• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קושיא בין 2 מכתבים ממרן הראשון לציון שליט"א

משה דדון

Active member
כתבתי תשובה בדין כרטיס הספר מחברת יפה נוף, שמבקשים שלא למכור הכרטיס האחד לשני, והעלתי להתיר בכל זאת כפי שצרפתי.
ולאחר שהראתי את הכתובים למו"ר שליט"א ענה לי שגם דעתו היא שמותר.
ויש בידי מכתב ממרן הראשון לציון שכ' שמותר, ואצרפו:

מיום כ"ז בתמוז תשפ"ב, וז"ד: לכבוד היקר ונעלה שוקד באהלה של תורה, כש"ת ... נ"י שלום וברכה, מה ששאל אודות אברכים שמקבלים מילגות באמצעות כרטיס לרכישת ספרים, האם יכולים למכור חלק מהסכום שבכרטיס לאחרים הרוצים לרכוש ספרים, וכך להמיר את הכרטיס לכסף, והאם יכולים לקנות ספרים על דעת למכור לאחרים את הספרים שלומדים בהם. הנה מה שנותנים מילגות באמצעות כרטיסים, הסיבה לכך מכיוון שם מקבלים מהחניות או מבתי העסק הנחות על הכרטיסים שרוכשים, וכך הם מרווחים. לדוגמא כרטיס שנותנים בשווי של מאה שקל, עולה להם 90 שקל וכיוצא.

ועל כן לאחר שנתנו את הכרטיס לאברכים, הכרטיס הם רכושם הפרטי, ורשאים לעשות בו כרצונם, ואין קפידא שיקנו בזה דוקא ספרים, ויכולים להמיר את הכרטיס לכסף או לקנות ספרים שלומדים בהם ולמכור אותם וכיוצא בזה. בברכה התורה, יצחק יוסף. עכ"ד.

אלא שהגאון ר' יצחק זלברשטיין שלח לי מכתב שיש בידו ממרן הראשון לציון שליט"א שאוסר כפי שצרפתי.
(על אף שהפרטים שנתנו אינם מדויקים כ"כ, כי גם הקונים כמות גדולה של כרטיס-ספר אין עושים להם הנחה, ודבר זה ביררתי קודם, ובמכתב אמרו לרב שעושים הנחה).

למי שיש תשובה לשני המכתבים הנ"ל אשמח שישיב לי

בברכה התורה,
משה דדון
 

קבצים מצורפים

  • מכירת כרטיס ספר אחד לשני.pdf
    44.7 KB · צפיות: 33
  • הרב יצחק יוסף.pdf
    213.2 KB · צפיות: 32
נערך לאחרונה:
כתבתי תשובה בדין כרטיס הספר מחברת יפה נוף, שמבקשים שלא למכור הכרטיס האחד לשני, והעלתי להתיר בכל זאת כפי שצרפתי.
ולאחר שהראתי את הכתובים למו"ר שליט"א ענה לי שגם דעתו היא שמותר.
ויש בידי מכתב ממרן הראשון לציון שכ' שמותר, ואצרפו:

מיום כ"ז בתמוז תשפ"ב, וז"ד: לכבוד היקר ונעלה שוקד באהלה של תורה, כש"ת ... נ"י שלום וברכה, מה ששאל אודות אברכים שמקבלים מילגות באמצעות כרטיס לרכישת ספרים, האם יכולים למכור חלק מהסכום שבכרטיס לאחרים הרוצים לרכוש ספרים, וכך להמיר את הכרטיס לכסף, והאם יכולים לקנות ספרים על דעת למכור לאחרים את הספרים שלומדים בהם. הנה מה שנותנים מילגות באמצעות כרטיסים, הסיבה לכך מכיוון שם מקבלים מהחניות או מבתי העסק הנחות על הכרטיסים שרוכשים, וכך הם מרווחים. לדוגמא כרטיס שנותנים בשווי של מאה שקל, עולה להם 90 שקל וכיוצא.

ועל כן לאחר שנתנו את הכרטיס לאברכים, הכרטיס הם רכושם הפרטי, ורשאים לעשות בו כרצונם, ואין קפידא שיקנו בזה דוקא ספרים, ויכולים להמיר את הכרטיס לכסף או לקנות ספרים שלומדים בהם ולמכור אותם וכיוצא בזה. בברכה התורה, יצחק יוסף. עכ"ד.

