• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

דיבור בהרחמן

יוסף דהן

Well-known member
שלום וברכה לכבוד הרב
שליט''א
לא הבנתי מה דעת היביע אומר לגבי דיבור בהרחמן האם מותר דברי חול או רק ד''ת כי לכאו' יש סתירה מהרישא לסיפא בחלק א סי יא בהערה

1684450257887.png
 
ב"ה
שלום וברכה,
בתחילה קאמר דאף שלענין הטוב והמטיב לשיטת הבא"ח אסור אפילו לענות קדיש וקדושה, ולהלכה אף שמותר לענות, מ"מ אסור לדבר סתם, אפילו בדברי תורה, מ"מ בהרחמן מותר לדבר לכל הדעות, ואף לשיטת הבא"ח, ולאו דוקא לענות קדיש וקדושה, אלא אפילו דיבור שאינו בחובה מותר. ואח"כ סיים דמ"מ כל זה דוקא בדברי תורה, אבל בדברי חולין אסור לדבר גם בהרחמן, כמבואר בבא"ח.

נמצא למסקנא שדברי חולין אסור, ודברי תורה מותר, אבל גם בדברי תורה, אין להקל בפני עמי הארץ.

בברכה רבה
 
בילקו"י ברכות כרך ב' הנדפ"מ עמ' שמ"ב כתב: "אף באמצע הרחמן טוב ונכון להזהר שלא לדבר דברים בטלים שלא לצורך, ומכל מקום מעיקר הדין אין איסור לדבר לצורך באמצע הרחמן, כיון שאמירתו אינה אלא מצד המנהג. אולם אם מברך על הכוס, לא ידבר גם באמצע הרחמן. ופשוט שמותר לענות לקדיש ולקדושה ושאר אמנים באמצע הרחמן. וכן רשאי לענות "ברוך הוא וברוך שמו" על ברכות ששומע, באמצע הרחמן".
 
בילקו"י ברכות כרך ב' הנדפ"מ עמ' שמ"ב כתב: "אף באמצע הרחמן טוב ונכון להזהר שלא לדבר דברים בטלים שלא לצורך, ומכל מקום מעיקר הדין אין איסור לדבר לצורך באמצע הרחמן, כיון שאמירתו אינה אלא מצד המנהג. אולם אם מברך על הכוס, לא ידבר גם באמצע הרחמן. ופשוט שמותר לענות לקדיש ולקדושה ושאר אמנים באמצע הרחמן. וכן רשאי לענות "ברוך הוא וברוך שמו" על ברכות ששומע, באמצע הרחמן".
אם מברך על הכוס, שכתוב שלא ידבר באמצע הרחמן, ז"א שגם לא יענה לקדיש וקדושה ושאר אמנים, או שזה בכל אופן עונה?
 
חזור
חלק עליון