• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • לקראת יום השנה ה12 של מרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א "המרכז למורשת מרן" יוצא במספר קמפיינים להגדיל את הפעילות השוטפת בע"ה, ולהרחיב את מעגל הלומדים בתורתו. לצורך כך נשמח שתכתבו לנו את צורת הראיה שלכם לפעילות, כיצד היא משפיעה עליכם, ובמה זה בא לידי ביטוי... בזכותכם עוד המונים יכולים להצטרף! >> לחצו כאן וענו על השאלון 👈 זכרו את דברי מרן: אין למעלה ממזכי הרבים!

בעניין נסכי התמיד

גרינפלד

Well-known member
ביומא (לד, א-ב) איתא ונסכו רביעית ההין ילמד של שחרית משל ערבית, רבי אומר ערבית משל שחרית, ע"כ. ועיי"ש בהמשך הגמ' הביאור, ובתוס' (ד"ה רבי) כתבו הנפק"מ, אם יש נסכים רק לאחד – שלרבנן ינסכו בלילה, כיון שעל זה דיברה התורה במפורש, ולרבי ינסכו בבוקר. ובמשנת יעבץ (או"ח סי' ל' אות א') האריך לבאר דברי התוס', שגדר מפורש בתורה הוא גדר אחר מאינו מפורש בתורה, עיי"ש באריכות.

וצריך להוסיף, שבפסוק בפר' תצוה (כט, מ-מא) נאמר במפורש בתורה "לכבש האחד... כמנחת הבוקר וכנסכה תעשה לה", רק כיון שבפ' פנחס התורה חוזרת על כך בצורה אחרת – זה מלמד שאחד מהם חשוב יותר.​
 
וצריך להוסיף, שבפסוק בפר' תצוה (כט, מ-מא) נאמר במפורש בתורה "לכבש האחד... כמנחת הבוקר וכנסכה תעשה לה", רק כיון שבפ' פנחס התורה חוזרת על כך בצורה אחרת – זה מלמד שאחד מהם חשוב יותר.​
שוב ראיתי שטעיתי, וגם בפנחס כתוב "כמנחת הבוקר וכנסכו", וביאור דברי הגמ' ביומא ציינו לתוס' הרא"ש.
עוד הביאו מהפנים יפות שהנסך המפורש בתורה על הבוקר - הוא השמן, והגמ' ביומא דנה על היין.
עוד יש להוסיף שרש"י (כח, ד) כתב שהפסוק של תצוה זה לימי המילואים, והפסוק של פנחס זה לדורות.
 
חזור
חלק עליון