילה.
לדוגמא אם יהיה בסמיכות לביהכנ"ס רעש אימתני הבוקע מתוך רמקול, וכו"ע ידעי דאין בו שום סכנה אמיתית, אלא רק טירדה גדולה מאוד - ודאי דשרי לעבור מאותו מקום למקום אחר בו אין את אותו המטרד.
בקיצור - השאלה היא לא כמה סכנה יש בעת האזעקה, אלא כמה טירדה בתפילה יש בעת האזעקה, ולפי"ז נראה דאין הכי נמי אם יהיה מצב בו כולם יתרגלו לאזעקות ולא יהוו טירדה בתפילה אכן אולי הדין ישתנה. ונ"ל דהדברים פשוטים.
ואגב גררא פעם שאלתי ת"ח אי שרי להוציא ילד בוכה מביהכנ"ס כשמפריע באמצע עמידה. ענה הת"ח - זה לא בגדר שרי או לא שרי, אלא - חייב להוציאו כיון שמפריע.
אצלינו לא היה בזה שום טירדא.
 
השאלה הכואבת למה אתה לא הולך אחר רבותיך...
והשאלה העוד יותר כואבת היא למה אברכים (במידה וכל הכותבים הנ"ל אברכים) לא מסוגלים לדבר כאן בלימוד ועסוקים רק בציטוטי שמות ונתונים,
זה פשוט לא יאמן,
כך היא דרכה של תורה?? כך גם אתה לומד הלכות שבת או נידה בכולל...??
הולך אחר רבותי.
רק לא מבין את דבריהם.
 
א- וגם אם זה נכון, מה זה אומר על סתם אדם שלא לומד שאין ביטו"ת וכו', פשוט שחובה, וכן מורה תמיד הגר"ד לנדא ועוד...
ב- דבריהם אין להם כ"כ הלכתית ע"מ להתבסס עי' בקןנטרס של הרב טולדנו שהרב חיד"א והגר"ח פלאג'י ועוד כ' בהדיא לא כך, וכ"כ מרן הגרע"י הובא שם...
ג- וגם אם יש כזו שיטה מאד מסקרן אותי האם גם בהלכות שבת\ברכות\נידה וכו' אתה פוסק כמו ר' דוד כהן והגר"ד לנדא... או שרק כשזה מסתדר לך...?
לא בכל ההלכות הנ"ל הוא פוסק כמו הרב שלמה טולידאנו בעל הקונ'...
 
השאלה העוד יותר כואבת היא למה אברכים (במידה וכל הכותבים הנ"ל אברכים) לא מסוגלים לדבר כאן בלימוד ועסוקים רק בציטוטי שמות ונתונים,
זה פשוט לא יאמן,
עינתי עכשיו בקונטרס של הרב טולדנו
אין מה לומר הוא עשה עבודה יסודית ומקיפה ויש"כ
אולם יש מקום עיון בדבריו בכמה ענינים
ואכתוב מקופיא:
הרב שם הוכיח דאזלינן בתר רוב אף במיעוט דמיעוט אולם הוא עצמו הודה שם דלא חיישינן כולי האי כגון שיפלו שבריח חללית ולכא' אמאי לא נימא הכי כה"ג, זה עיקר הטענה של הסוברים שאין לחשוש כולי האי.
המעיין היטב בדבריו שם יראה שנגע בזה הארוכה אולם לענ"ד יש לחלק בזה והדברים ארוכים.
ובאמת הענין לא ברור כ"כ בדברי רבותינו וכל מעיין יוכל בכוחו לבחור לו דרך בזה, ובכה"ג אין לנו ללכת אלא כפי הוראת רבותינו שהורו שאין לבטל תורה בכגון דא.
 
מנין לך שכך הוראת כל פוסקי הדור.
אחי שמע מהרב אלחנן פרץ שאין חיוב.
וכך גם נהג הרב שרהבני מעירנו.
וע"ע כאן כאן וכאן
בלת"ק חלקי
מעניין אותי אם הם גם אמרו שאין צורך להשים מסכה במגיפת הקורונה.. כי תמיד יהיו תמיד את הרבנים המוזרים שיורו היפך גדו"י/הרופאים/המומחים/הממשלה.
לא בא לזלזל במי מהם.. אני מתייעץ עימם ומעריך מאוד אך זה מריח לא טוב!
 
נערך לאחרונה:
בלת"ק חלקי
מעניין אותי אם הם גם אמרו שאין צורך להשים מסכה במגיפת הקורונה.. כי תמיד יהיו תמיד את הרבנים המוזרים שיורו היפך גדו"י/הרופאים/המומחים/הממשלה.
לא בא לזלזל במי מהם.. אני מתייעץ עימם ומעריך מאוד אך זה מעצבן ומריח לא טוב?!
הגרח"ק זצ"ל גם לא היה בעד כל "ענייני" הקורונה.
ובכמה דברים כולם ראו שצדק.
 
חזור
חלק עליון