תשובה שכתבתי בנידון, אשמח להערות והארות.
ברכה על מצה רטובה במשך ימות השנה
א). הנה ידוע בשערים המצוינים בהלכה, מה שנחלקו הפוסקים אודות ברכת המצה במשך ימות השנה, אם ברכתה המוציא או מזונות (כיון שנכססת), אלא שכתבו האחרונים שהמנהג לברך עליה מזונות, וירא שמים לא יאכל מצה אא"כ אוכלה בתוך סעודת פת, או שקובע עליה סעודה [שיעור ג' ביצים, אע"ג דיש אומרים דבעינן לקביעות שיעור ד' ביצים, והכי קיי"ל בעלמא משום סב"ל. הכא שאני דאיכא ספק ספיקא, שמא קביעות הוי בג' ביצים, ושמא כהפוסקים שברכת המצה המוציא. ואכמ"ל]. והבאנו דבריהם בסימן הקודם. ע"ש וצרף לכאן.
ב). וכעת ראיתי בשו"ת הראשון לציון ח"ב (סי' כא) שכתב, שמצה רגילה שהרטיבו אותה באופן שכבר אינה נכססת כלל, ונעשית כמצה רכה, גם בזה נראה שיברך המוציא, מאחר ואינה נכססת בשיניו. ע"כ. וכ"כ בהליכות מועד (עמ' כה הערה לד) וז"ל, דהנה במשנ"ב (סי' קסח ס"ק כז) ביאר, שמה שכתב הט"ז בבצק הממולא בפירות ונלקחו הפירות אחר האפיה שברכתו מזונות, היות והולכים בתר שעת האפיה, היינו טעמא לפי שאין דרך לקבוע סעודה על כזו פת, וכנראה משום שיש בבצק מטעם הפירות. רואים שזה לא גזירת הכתוב שמה שבעת האפיה הוא מזונות, ימשיך הלאה להיות מזונות, אלא משום שאין דרך לקבוע עליו, לפי זה במצות שהדרך לקבוע עליהם סעודה, וכל מה שנהגו לברך מזונות הוא משום שנכססות, א"כ כיון שכעת לא נכססות, ברכתם המוציא. ע"כ.
אמנם אחה"מ זה אינו, שהרי מבואר בראשונים שהסיבה שפת הבאה בכסנין ברכתה מזונות, זה לא גזירת הכתוב כיון שהיא נכססת וכד', אלא משום שאין הדרך לאכלה לקביעות סעודה אלא לתענוג. ולכן פת נכססת שאין הדרך לאכולה לקביעות ברכתה מזונות, ולכן גם אם ירטיבה ותהיה רכה, סוף סוף אין דרך לקבוע סעודה על פת זאת. וה"ה מצה שאין הדרך לאוכלה לקביעות סעודה מחמת שנכססת [מלבד פסח שאין לנו לחם אחר], אף אם ירטיבה ברכתה נשארת מזונות. ולכן מש"כ בהליכות מועד שהדרך לקבוע עליה סעודה אלא שברכתה מזונות מחמת שנכססת, אינו נכון, שהרי אם הדרך לקבוע עליה סעודה, ברכתה המוציא אפי' אם נכססת. א"ו כדאמרינן.
ג). ומכאן תשובה מוצאת למש"כ בשו"ת אבא בם ח"ד (סי' א אות ח) שכתב, שנראה פשוט שאם מרטיבים את המצות ברכתם המוציא. וכאשר פרסמנו פסק זה תמהו הרבים הרי כבר חל עליהם ברכת מזונות ולא פקע ברכתן. ותימ'ה לסברא זו דהא ראינו לעיל שכל סברת הסוברים שמברכים על המצות המוציא, הוא משום שחל עליהן ברכת המוציא בימי הפסח בשעת עשייתן, וכל סברת החולקים והסוברים שמברכין עליהן מזונות, היא משום דלא אזלינן בתר עשייתן, וכל מה שקובע הוא שלאחר הפסח אוכלין אותן לתענוג. וא"כ כל תולדת סברא זו היא בעקירת סברת לא פקע, וא"כ היאך נומר סברא הפוכה זו למ"ד שמברכין על המצות מזונות. אתמהה. ע"ש.
