מה הפשט בדברי הגמרא
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף צט עמוד ב
שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל: כגון אני שלמדתי כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יונית
וכי יש סוף כל שהוא
הרי פשוט שרק ללמוד את כל הש"ס בעיון וכ"ו זה לא נגמר
מה הפשט בדברי הגמרא
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף צט עמוד ב
שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל: כגון אני שלמדתי כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יונית
וכי יש סוף כל שהוא
הרי פשוט שרק ללמוד את כל הש"ס בעיון וכ"ו זה לא נגמר
שאלה יפה. וצ"ל אולי שכוונתו שבדברי הכתובים הוא למד את הכל, ומה שאמרו אין סוף לתורה הכוונה שאין סוף לחידושים שאפשר לחדש בתורה, והם כמים שאין להם סוף.
ומסתמא במפרשים שם עמדו על כך.
וכעת עברתי כמסאת הפנאי על המפרשים (בבר אילן) ולא מצאתי מי שיעמוד בזה
מה הפשט בדברי הגמרא
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף צט עמוד ב
שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל: כגון אני שלמדתי כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יונית
וכי יש סוף כל שהוא
הרי פשוט שרק ללמוד את כל הש"ס בעיון וכ"ו זה לא נגמר
עיין שולחן ערוך הרב הל' ת"ת א' ה' וז"ל
ואל יאמר האדם איך אפשר ללמוד כל התורה שבעל פה כולה הרי התורה אין לה קץ ותכלית כמ"ש לכל תכלה ראיתי קץ רחבה מצותך מאד ונאמר ארוכה מארץ מדה וגו' כי באמת ההלכות הנגלות לנו ולבנינו יש להן קץ ותכלית ומספר וכן המדרשים שנתגלו לנו. רק שהתורה מצד עצמה אין קץ ותכלית אפילו לפשטי דרשותיה הצפונים בה ורבי עקיבא היה דורש על כל קוץ וקוץ תילי תילים של הלכות ולא הגיע לתכלית דרשותיה עדיין וכן אין קץ ותכלית לעומק טעמי ההלכות והפלפול בטעמיהן ובדרשותיהן במדות שהתורה נדרשת ועל ידי זה יתחדשו ג"כ חידושי הלכות לאין קץ ותכלית למי שזוכה לזה אחר שגמר תחלה כל התורה שבעל פה המסורה לנו ונגלות לעין כל כמו שאמרו חכמים ליגמר אינש והדר ליסבר שהוא עיון בעומק הטעמים וכמו שיתבאר:
הכוונה את כל עיקרי ההלכות שבתורה. וכבר נודע להק' כיצד סיים את כל התורה כולה, הרי את הלכה זו גופא - האם מי שסיים כל התורה יכול ללמוד חכמת יוונית - לא למד, וע"כ שאי"ז אלא עיקרי ההלכות שבתורה.