• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

איזה מוקצה נחשבת פלטה

מה שכתבתי לגבי בהמה זה בדיוק מה שכתוב במשנה ברורה והמשנה ברורה אומר "שלא' אומרים שהבהמה היא מוקצה:
וז"ל: ולא אמרינן דהבהמה היא מוקצה מחמת איסור דאיתקצאי בבה"ש מחמת איסור שחיטה שבאותו פעם לא היה חולה עדיין שיהיה דעתו עליה לשחטה דהא אנן קיי"ל כר' שמעון דלית לו מוקצה אלא היכי דדחיה בידים כגון נר שהדליקו עליו באותו שבת דדחיה בידים שלא להשתמש בו באותה שבת כיון שהדליק בו אבל גבי בהמה לא דחיה בידים
 
מה שכתבתי לגבי בהמה זה בדיוק מה שכתוב במשנה ברורה והמשנה ברורה אומר "שלא' אומרים שהבהמה היא מוקצה:
וז"ל: ולא אמרינן דהבהמה היא מוקצה מחמת איסור דאיתקצאי בבה"ש מחמת איסור שחיטה שבאותו פעם לא היה חולה עדיין שיהיה דעתו עליה לשחטה דהא אנן קיי"ל כר' שמעון דלית לו מוקצה אלא היכי דדחיה בידים כגון נר שהדליקו עליו באותו שבת דדחיה בידים שלא להשתמש בו באותה שבת כיון שהדליק בו אבל גבי בהמה לא דחיה בידים
שתהיה בריא
מה שהמ"ב אומר שהיא לא מוקצה, זה ספיציפי ונקודתי במקרה שם, ששחטו בשביל חולה ולא אומרים מיגו דאיתקצאי בגלל איסור שחיטה
והיינו- שבהמה אע"פ שהיא מוקצה מחמת איסור שחיטה [והיינו כללית כשאינה בשביל חולה], אפ"ה בהאי גוונא לא אומרים מיגו דאיתקצאי מחמת האיסור שחיטה שהיה בה, במקרה ששחטו בשביל חולה.
והחילוק- למה אין בה מיגו דאיתקצאי, כי לא החיל בידיים איסור, אלא הבהמה אסורה בעצם מעצמה [מחמת הסבות שמנינו לעיל שחיטה ומשאוי וכו']
משא"כ בנר אמרינן מיגו דאיתקצאי כי החיל את האיסור בידיים עי"ז שהדליק אותו.

ממילא מונח במ"ב- בדבריו את הגדר של בהמה, שהמוקצה שלה היא מחמת איסור שחיטה, אלא שלא אומרים בה מחמת סבה זו מיגו דאיתקצאי
 
נערך לאחרונה:
שתהיה בריא
מה שהמ"ב אומר שהיא לא מוקצה, זה ספיציפי ונקודתי במקרה שם, ששחטו בשביל חולה ולא אומרים מיגו דאיתקצאי בגלל איסור שחיטה
והיינו- שבהמה אע"פ שהיא מוקצה מחמת איסור שחיטה [והיינו כללית כשאינה בשביל חולה], אפ"ה בהאי גוונא לא אומרים מיגו דאיתקצאי מחמת האיסור שחיטה שהיה בה, במקרה ששחטו בשביל חולה.
והחילוק- למה אין בה מיגו דאיתקצאי, כי לא החיל בידיים איסור, אלא הבהמה אסורה בעצם מעצמה [מחמת הסבות שמנינו לעיל שחיטה ומשאוי וכו']
משא"כ בנר אמרינן מיגו דאיתקצאי כי החיל את האיסור בידיים עי"ז שהדליק אותו.

ממילא מונח במ"ב- בדבריו את הגדר של בהמה, שהמוקצה שלה היא מחמת איסור שחיטה, אלא שלא אומרים בה מחמת סבה זו מיגו דאיתקצאי
המשנה ברורה כותב במפורש שהבהמה לא מוקצה.
ובהמה היא לא מוקצה בשביל שיהיה מוקצה צריך שתי תנאים דחייה בידים ולא ראוי וכאן היא רק לא ראויה ואין דחיה בידיים.
הדברים ברורים בב"י תחילת שיח זה רשי ופוסקים מפורשים.
 
