המשך:
האם "קביעות סעודה" במצה ובעוגות זה אותו שיעור?
שאלת המשך: ב) לפי המנהג שמברכים על המצה מזונות, באיזה שיעור זה נחשב קביעות סעודה. כי ראיתי שכתוב במאור ישראל ח"ג (עמ' ע) שכבר מ-54 דרהם אפשר לברך ברכת המזון, אולם בחזו"ע ברכות כתב, שממשקל 72 דרהם אפשר לברך ברכת המזון? והאם יש חילוק בין מצה לבין עוגות ועוגיות בזה?
תשובה: מי שיתבונן בדברי מרן זצ"ל במאור ישראל יווכח, שבעיקר השאלה האם אפשר לברך המוציא וברכת המזון על מצה כבר משיעור של 3 ביצים שהוא 54 דרהם, (דהיינו כ- 180 גרם), או רק משיעור של 4 ביצים שהוא 72 דרהם, (דהיינו כ- 230 גרם), התשובה היא, שלדעת מרן זצ"ל רשאי לברך כבר מ-3 ביצים, כי מעיקר הדין בלאו הכי דעת הרמב"ם ומרן הש"ע ששיעור קביעות סעודה הוא 3 ביצים, (שהרי ב' סעודות שיעורן 6 ביצים, כמבואר בסי' שסח ס"ג), ולכן מצד הדין יש בזה שיעור קביעות סעודה ואין בזה ברכה לבטלה. אלא שבפת כסנין רגילה חוששים לכתחילה לדעה ששיעור קביעות סעודה הוא 4 ביצים, משא"כ במצה דעת מרן זצ"ל שאם יכול יחמיר לאכול 4 ביצים, ואם קשה לו די באכילת 3 ביצים לברך המוציא וברכת המזון.
ונסביר עוד קצת, הרי מי שיברך ברכת המוציא על המצה, אין לו ברכה לבטלה, כי גם מי שיברך ברכת המוציא על עוגה יצא ידי חובה, שהרי הם בכלל לחם, שנקראים "פת" כסנין, (כמבואר בשו"ת יביע אומר ח"ח סי' כא). ורק לגבי ברכת המזון יש חשש של ברכות לבטלה, במדה ואינו מחוייב אלא מעין שלוש. ומעתה, כיון שלגבי ברכת המצה בשיעור שלוש ביצים יש לנו ספק ספיקא, שמא ברכת המצה מעיקרה המוציא ובהמ"ז, ואת"ל שברכתה מזונות, שמא כהרמב"ם ומרן הש"ע שבשלוש ביצים הוי קביעות סעודה מעיקר הדין, א"כ בודאי שהמברך בהמ"ז על שיעור שלוש ביצים של מצה אינו עושה איסור.
ואע"פ שגם בשאר פת כסנין יש את אותו ספק ספיקא, ובכל זאת כתבו כל רבותינו הספרדים שלא יברך המוציא ובהמ"ז אלא בשיעור 4 ביצים, אולם בדין המצה סובר מרן זצ"ל שיש עוד סברא חשובה של הגאון בית דוד שמכיון שנאפה לשם קביעת סעודה בפסח, לא יתכן לשנות את ברכתו לאחר הפסח, ומכיון שסברא חשובה היא, ועכ"פ יש כאן ג' ספיקות, לכן בזה אם קשה עליו להחמיר לאכול 4 ביצים, די בשלוש ביצים כדי לברך המוציא וברכת המזון. וכ"ש שברכת המזון חיובה מן התורה, ואנחנו מברכים ברכה בספק ספיקא של מצוה דאורייתא, כגון מ"ש מרן הש"ע בסי' תפט ע"פ התרומת הדשן במי שמסופק אם ספר את העומר לילה ויום, וכן פסק מרן זצ"ל שניתן לברך "לישב בסוכה" כבר באכילת שיעור של 3 ביצים מטעם זה, שמצות סוכה מן התורה, ובשיעור שלוש ביצים יש שם ספק ספיקא
[1].
למסקנה: דעת מרן זצ"ל (במאור ישראל שם), דאף שבכל סוגי פת כסנין (עוגות עוגיות וכדומה), אין לברך המוציא וברכת המזון אלא בשיעור 4 ביצים, (שהם כ-230 גרם). אבל לגבי מצה בלבד, גם אם אוכל רק כשיעור 3 ביצים, (שהם כ-180 גרם), מברך המוציא וברכת המזון, אלא שאם יכול בנקל להחמיר ולאכול עוד עד שיעור 4 ביצים (230 גרם) ולברך לכל הדעות, תבא עליו ברכה.
[1] ואף שגם בפת כסנין רגיל יש ספק ספיקא שמא כמאן דאמר שהיא פת גמור, ושמא בשלוש ביצים נחשב קביעות סעודה, והיה לנו להורות שיברך מפני שבהמ"ז מן התורה, אולם נראה מכיון שבלאו הכי כשמברך מעין ג' במקום המוציא יוצא י"ח מן התורה, אינו דומה לברכה על ספירת העומר או לישב בסוכה שעלול להפסיד הברכה לגמרי על מצוה של תורה.