• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עניית 'אמן' על 'לישב בסוכה' לנשים בקידוש?

דוד א

Well-known member
ידועה דעתו של מרן זיע"א שלא יענו מחשש הפסק לשתיית היין,
וידוע גם מה שהאריכו לדון בדבריו הקדו'.
מה ש(אולי) פחות ידוע שבילקו"י שבת מהדו' ע"ב על סי' רעא (אינו לפני כעת) פלפל בחכמה בעניין והעלה שמסתברא שתענה אמן ולא תטעם מהיין.
ושוב חוזרת השאלה,
האם יש חלילה מחלוקת, או שהפסק בטל, או פלפול בעלמא, או שמה?
 
אפשר לפתור את העניין, שגם יענו אמן וגם יטעמו מהיין לכתחילה, שיאמר לפני הקידוש שכיון שעניית אמן חשובה משתיית היין שיענו אמן ולא יישתו, ואחרי הקידוש יאמר להם שיש להם דין של נמלך ויכולות לברך על היין ולטעום. אך זה עובד רק פעם אחת....
 
אפשר לפתור את העניין, שגם יענו אמן וגם יטעמו מהיין לכתחילה, שיאמר לפני הקידוש שכיון שעניית אמן חשובה משתיית היין שיענו אמן ולא יישתו, ואחרי הקידוש יאמר להם שיש להם דין של נמלך ויכולות לברך על היין ולטעום. אך זה עובד רק פעם אחת....
זה לכתחילה?

לכאורה כדאי לא לענות אמן ואז הכל מסתדר.
 
ידועה דעתו של מרן זיע"א שלא יענו מחשש הפסק לשתיית היין,
וידוע גם מה שהאריכו לדון בדבריו הקדו'.
מה ש(אולי) פחות ידוע שבילקו"י שבת מהדו' ע"ב על סי' רעא (אינו לפני כעת) פלפל בחכמה בעניין והעלה שמסתברא שתענה אמן ולא תטעם מהיין.
ושוב חוזרת השאלה,
האם יש חלילה מחלוקת, או שהפסק בטל, או פלפול בעלמא, או שמה?
 
אפשר לפתור את העניין, שגם יענו אמן וגם יטעמו מהיין לכתחילה, שיאמר לפני הקידוש שכיון שעניית אמן חשובה משתיית היין שיענו אמן ולא יישתו, ואחרי הקידוש יאמר להם שיש להם דין של נמלך ויכולות לברך על היין ולטעום. אך זה עובד רק פעם אחת....
זה מוסכם גם אליבא דמרן מלכא או המשנה למלך הראש''ל רבנו יצחק יוסף שליט''א? או שמהיכן מקורו?

ולעצם העניין בהשגחה פרטית בדיוק אמש דנתי בכיוצא בזה במעשה שהיזדמן לפניי אמש, שבהבדלה חבר שלי היה מצונן בלא אפשרות של הרחת הבשמים, ואחרי פלפולא דאו' נזכרתי שכיוצא בזה הסתפקתי בשעתו על מש''כ מרן מלכא בשבת ב' עמ' תלה' בדין מאורי האש לסומא וכתב בביאורים שיצא מאחרים ובמאמר מוסגר הוסיף שלא יענה אמן על ברכה זו בפיו אלא בלבו.ע''ש. ו
הוקשה לי אליבא דמרן מלכא דקיימא לן בכיוצא בזה בשאר ספרי מרן מלכא וכנ''ל שאין הענייה גורמת להפסק בברכת המצוה אלא בברכת הנהנין ולפי המנהג שבלאו הכי לא טועמים מהיין של ההבדלה אז למה לא יענה? וכאשר דימיתי מצאתי וזכיתי לכוון לרב עזריאל עמרני שליט''א בקיצור שו''ע חזו''ע שתלה את המניעה אלא א''כ מתכוון לטעום מהיין, וה''ה למקרה שארע לי.

עכ''פ לנידו''ד נראה שאין כאן מחלוקת עקרונית אלא עדיפות, האם לוותר על האמן ולא לענות בשביל חיבוב מצווה לטעום מהיין כהחזו''ע או להפך ועוד חזון למועד
 
נערך לאחרונה:
מרן ממש דיבר על זה בשיעור השבועי (קראתי בעלון השבת), רק מהדברים שלו כאן נראה שמצדד שבגלל ס"ס אפשר לכתחילה לענות,ולשתות
אבל בשיעור הוא אמר שעדיף או רק לענות או רק לשתות

אני צודק, או שגם כאן מה שכתב ס"ס זה לעניין של עדיף לענות,אבל ודאי לא לשתות?
דברי מרן הרשל"צ יצחק יוסף
 
חזור
חלק עליון