• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

פרה שילדה מין חמור

פרי חדש

Well-known member
במשנה (בכורות ה ב) מבואר שפרה שילדה מין חמור
מותר באכילה
כי יוצא מן הטהור טהור.
מישהו יכול להסביר לי למה לא חוששים למראית העין באכילת חמור??
ומה הפורצדורה, אם זה חייב שחיטה איך שוחטים חמור?
 
במשנה (בכורות ה ב) מבואר שפרה שילדה מין חמור
מותר באכילה
כי יוצא מן הטהור טהור.
מישהו יכול להסביר לי למה לא חוששים למראית העין באכילת חמור??
ומה הפורצדורה, אם זה חייב שחיטה איך שוחטים חמור?
כעת עלה בדעתי, שהיות והוא מילתא דלא שכיחא, אית ליה קלא, וכולם ידברו שמעת פלוני פרתו ילדה חמור, וא"כ יתפרסם הדבר שהכמין חמור הזה הוא יוצא מן הטהור, ולכן ליכא למיחש למראית העין.
 
כעת עלה בדעתי, שהיות והוא מילתא דלא שכיחא, אית ליה קלא, וכולם ידברו שמעת פלוני פרתו ילדה חמור, וא"כ יתפרסם הדבר שהכמין חמור הזה הוא יוצא מן הטהור, ולכן ליכא למיחש למראית העין.
הוא כעין מה שחשבתי לומר כפי ששלחתי לכם בפרטי
אך עדיין לא זכיתי להבין מה הסיטואציה, האם הגוף דומה לשל חמור והראש של פרה.
ומה פנים הבהמה כמו של חמור או כמו של פרה?
 
במשנה (בכורות ה ב) מבואר שפרה שילדה מין חמור
מותר באכילה
כי יוצא מן הטהור טהור.
מישהו יכול להסביר לי למה לא חוששים למראית העין באכילת חמור??
ומה הפורצדורה, אם זה חייב שחיטה איך שוחטים חמור?
למה מראית העין, אוכלים אותו עם האוזניים והזנב?!
שחיטה כמו פרה, מה הבעיה?
מה תאמר, כמו שבבן פקועה חוששים למראית העין בשעת השחיטה קודם האכילה, כך גם במין חמור מפרה.
ראה בפי' אמונת יוסף על הירושלמי פרק כלאי הכרם, שבחמור שילדה מין סוס לא גזרינן משום מראית העין מפני שהוא דבר פלאי שמין אחד ילד מין אחר, ויש לדבר קול, וכו"ע ידעי שהוא נדמה. ודמו"ב.
ואיך בנושא כזה לא תפתח חשוקי חמד במקום, שהביא בשם התפארת יעקב (יו"ד סי' יג) שגם בטהורה שילדה כמין טמאה לא חששו למראית העין, דהוא מילתא דלא שכיחא, ולכן לא גזרו. ומוסיף דבכה"ג יתכן שאפי' בן פקועה לא יצטרך שחיטה! ע"ש. ע"כ מהחשוקי חמד. ולפי דברי האמונת יוסף הנ"ל יש לתת טעם לדברים יותר. ודו"ק.
ועדיין יש לדון בזה ממה שכתב הכה"ח על אבר מן החי בבהמה שנוצרה מספר היצירה. ע' בשלחן המערכת מערכת א', ובמאור ישראל ח"א עמ' צ, רלט.
ואולי כבודו יכתוב על זה מאמר.
 
למה מראית העין, אוכלים אותו עם האוזניים והזנב?!
שחיטה כמו פרה, מה הבעיה?
מה תאמר, כמו שבבן פקועה חוששים למראית העין בשעת השחיטה קודם האכילה, כך גם במין חמור מפרה.
ראה בפי' אמונת יוסף על הירושלמי פרק כלאי הכרם, שבחמור שילדה מין סוס לא גזרינן משום מראית העין מפני שהוא דבר פלאי שמין אחד ילד מין אחר, ויש לדבר קול, וכו"ע ידעי שהוא נדמה. ודמו"ב.
ואיך בנושא כזה לא תפתח חשוקי חמד במקום, שהביא בשם התפארת יעקב (יו"ד סי' יג) שגם בטהורה שילדה כמין טמאה לא חששו למראית העין, דהוא מילתא דלא שכיחא, ולכן לא גזרו. ומוסיף דבכה"ג יתכן שאפי' בן פקועה לא יצטרך שחיטה! ע"ש. ע"כ מהחשוקי חמד. ולפי דברי האמונת יוסף הנ"ל יש לתת טעם לדברים יותר. ודו"ק.
ועדיין יש לדון בזה ממה שכתב הכה"ח על אבר מן החי בבהמה שנוצרה מספר היצירה. ע' בשלחן המערכת מערכת א', ובמאור ישראל ח"א עמ' צ, רלט.
ואולי כבודו יכתוב על זה מאמר.
ברוך שכיוונתי לחלק מהדברים.
 
חזור
חלק עליון