אלא שהגאון ר' יצחק זלברשטיין שלח לי מכתב שיש בידו ממרן הראשון לציון שליט"א שאוסר כפי שצרפתי.
(על אף שהפרטים שנתנו אינם מדויקים כ"כ, כי גם הקונים כמות גדולה של כרטיס-ספר אין עושים להם הנחה, ודבר זה ביררתי קודם, ובמכתב אמרו לרב שעושים הנחה).

למי שיש תשובה לשני המכתבים הנ"ל אשמח שישיב לי

בברכה התורה,
משה דדון

נלע"ד לחלק בין שתי המכתבים
במכתב הראשון מדובר בשוברים שהגיעו כבר לידי האברכים ולכן מרן פסק שזה מותר כי כבר זכו
ובמכתב השני המצורף מדובר שיש אדם שקנה כמות של כרטיסים מהחברה (כנראה בהנחה) ומוכר את השוברים האלו בפתח החנות וזה ומרן פסק לאסור משום חשש גזל
ואם שגיתי עליי תלין
 
נלע"ד לחלק בין שתי המכתבים
במכתב הראשון מדובר בשוברים שהגיעו כבר לידי האברכים ולכן מרן פסק שזה מותר כי כבר זכו
ובמכתב השני המצורף מדובר שיש אדם שקנה כמות של כרטיסים מהחברה (כנראה בהנחה) ומוכר את השוברים האלו בפתח החנות וזה ומרן פסק לאסור משום חשש גזל
ואם שגיתי עליי תלין
את המכתב הראשון כתבתי ממש בגוף דברים לעיל.
מ"מ קצת דחוק הסבר זה, כי מהמכתב הראשון נראה היתר בשפע. ומהמכתב השני, עצם הדין 'אסור', כי תנאי שבממון קיים, והחברה יכולה להתנות.
עדיין נשאר קשה לי.
 
במכתב שהרב כתב להתיר היה כתוב שהמדובר שבעלי החניות מקפידים שלא לעשות כן ?
אינני יודע מה כתבו לו בשאלה, אבל מדבריו נראה ההיתר בשפע, ומהטעמים שכתבי במאמר כפי שהעלתי, שהרי כתב: "ועל כן לאחר שנתנו את הכרטיס לאברכים, הכרטיס הם רכושם הפרטי, ורשאים לעשות בו כרצונם, ואין קפידא שיקנו בזה דוקא ספרים, ויכולים להמיר את הכרטיס לכסף או לקנות ספרים שלומדים בהם ולמכור אותם וכיוצא בזה. בברכה התורה, יצחק יוסף".

וא"כ נראה שהיתרו דעצם הדין מותר, דלאחר שנתנו הכרטיס ה"ה רכושם הפרטי!
ומהמכתב השני מבואר איפכא.
 
דלאחר שנתנו הכרטיס ה"ה רכושם הפרטי!
נכון אבל במידה והחנות עושה תנאי עם מי שמקבל את זה שלא יחליפו ולא יהמרנו וכדו' מה שייך לומר שזהו רכושו הפרטי הרי הם מתנאים זאת מראש וכל השאלה ששם מרן כתב להתיר בסתמיות שלא מבורר מה דעתו של בעל החנות בזה אמרינן רכושו הפרטי
כללו של דבר נלענ''ד צריך לראות את שני השאלות ושני התשובות ואז להקשות.......
 
נכון אבל במידה והחנות עושה תנאי עם מי שמקבל את זה שלא יחליפו ולא יהמרנו וכדו' מה שייך לומר שזהו רכושו הפרטי הרי הם מתנאים זאת מראש וכל השאלה ששם מרן כתב להתיר בסתמיות שלא מבורר מה דעתו של בעל החנות בזה אמרינן רכושו הפרטי
כללו של דבר נלענ''ד צריך לראות את שני השאלות ושני התשובות ואז להקשות.......
בנוסף, מרן הראשון לציון אמר לי בקולו שלדעתו הדבר מותר.
 
את המכתב הראשון כתבתי ממש בגוף דברים לעיל.
מ"מ קצת דחוק הסבר זה, כי מהמכתב הראשון נראה היתר בשפע. ומהמכתב השני, עצם הדין 'אסור', כי תנאי שבממון קיים, והחברה יכולה להתנות.
עדיין נשאר קשה לי.
התנאי של החברה הוא עם הקונה את הכרטיסים ע"מ לחלקם שלא ימכור
לא כן אם האברכים שמקבלים שברגע שהגיעו לידם זה רכושם הפרטי
 
חזור
חלק עליון