• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

טלית עם פסים שחורים

יש לי נפק"מ [ואולי נפתח נושא חדש] למעשה
אם יש מניעה להוסיף עטרה לטלית
כי זכור לי ששאלו את מרן רבינו עובדיה ולא רצה שישימו לו עטרה בטלית, ואיני יודע מאיזה טעם, וגם לא באיזה עטרה מדובר
 
יש לי נפק"מ [ואולי נפתח נושא חדש] למעשה
אם יש מניעה להוסיף עטרה לטלית
כי זכור לי ששאלו את מרן רבינו עובדיה ולא רצה שישימו לו עטרה בטלית, ואיני יודע מאיזה טעם, וגם לא באיזה עטרה מדובר
עטרה מכסף או מבד מבריק?
 
יש לי נפק"מ [ואולי נפתח נושא חדש] למעשה
אם יש מניעה להוסיף עטרה לטלית
כי זכור לי ששאלו את מרן רבינו עובדיה ולא רצה שישימו לו עטרה בטלית, ואיני יודע מאיזה טעם, וגם לא באיזה עטרה מדובר
מרן זיע"א כותב במכתב שיש ענין שהכל כלל הזויות והעטרה יהיו מצמר.
 
מרן זיע"א כותב במכתב שיש ענין שהכל כלל הזויות והעטרה יהיו מצמר.
אני לא חושב שהוא דיבר מצד הצמר. זה כבר נידון כאן. כנראה כוונתו לנידון אחר. (אם זה היה מצד הצמר הוא גם לא היה כותב שאינו ידוע מאיזה טעם...)
 
יש לי נפק"מ [ואולי נפתח נושא חדש] למעשה
אם יש מניעה להוסיף עטרה לטלית
כי זכור לי ששאלו את מרן רבינו עובדיה ולא רצה שישימו לו עטרה בטלית, ואיני יודע מאיזה טעם, וגם לא באיזה עטרה מדובר
שאלה-113139
לכבוד הרב:הרב כתב בתשובותיו שעטרה של טלית זה לא הידור מצווה
רצינו לדעת מה ההגדרה של הידור מצווה?והאם על כל הידור מצווה
יש עניין להשקיע את רב כספינו שאנו יכולים?

תשובה
יש הידור מצווה, ויש מתגאה ומתכבד במצווה, כל הדורות הקודמים גדולי ישראל לקהילותיהם לא הניחו עטרה בציצית וסלדו מכך.

היו אדמורי״ם מספר שהשתמשו בכך מסיבות השמורות עמהם, אך גדולי ישראל אשכנזים וספרדים לא השתמשו בכך, כי חששו להתגאות ולהתנאות בגופם בעטרה המיותרת, מה גם שרבנו האר״י ז״ל בפירוש כתב שאין בכך שום ענין, חששו הגדולים מאיסור יוהרא וכך אנחנו נוהגים.

מעלת זה אלי ואנווהו נקיים במצוות ובפרטים שהם נטו למצווה ואין שום שייכות לנו באופן אישי עם שום צל צילו של תערובת אישית.
 
עיין ב"לקט יושר" לתלמיד תרומה"ד דכותב על טלית של רבו [היינו תרומה"ד]
וזכורני דהוה מהדר [התרומה"ד] לעטרה בטליתו אחר משי שהוא צבוע תכלת שקורין הימל בלויא או שאר בלוא.

דנראה מדבריו- שהנושא הוא זכר לתכלת, ואע"פ שכתב מהדר לעטרה, דמשמע עיטור הוא לשון יופי, אלא דמההמשך מובן כוונתו דהעיטור הוא מפני התכלת, והיינו לעטר את הטלית במשי צבוע תכלת.

וכן עיין בא"ר ובפמ"ג סי' ט סק"ו באשל אברהם שנהגו לעשות בטליתות בשפתן בל"א זכר לתכלת, ובבא"ח הוסיף שאם עושים לנוי, אם הרוב הטלית לבנה גם זה מקרי טלית לבנה כי אזלינן בתר רוב ועיקר הטלית
דוחק.
אם היה כתוב לעטרה לטליתו פירושך נכון, אבל מחמת שהלשון הוא לעטרה בטליתו נראה כוונתו למה שמכנים כיום עטרה.
 
כל הדורות הקודמים גדולי ישראל לקהילותיהם לא הניחו עטרה בציצית וסלדו מכך.
לאור האמור בתרומה"ד שהובא לעיל, א"כ מצינו מקור לעטרה בטלית או לפסים שחורים וממ"נ הוא.
אם כהבנתי אני הקטן, א"כ דיבר על פסי תכלת בטליתו, והאידנא הפכו זאת לשחור [בגלל צבע הדגל]
ואם כהבנת הרב "פשוט" א"כ יש מקור לעטרה בטלית
 
חזור
חלק עליון