• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם חייב להיכנס למקלט כשיש שם פריצות?

זה בדיוק מה שרציתי לשמוע, אם אתה אוחז שההסתברות נמוכה שהטיל יבוא דוקא אליך מה לך כי תרוץ למקלט? הרי בעבורך זה ממש כאית ליה דרכא אחרינא! בשלמא מי שמבין שזה פיקוח נפש ובלעדי שילך למקלט הוא ימות מהטיל או מהפחד, אני לא מאמין שהוא ישב במקלט וישטוף את עיניו במראות שוא ומדוחים. אך מי שאומר בפה מלא שהוא הולך סתם למקלט ויודע שיהיה לו שם תעסוקה אפלה מי התיר לו זאת?
הרב @יצחק משען הצדיק, לצערינו יש אנשים שממש קשה להם, לא לכולם אותו טבע ולא אותה היסטוריה...

בכ"מ הגמ' אומרת אם "אין דרכא אחרינא" יכול ללכת בדך זו וישמור על העיניים, למה זה כ"כ מסובך?
ואם אנשים הולכים היום לכותל הם יכולים ללכת גם למקלט הכל בסדר. וד"ל. היום יש שמירת עיניים בכל מקום. (אני בודאי לא מדבר על אלה שמדלגים ממלון למסעדה הלוך חזור, הם לא בפרשה של כאן)

אתם אולי מתכוונים לשאול שאלה אחרת: מי שיודע בוודאות שאם ירד לממ"ד לא יוכל לשמור על עיניו ויכשל במראות אסורות האם מותר לו ללכת לממ"ד, זה כבר יש לדון מצד אביזרייהו של גילוי עריות, שיש ראשונים שזה גם כן יהרג ואל יעבור.

יש חסידים שמסתכנים מאוד כדי לשמור על העיניים (אני מכיר חייל מתחזק שהלך לקרבי רק בגלל שרצה להיות כמה שפחות עם נשים, ונפצע בלחימה והיה לו ניסי ניסים) אבל בודאי שזה לא מעיקר הדין.

עיקר הדין זה יש דרכא אחרינא או אין דרכא אחרינא.
רק הבאתי את התשובה של מרן הרב מוצפי שליט"א. למה לתקוף
מאמין שכוונת הרב הנהגה טובה וסלסול חסידות למי שבדרגה זו.
 
שאלה-301759
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בשכונה מתחרדת יש לנו בבניין גם שכנים חילונים
ולגבי האזעקות האם להיכנס למקלט או להישאר בבית כי הם לא לובשים צנוע ולשבת שם 10 דקות זה בעיה של צניעות

תשובה
גברים לא ירדו למקלט.
תן קישור לשאלה
 
דעת תורה של רבינו הגרב"צ מוצפי הכריעה את הנידון. ותו לא. התבטלות לחכמי ישראל. הלא כן?

(נ.ב. עדיין לא התייחסו לענין הנאה מיופיה האם הוא גובל באביזרייהו או לא. האם הרהור גובל באביזרייהו או לא. והיא הסוגיא ההלכתית הנידונה כאן. אך נסתפק בהנ"ל.)
 
מה נס??
בקושי 5% שיפול
לכן גם ב5% הזה ישמרהו הקב"ה
ואין נחשב סומך על נס
ואיכא דרכא אחרינא
זה בגדר מיעוט המצוי
גם על יולדת מחללים שבת למרות שלא מצינו יותר מ5% מהיולדות שנכנסות לסכנת חיים
אין הולכים בפיקו"נ אחר הרוב
ואכ שוב ליכא ד"א
 
זה בגדר מיעוט המצוי
גם על יולדת מחללים שבת למרות שלא מצינו יותר מ5% מהיולדות שנכנסות לסכנת חיים
אין הולכים בפיקו"נ אחר הרוב
ואכ שוב ליכא ד"א
חולה שאפילו אין בו סכנה מותר בשבת ע"י יהודי אז כ"ש ביולדת אפי' שלא מצינו סכנה
 
דעת תורה של רבינו הגרב"צ מוצפי הכריעה את הנידון. ותו לא. התבטלות לחכמי ישראל. הלא כן?

(נ.ב. עדיין לא התייחסו לענין הנאה מיופיה האם הוא גובל באביזרייהו או לא. האם הרהור גובל באביזרייהו או לא. והיא הסוגיא ההלכתית הנידונה כאן. אך נסתפק בהנ"ל.)
כי אין עוד מלבדו? אפשר לדון. אם קבלה נקבל אך אם לדין יש תשובה. הרב כתב דברים שהם כחלום בלי פותר, לא נימק ולא הטעים.
 
זה בגדר מיעוט המצוי
גם על יולדת מחללים שבת למרות שלא מצינו יותר מ5% מהיולדות שנכנסות לסכנת חיים
אין הולכים בפיקו"נ אחר הרוב
ואכ שוב ליכא ד"א
ואולי יש להוסיף שבזמן שניתנה רשות למשחית להשחית אינו מבדיל בין צדיק לרשע.
 
לא הספקתי לקרוא את כל השרשור
אבל אינני מבין
למה לא דומה לדברי הגמ׳
עוצם עיניו מראות ברע.זה המסתכל על הנשים שעומדות על הכביסה. ואמרו שאם אין לו דרך אחרינא, אנוס הוא. (ב״ב)
ורואים א״כ שאין בו כלל דין של יהרג ואל יעבור ע״י הסתכלות של פריצות.
וא״כ כ״ש כאן שיש פיקוח נפש שמצוה ללכת לשם.

[ועי׳ בשו״ת תורה לשמה סי׳ שצד שאף באיסור א״א, קיי״ל שהנאה הבאה לו לאדם בע״כ מותר וכדאמרו בפסחים (כה:). וע״ע בחפץ חיים (הל׳ לה״ר כלל ו סעי׳ ה).]


כמדומני שבאגרות משה (אה״ע חלק א סי׳ מו) דן בסתירה עם דברי הגמ׳ בסנהדרין (עד:) שיש דין יהרג ואל יעבור אף בהסתכלות גרידא. וחילק בין סוגי הסתכלות. ועכ״פ הדברים הנ״ל נכונים לענייננו. וז״פ.
 
נערך לאחרונה:
ונשמרתם מאוד לנפושתיכם כתיב.
היו יותר מ-30 הרוגים, וזה אחרי שהיו ניסים גלויים, וממילא אין סומכים על הנס ...
אין שום קשר לונשמרתם. שהרי תראה בענמיים שרוב הטילים לא פגעו בשום אדם. וגם אם היו 30 הרוגים לא שייך כלל.
וכיון שמבואר ושב מאחריך, א"כ הווי סכנת נפשות ממש !!!!!!
 
אין שום קשר לונשמרתם. שהרי תראה בענמיים שרוב הטילים לא פגעו בשום אדם. וגם אם היו 30 הרוגים לא שייך כלל.
בפיקוח נפש לא מסתכלים ככה, שם אין ספק ספיקא, ומיעוט המצוי וכל הגדרים שנמצאים בהלכות אחרות.
עובדה שבשביל ספק פיקוח נפש מחללים שבת.
 
חזור
חלק עליון