• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

סתירה בין ההלכה למעלה לבין ההערות או בין שמועות

כבר כתבתי בנושא זה מלפני כמה שבועות שזה לא קשור לרב אופיר מלכה, משום שהרב מלכה כלל לא עשה סתירה בדברי "מרן זיע"א", אלא סה"כ הסתפק בדבריו.
ואביא את מה שכתבתי כבר אז, למי שלא הספיק לעיין או למי שלא זוכר

פשוט וברור לכל מעיין, דאין דברי מרן שליט"א קאי על הרב אופיר מלכה, מכמה טעמים.

א. שהרי דברי הרב אופיר נכתבו בשנת תשע"ז, ואילו מרן כותב שזה משהו חדש שהראו לו עתה.

ב'- מרן שליט"א כתב שזה "מאמר", ויישב על זה כמה שעות עם ת"ח וכו', ואילו מה שהרב אופיר מלכה כתב הוא כמה שורות גרידא, וכלל לא "מאמר", וכ"ש דכ"ש שכלל לא צריך לשבת על זה כמה שעות, הכי הרבה כמה דקות קצרות.

ג'- ובעיקר העיקרים, שמרן שליט"א טען שעשה סתירה במרן, אך בר' אופיר מלכה כלל לא עושה סתירה, אלא סך הכל כותב דיש להסתפק בכוונתו.

וז"ל הרב אופיר מלכה:
בהליכות שבת ח"ב עמ' תתכ"ח- "וי"א שמותר להכין ג'לי בשבת היות ובשעת נתינת האבקה נשארים המים נוזליים והרי זה כמים עכורים שמותר לעשותם בשבת, ומה שאח"כ מתקשה ונעשה סמיך הרי זה כגרמא ומותר".

ובהע' שם כתב- "מיהו יש להסתפק בדעת החזו"ע האם התיר אף בנקרש ונעשה בלילה עבה כמו הג'לי הרגיל דכך משמע מלשונו בגוף ההלכה, או שהתיר רק באופן שנעשה בלילה רכה וכמו שכתב בהערה עמוד רפ"א עמודה ב', ואף אם נעשית אח"כ מעצמה לנוזל סמיך, מה בכך, וכן בעמוד רפ"ב סוף ההערה ובאגרות משה התיר לעשות פודינג בבלילה רכה וכן עיקר".

עכ"ל של הרב מלכה.

וכוונת דבריו מה שנראה לי- שמה שמסתפק הוא, דיש ג' שלבים, א- בלילה רכה, ב- בלילה עבה, ג- קרוש.

וברוב הפעמים- מה שמכינים בבית הוא שלב ב' של בלילה עבה, ולאחמ"כ זה מתקשה יותר ונהיה לשלב ג' קרוש

וא"כ כשמרן זיע"א כתב בהלכות למעלה, שמניחים אותה במקרר "והיא נקרשת מאליה", שמא כוונתו דשרי אף לעשות בלילה עבה ורק את השלב השלישי של "קרוש" זה אסור לעשות בידיים אלא א"כ נעשה מאיליו.

ואיה"נ- יותר נראה דמה שכתב מרן בהלכה למעלה כוונתו לבלילה רכה דווקא וכדכתב "כמי פטל" [והיינו שמי שמכין בשבת ישים יותר מים שיצא דליל מאוד מאוד כ"פטל", ומה שיתקשה אח"כ לית לן בה, אך ודאי להכין כמו שהעולם מכין שעושים זאת מתחילה סמיך (ואינו נשפך כ"פטל") ואח"כ זה מתקשה מאיליו עוד יותר ונקרש, זה ודאי אף למרן זה אסור].

אבל ודאי שלא עשה סתירה במרן אלא רק הסתפק בדבריו גרידא.
כבר כתבו לך ע"ז כאן. מה העניין לחזור? ובפרט שזה לא קשור לנושא כאן.
 
כבר כתבו לך ע"ז כאן. מה העניין לחזור? ובפרט שזה לא קשור לנושא כאן.
כתבתי זאת, כי למעלה כמדומני בהערה של "ישראל" הביאו שוב את הנושא הזה שוב מהעלון השבועי פרשת במדבר, והעלו גם את הקטע מהעלון על נושא זה, לכן כיון שנושא זה "חוזר ונעור", חזרתי גם אני
 
כתבתי זאת, כי למעלה כמדומני בהערה של "ישראל" הביאו שוב את הנושא הזה שוב מהעלון השבועי פרשת במדבר, והעלו גם את הקטע מהעלון על נושא זה, לכן כיון שנושא זה "חוזר ונעור", חזרתי גם אני
עדיף פשוט לכתוב "עיין כאן" ולהפנות לנושא שכתבת, במקום לעורר שוב את הנושא עוד פעם שלא במקומו.
כיון שנושא זה "חוזר ונעור"
הנושא לא חזר וניעור. לא דיברו על הנושא ההלכתי אלא על משהו אחר.
 
ולכן ודאי יש לומר שקודם יפנה לימין ואח"כ לשמאל
וכעת (שלהי חודש תמוז תשפ"ד) שאלנו למרן שליט"א ואמר שיש לפנות לימין ואח"כ לשמאל ושכן ראה מעשה אצל מרן זיע"א
ואמר שכנראה מה שכתב בהלכה למעלה בהליכו"ע היה כדי לציין שאין הכרח כד' הבא"ח לשמאל ואח"כ ימין, אלא אפשר שיפנו לימין ואח"כ לשמאל, ע"פ ספרים שציין
וכך ראיתי שנוהג מרן הראש"ל שליט"א.
 
חזור
חלק עליון