• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בעניין נסכי התמיד

גרינפלד

Well-known member
ביומא (לד, א-ב) איתא ונסכו רביעית ההין ילמד של שחרית משל ערבית, רבי אומר ערבית משל שחרית, ע"כ. ועיי"ש בהמשך הגמ' הביאור, ובתוס' (ד"ה רבי) כתבו הנפק"מ, אם יש נסכים רק לאחד – שלרבנן ינסכו בלילה, כיון שעל זה דיברה התורה במפורש, ולרבי ינסכו בבוקר. ובמשנת יעבץ (או"ח סי' ל' אות א') האריך לבאר דברי התוס', שגדר מפורש בתורה הוא גדר אחר מאינו מפורש בתורה, עיי"ש באריכות.

וצריך להוסיף, שבפסוק בפר' תצוה (כט, מ-מא) נאמר במפורש בתורה "לכבש האחד... כמנחת הבוקר וכנסכה תעשה לה", רק כיון שבפ' פנחס התורה חוזרת על כך בצורה אחרת – זה מלמד שאחד מהם חשוב יותר.​
 
וצריך להוסיף, שבפסוק בפר' תצוה (כט, מ-מא) נאמר במפורש בתורה "לכבש האחד... כמנחת הבוקר וכנסכה תעשה לה", רק כיון שבפ' פנחס התורה חוזרת על כך בצורה אחרת – זה מלמד שאחד מהם חשוב יותר.​
שוב ראיתי שטעיתי, וגם בפנחס כתוב "כמנחת הבוקר וכנסכו", וביאור דברי הגמ' ביומא ציינו לתוס' הרא"ש.
עוד הביאו מהפנים יפות שהנסך המפורש בתורה על הבוקר - הוא השמן, והגמ' ביומא דנה על היין.
עוד יש להוסיף שרש"י (כח, ד) כתב שהפסוק של תצוה זה לימי המילואים, והפסוק של פנחס זה לדורות.
 
חזור
חלק עליון