נערך לאחרונה:
ובהמה היא לא מוקצה בשביל שיהיה מוקצה צריך שתי תנאים דחייה בידים ולא ראוי וכאן היא רק לא ראויה וין דחיה בידיים.
איני יורד לסוף דעתך
אין מושג של בהמה שלא דחייה בידיים, כי אין בה שום תשמיש אלא א"כ ישתמש בה באיסור [כגון משאוי או חרישה] וממילא חזרנו שכל הבהמות הם מוקצה
 
יש לי שאלה: מה עם דין מחובר שאין בו דין מוקצה?
מה כאן מחובר?, [חיבור חשמל לענין מוקצה איני זוכר אם יש מי שבכלל חושב שזה נחשב מחובר, ואמנם לענין טבילת כלים, אני זוכר שיט' יחידאה שנחשב מחובר].


אגב מוקצה מחובר, מחלוקת.
 
איני יורד לסוף דעתך
אין מושג של בהמה שלא דחייה בידיים, כי אין בה שום תשמיש אלא א"כ ישתמש בה באיסור [כגון משאוי או חרישה] וממילא חזרנו שכל הבהמות הם מוקצה
כבודו יעיין בבית יוסף תחילת סי' שיח.
העתקתי לך קטע מלשונו: השוחט לחולה בשבת מותר לבריא נקטה הרי"ף למימריה כי היכי דלישתמע דאפילו בחלה היום שרי משום דקי"ל כר"ש דלית ליה מוקצה אלא בשדחאו בידים ויש לדקדק בדברי הר"ן היאך לא הרגיש במ"ש הרא"ש וה"ה דכיון דקי"ל כר"ש דלית ליה מוקצה אלא בנר שהדליקו בו באותו שבת א"נ גרוגרות וצמוקים כדאמרינן בפ' כירה (מה:) ופירש"י גרוגרות וצמוקים דאיכא תרתי דחינהו בידים ולא חזו וכיון דהאי בהמה לא דחאה הוא בידים היכי קאמר דאית בה משום מוקצה.
ע"ע שם.
 
בבית יוסף מבואר שאפילו נעשה חולה בשבת הבהמה לא מוקצה שלא דחה בידים.
זה בדיוק מה שאני אומר, ואמרתי, ואומר, שכל העניין שדיברו הן הב"י והן המ"ב הוא רק כלפי המיגו דאיתקצאי
שאע"פ שהבהמה הוקצתה בבין השמשות מהטעמים שהזכרתי לעיל אעפ"כ השוחט לחולה שרי ולא אומרים בזה מיגו דאיתקצאי, מפני שלא החיל על זה איסור בידיים, ולא דמי לנר שהחיל חלות איסור בידיים בבין השמשות ע"י שהדליק בו.
עיין לעיל בהתחלת הערתי ותראה שזה מה שאמרתי מתחילה פעם אחר פעם,

אלא שמשום מה אינך יורד לסוף דעת הדבר.
לא יעזור שתצטט לשנות הב"י והמ"ב מבלי להבינם [תקרא לאט לאט את מה שכתבתי בהתחלה עם הבנה ולא רק כמדקלם ואז תבין הדק הטיב דברי הב"י והמ"ב]
 
זה בדיוק מה שאני אומר, ואמרתי, ואומר, שכל העניין שדיברו הן הב"י והן המ"ב הוא רק כלפי המיגו דאיתקצאי
שאע"פ שהבהמה הוקצתה בבין השמשות מהטעמים שהזכרתי לעיל אעפ"כ השוחט לחולה שרי ולא אומרים בזה מיגו דאיתקצאי, מפני שלא החיל על זה איסור בידיים, ולא דמי לנר שהחיל חלות איסור בידיים בבין השמשות ע"י שהדליק בו.
עיין לעיל בהתחלת הערתי ותראה שזה מה שאמרתי מתחילה פעם אחר פעם,

אלא שמשום מה אינך יורד לסוף דעת הדבר.
לא יעזור שתצטט לשנות הב"י והמ"ב מבלי להבינם [תקרא לאט לאט את מה שכתבתי בהתחלה עם הבנה ולא רק כמדקלם ואז תבין הדק הטיב דברי הב"י והמ"ב]
מחילה אבל תדע ללמוד בית יוסף מתחילה ועד סוף ולא לכתוב מגילות על שורה שראית בבית יוסף.
בשורות טובות שלום וכל טוב סלע.
 
מחילה אבל תדע ללמוד בית יוסף מתחילה ועד סוף ולא לכתוב מגילות על שורה שראית בבית יוסף.
בשורות טובות שלום וכל טוב סלע.
נעשה הסכם אני אלמד ואפסיק לכתוב מגילות
ואתה תפסיק לדקלם בלא הבנה
 
חזור
חלק עליון