• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

גדר לזכרון בלימוד שו״ת

לביא

Well-known member
שאלה שנשאלה בביהמ״ד הוא מה הגדר לזכור בשו״תים, כמובן שמלבד הפסק האם יש עניין לזכור כל פוסק ופוסק שמביא הרב המשיב (ואפילו הרב השואל במקרה שגם הוא מפלפל) או שהעיקר לזכור את מקור הגמרא + סיכום דעות הראשונים ודרך ההלכה הכללית, או באופן כללי מה הגדר לכך. אשמח לדעת מה אנשים פה חושבים.

כמובן שאין אני מתכוון ח״ו לא ללמוד בעיון שו״תים כמו שלומדים גמרא ראשונים אחרונים ופוסקים דאל״כ פשיטא שלא מבעי הזיכרון אלא אף אף ליכא לימוד כדבעי, אלא על מה העניין לשים דגש בעת הלימוד הראשוני שצריך לחזור עליו גם בחזרה.

לענ״ד זה תלוי מאד בסוג האדם וגם בסוג התשובה וסוג המחבר, לצורך העניין ביחווה דעת דמרן קל מאד לזכור את הפוסקים כי הכל כתוב בדרך מאד קלילה ומאד זכירה ומאד ממוקד, אך ביביע אומר לזכור כל הפוסקים שמביא זה כמעט כמו לעשות חזרות על סוגיא שלמה בש״ס ויותר דפעמים רבות הרב מסתעף.
 
יש את דרכי הקנינים הנזכרים הפרק ו' דאבות, שכך קונים תורה וממילא גם זוכרים.
וכמובן לדעת טוב טוב את הש"ס בעיון אחר כך הכל רץ.
סיפר לי ידידי הרב גד יזדי שליט"א שהיה 26 שנים צמוד עם מרן בכתיבת הספרים ועוד, שמרן אמר לו את היסוד הזה, שאחרי שיודעים טוב את סוגיות הש"ס אחר כך היה יכולים לקרוא את ביאור הגר"א על השו"ע כמו תהילים!
ובדו"מ.
 
יש את דרכי הקנינים הנזכרים הפרק ו' דאבות, שכך קונים תורה וממילא גם זוכרים.
וכמובן לדעת טוב טוב את הש"ס בעיון אחר כך הכל רץ.
סיפר לי ידידי הרב גד יזדי שליט"א שהיה 26 שנים צמוד עם מרן בכתיבת הספרים ועוד, שמרן אמר לו את היסוד הזה, שאחרי שיודעים טוב את סוגיות הש"ס אחר כך היה יכולים לקרוא את ביאור הגר"א על השו"ע כמו תהילים!
ובדו"מ.
דברי כת"ר קילורין לעין
אך נתתי לבי שצריך להדגיש דבעינן ידיעת הש"ס "בעיון", ורק אז יוכל להבין דברי הגר"א
הא לאו הכי אין ספק שלא יבין מאומה מרמיזות הגר"א
 
סיפר לי ידידי הרב גד יזדי שליט"א שהיה 26 שנים צמוד עם מרן בכתיבת הספרים ועוד, שמרן אמר לו את היסוד הזה, שאחרי שיודעים טוב את סוגיות הש"ס אחר כך היה יכולים לקרוא את ביאור הגר"א על השו"ע כמו תהילים!
ובדו"מ.
אוסיף על כת״ר בעניין הגר״א עוד קמעא דכבר יצא לי לראות כמה פעמים גר״א בשו״ע ואפילו אציין לאחד (קצה סעיף לא בס״ק הראשון) שאף שכל אחד מחבריי לביהמ״ד קרא אותו, רק לאחר שעיינתי בתוס׳ ששלח אותי אליו הבנתי מה באמת התכוון ורצה הגר״א באמת וכששיתפתי זאת אותם תרץ להם קושיא רצינית בדברי השו״ע, הגר״א הוא ממש כמו ה״תרגום״ בשו״ע לעיתים ואכן כשלומדים את הסוגיא ואת המקורות שהוא מביא כדבעי זה ממש קילורין לעיניים.
 
חזור
חלק עליון