• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

איך אפשר לזלזל בתלמיד חכם וכ"ש בגדול בישראל

-מה אתם אומרים על בחור שלמד בשקידה 3 שעות בליל שבת באהבה עצומה, בתשוקה נפלאה, חידש חידושים עצומים "לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא" ומישהו אחרי הלימוד מזלזל בו?!
-מה הייתם חושבים על בן אדם שהייתה לפניו אפשרות לשמוע לתאוותו ולעבור על רצון ה' וזה ממש התחשק לו... ובכל זאת אזר אומץ ומותניים כנגד יצרו התגבר ונשמר?!
-איך הייתם מסתכלים על מי שוויתר על זמנו, צרכיו, ורצונו, כדי לעמוד לצד הוריו בהתמסרות מוחלטת כדי לעשות איזו בקשה או צורך?!
-ואיך, על מי שעמד על קצה לשונו רכילות עסיסית, לשון הרע-נייעס טוב, ובכל זאת הצליח לגרום לרצונו פשוט לא להיות במקום הזה ולוותר על דיבור מיותר ונחשק כזה?!
-ועל מי שהצליח להעמיד כמה תלמידים שיהיו מלאים בתורה ופוסקים ויתענגו על לימודם....


בואו נחשוב לרגע לעצמינו מהו תלמיד חכם? מיהו גדול בישראל?
הרי זה אוסף כפול ומוכפל של אלפי פעמים של התגברויות, שקיעות בלימוד, עשרות אלפי שעות התמדה, רבבות של חידושי גמ' והלכות, העמדת אלפי תלמידים, תיקון המידות, כבישת היצר, זהו האדם הקרוב לה' בכל הוראותיו... ובמיוחד כשה' שם אותו כמנהיג ומשפיע על קבוצה בציבור זה מראה את אהבת ה' אליו והערכתו...
אז למה ידינו כל כך קלה על ההדק כשתלמיד חכם לא עושה כרצוננו, וכמו הדמיון שלנו שחושב שכך צריך להיות, איך הדבר הזה קל כל כך דוקא אצל אלו שמתאמצים כל כך בתורה ובעבודת ה' לא להעריך, לבוז, להתעלם (להדגיש את ההתעלמות..) לאלו שלא בצד שלנו..., (לא מדבר על פגיעות חמורות כמו קללות, הלבנת פנים, והלנת המת, וכו' שזה אצל השוליים ביותר...)?!
אני חושב שיש לי תשובה לזה אך מעניין אותי מה חברי הפורום חושבים וגם טיפים ועצות איך אפשר להימנע מזה...
 
תגובות חריפות באות מחמת אחת או שנים מהסיבות דלהלן:
א. הבנה שמשהו ביסודות הלימוד או ההשקפה של שכנגדו טעותיות ועל כן לא משנה כמה שעות למד וכו' יש לעקור משנתו
ב. הוראותיו של שכנגד בטעות יסודם ועלולות לגרום חורבנות חמורים ועל כן חשוב להזהיר עליהם ובהכרח אם כן לדבר בתקיפות כדי שלא ידבקו בהוראותיו אלו.
 
א. הבנה שמשהו ביסודות הלימוד או ההשקפה של שכנגדו טעותיות ועל כן לא משנה כמה שעות למד וכו' יש לעקור משנתו
ב. הוראותיו של שכנגד בטעות יסודם ועלולות לגרום חורבנות חמורים ועל כן חשוב להזהיר עליהם ובהכרח אם כן לדבר בתקיפות כדי שלא ידבקו בהוראותיו אלו.
א. לא חושב שיש שום היתר בעולם שבגלל השקפה מוטעית או בעיה ביסודות הלימוד מותר לזלזל בתלמיד חכם כזה או אחר, חוץ מזה שמי החליט ש"ההשקפה הצרופה" הנכונה זאת דוקא ההשקפה שלך או יסודות הלימוד שלך?!
דרך אגב אני חושב שאלו ואלו דברי אלוקים חיים וכ"א ילך אחר רבותיו וכמו י"ב שבטי קה אך מכאן ולזלזל בשיטה אחרת שמבטאת את הקירבה לה' בצורה שונה מי יכול לקחת על כך אחריות, ברור שמותר וחייב לייקר את רבותיו ואת שיטתו שבה הוא מאמין אבל בלי זלזול בת"ח שמעמיד צד אחר, זהירות זה אש.
ב. גם כלפי החורבנות הגדולים מי התיר לבוז, לבטל, לזלזל, זהו דבר המסור אך ורק לגדולי הדור (דרך אגב אף פעם לא שמעתי מגדול"י שמשמיטים את התואר "הרב" מתלמיד חכם מלא בתורה ויראה...).
לפעמים המבקר מכיר בגדלות של הת"ח בתורה, אך טוען לחסרון במידות או ביראת שמים
ואולי הוא טועה? איך הוא לוקח את האחריות על עצמו?! מה אם לא להרהר אחרי ת"ח שחטא שודאי כבר עשה תשובה

לגופם של דברים אני בטוח שיש כאן משהו שהוא הרבה יותר גדול מאיתנו שזאת הסיבה שאנו כל כך מתקשים לשמור על כבודם של אותם תלמידי החכמים שאיננו הולכים בדרכם למרות שאם היינו מפרקים לגורמים קטנים את הגדלות הבלתי נגמרת שלהם היינו המעריצים הכי גדולים, במיוחד שחלק מאיתנו שטועים בזלזול בתלמידי חכמים אלו אנשים שבאמת אכפת להם מכבוד ה' והם יודעים שאין מה שמכבד יותר מכל את ה' אלו עושי רצונו, אז איך קל לזלזל כ"כ במה שהכי מכבד ואת מי שה' הכי מייקר...
 
חזור
חלק עליון