ולפי דרכנו לק"מ, דהא ביארנו (סימן א' אות ג), דלכו"ע הולכים אחר שעת האפייה, אלא שנחלקו האם בשעת האפייה כוונתו לפסח לשם קביעות, וכן דעת הבית דוד. והחולקים סוברים שאף שהכין ע"ד פסח, אבל זה לא חשיב לשם קביעות, כיון שזה לא לחם הראוי לקביעות אלא לעראי (מחמת יובשו), ומה שקובעים עליו בפסח מחמת שאין לנו לחם אחר [כן ביאר בשו"ת תפילה למשה ח"ב סימן יד]. וכן מבואר בשדי חמד (אס"ד מערכת ברכות סי' א אות י) דאזלינן בתר האפייה. ע"ש. וא"כ גם אם ירטיב את המצה זה לא יגרע מברכתה.
ד). זאת ועוד דכל הפוסקים שכתבו שברכת המצה מזונות, לא כתבו חידוש זה שאם מרטיבים את המצה ברכתה מזונות (והרי כן דרך העולם), ואי איתא, לא הוה משתמיט שום פוסק לומר חידוש זה, וכמו שכתב כיו"ב הרמב"ן בחולין (ק. לענין חנ"ן במשהו). וכן השתמשו בכלל זה הרבה מגדולי הפוסקים, והובאו בשדי חמד (כללי הפוסקים סימן טז אות כט והלאה). הו"ד ביחוה דעת ח"ג (עמ' קמא בהערה). ולא יהיה אלא ספק, הרי קיי"ל סב"ל, ויש לברך מזונות ועל המחיה. וכ"פ בשו"ת ברכת יהודה ח"ח (סי' כט). ודלא כמ"ש בספר ויזבח אלקנה ח"ה (סי' יב).
ה). אמנם ליבי מגמגם בעיקר ההוראה שברכת המצה מזונות במשך ימות השנה, שהרי הבית יוסף כתב בביאור דין פת הבאה בכסנין, דלאו במידי דמקרי לחם תליא מילתא, אלא לא קבעו חכמים לברך המוציא ושלש ברכות, אלא בלחם שדרך בני אדם לקבוע עליו, אבל כל שאין דרך בני אדם לקבוע עליו, לא תיקנו עליו המוציא. וא"כ מצה שאין הדרך לאוכלה דרך ארעי וקינוח, אלא הדרך לאוכלה בסעודה של קבע, וא"כ ברכתה המוציא וברכת המזון, וכמו שכתבנו במקו"א לגבי ברכת הלחמניות המתוקות. אלא שכבר נהגו העולם ע"פ גדולים לברך על המצות הנכססות מזונות במשך ימות השנה, ויש להם על מה שיסמוכו. אבל ירא"ש לא יאכל מצות במשך השנה אלא בתוך הסעודה, או שיאכל עליהם סעודה, ויברך המוציא בלא חשש. ושו"ר שכ"כ בשו"ת או"ל ח"ב (פי"ב ה"ג), וכן הביא מר בריה דרבינא הגר"א אבא שאול זצ"ל, שמר אביו היה רגיל לעורר בזה, וכמ"ש בשו"ת אור אליהו (הל' פסח עמ' נג).
וזאת תורת העולה: מנהג העולם לברך על המצה מזונות במשך ימות השנה כדין פת הבאה בכסנין, וירא שמים לא יאכל מצה אא"כ אוכלה בתוך סעודת פת, או שקובע עליה סעודה. ואין הבדל אם אוכל את המצה יבשה, או שהרטיבה במים ונעשית רכה, לעולם ברכתה מזונות מעיקר הדין. הנלעד"כ והיעב"א.