• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: היכן מצינו שרוצח שבא והודה בפני ב"ד לפני שהעידו עליו - נפטר מדין מיתה?

dvidcohen

Active member
אנו יודעים ש'מודה בקנס פטור', אם אדם מודה לדוגמא שגנב, פטור מן הכפל, וכעזה"ד.
היכן מצינו שאדם רצח, עם עדים והתראה, ואם ירוץ לביה"ד לפני שיעידו עליו - נפטר מדין מיתה?
 
פִּתָרוֹן
רש"י מכות ה.
"מאי טעמא דבעידנא דקא מסהדי , כשבאו יום שלישי בשבת להעיד עליו אכתי גברא לאו בר קטלא שלא הועד עליו בבית דין ואילו הוה אתי ומודה הוה מיפטר נמצא שהם היו מחייבין מיתה את מי שאינו ראוי למות"
מקור מדויק!
אכן זו שיטת רש"י במסכת מכות דף ה. וכפי שציטטתם.
תוס' [ד"ה דבעידנא] מתקשים בדבריו שלא מצינו כזה דבר בש"ס שחייבי מיתות שיודו נפטרו, אך הערל"נ סובר שעכ"פ כן הוא דעת רש"י.
יש אחרונים שרוצים לתת הסברים אחרים, אך דבריהם דחוקים.
רש"י מכות ה.
"מאי טעמא דבעידנא דקא מסהדי , כשבאו יום שלישי בשבת להעיד עליו אכתי גברא לאו בר קטלא שלא הועד עליו בבית דין ואילו הוה אתי ומודה הוה מיפטר נמצא שהם היו מחייבין מיתה את מי שאינו ראוי למות"
מקור מדויק!
אכן זו שיטת רש"י במסכת מכות דף ה. וכפי שציטטתם.
תוס' [ד"ה דבעידנא] מתקשים בדבריו שלא מצינו כזה דבר בש"ס שחייבי מיתות שיודו נפטרו, אך הערל"נ סובר שעכ"פ כן הוא דעת רש"י.
יש אחרונים שרוצים לתת הסברים אחרים, אך דבריהם דחוקים.
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון