בדרכי אבותינו
Member
לצערי כלל המגיבים לא הבינו כוניתי
אני שואל על הבי"ת של בשמים
אני שואל על הבי"ת של בשמים
נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
דווקא הבינו כוונתך, וע"ז ענו שלכו"ע האות ב' בתחילת המילה "בשמים" היא אינה מודגשת, כמו כל אותיות בג"ד כפ"ת שאחרי אותיות אהו"י. (וכן הוא מנוקד בכל הסידורים).לצערי כלל המגיבים לא הבינו כוניתי
אני שואל על הבי"ת של בשמים
אמנם יש מנהג ביין להגיד "פּרי" . וגם בזה יש מנהג כזה.לכול"ע גם למנהג הספרדים הבי"ת רפה
כי מברכים בורא -עשבי בשמים -העשבי ובשמים מחובר לכן רפה
בשונה מבורא - פרי האדמה שיש הפסק קטן בין בורא לפרי האדמה ולכן אנו נוהגים בבית דגושה
בודדים הסידורים (חדשים וישנים) שכתוב בהם ב' של בשמים דגושה.וכאן (ש"ס מנוקד על פי מסורת התימנים)
![]()
וכן בתכלאל של הרב יוסף קאפח (אמנם באחרים שיצאו לאור בשנת תשכב ועוד כתוב ברפויה)
![]()
סידור אשכנזי (נוסח אשכנז וספרד) משנת תקע"ו ניכר שיש דגש.
![]()
חדשים ראיתי וכנראה שהם הולכים על פי הדקדוק.בודדים הסידורים (חדשים וישנים) שכתוב בהם ב' של בשמים דגושה.
עברתי על עשרות סידורים באוצה"ח, וכמעט בכולם נכתב רפוי.
וכן אחיו הגדול הגר"א יוסף ראה כאן משניה 25 בערךחדשים ראיתי וכנראה שהם הולכים על פי הדקדוק.
אגב ראה כאן (דקה 2:28) שהגר"ד יוסף אומר עם ב דגושה.
לא רק שזה דוחק, אלא פשוט שכך הוא!ואין לומר שכאן הם לא מדקדקים אבל כשהם מברכים הם מברכים עם ב רפויה. שזה דוחק.
יש מקומות שאתם צודקים, אבל כאן לענ"ד כאן כן יש להביא ראיה וסרכי נקטו, ועוד כבר אמרתי לך פוק חזי מאי עמא דבר לך לכל אחד כמשיח לפי תומו שיברך בשמים תבדוק כמה מהם יברכו ברפה.לא רק שזה דוחק, אלא פשוט שכך הוא!
בשיעורים רבים תוכל לראות שאומרים לא כפי שמברכים באמת, וכמו שבשיעורים מרן הראש"ל שליט"א אומר כל הזמן "לישב בסוכה" בציר"י, אע"פ שפוסק לומר בחירי"ק. והוא פשוט שבדברים שהלשון לא כ"כ רגילה אליהם, לא יאמרו בשיעור כפי הדקדוק הנכון.
יש מקומות שאתם צודקים, אבל כאן לענ"ד כאן כן יש להביא ראיה וסרכי נקטו, ועוד כבר אמרתי לך פוק חזי מאי עמא דבר לך לכל אחד כמשיח לפי תומו שיברך בשמים תבדוק כמה מהם יברכו ברפה.
דוגמא ראשונה משה חבושה אין למדים מכל אחד אבל רק הרעיון שהדבר מצוי ושיש מנהג כזה ולא מופרך כמו שנראה בסידורים.
פוק חזי כמה אנשים לא יודעים מה זה שוא נע דגש חזק וכו' -אין ראיה מבני אדםיש מקומות שאתם צודקים, אבל כאן לענ"ד כאן כן יש להביא ראיה וסרכי נקטו, ועוד כבר אמרתי לך פוק חזי מאי עמא דבר לך לכל אחד כמשיח לפי תומו שיברך בשמים תבדוק כמה מהם יברכו ברפה.
אין לזה קשר לרב מאזוז שזה כלל לא דומה לבורא פרי הגפן שבסגול ועוד שזה כלל פשוט מאוד בכל התורה ואיפה שיש יוצא מן הכלל כבר נתנו לזה טעם.אע"ג שדיחתם אותי בגלל זה הגר"מ מאזוז
קצת שונה, ששם זה לא דיון בכללי הדקדוק, אלא במשמעות וכו'. אבל העיקרון מובן ופשוט ופחמע"ד.ראה גם בכרעותיה שבקדיש שכולם נהגו לומר רפה ובא הרב וחלק לומר דגוש ולא אמר מנהג מנהג
לפי דעת מרן לפי המשמעות יש לגרוס בעלמא די ברא, כרעותיה -וכיון שיש הפסקה יש דגש בכ'ףקצת שונה, ששם זה לא דיון בכללי הדקדוק, אלא במשמעות וכו'.
התכונתי לגר"מ מאזוז שהבאתי.פוק חזי כמה אנשים לא יודעים מה זה שוא נע דגש חזק וכו' -אין ראיה מבני אדם
אין לזה קשר לרב מאזוז שזה כלל לא דומה לבורא פרי הגפן שבסגול ועוד שזה כלל פשוט מאוד בכל התורה ואיפה שיש יוצא מן הכלל כבר נתנו לזה טעם.
לא שמענו שהעירו על אלה שמברכים בדגש. ומה שתאמר בבורא "פּרי" אע"ג שזה אחרי אהוי כך תאמר בעשבי בשמים. וכבר הבאתי ספרים שמציינים מנהג זה לפני כמאתים שנהמי שאומר בדגוש טועה. לא כל מנהג טעות הופכים אותו למנהג ולהלכה
ראה גם בכרעותיה שבקדיש שכולם נהגו לומר רפה ובא הרב וחלק לומר דגוש ולא אמר מנהג מנהג
גם אם תמצא עשרות חכמים אומרים בבית דגושה זה לא אומר שזה נכון -גם אני שמעתי חכמים שלא מבדילים בין שוא נע לנח ודגש וחזק וכו' למרות שזה הלכה פסוקה בשו"ע אז לדבריך נבטל הכל בגלל המנהג
ומה שתאמר בבורא "פּרי" אע"ג שזה אחרי אהוי כך תאמר בעשבי בשמים.
לכול"ע גם למנהג הספרדים הבי"ת רפה
כי מברכים בורא -עשבי בשמים -העשבי ובשמים מחובר לכן רפה
בשונה מבורא - פרי האדמה שיש הפסק קטן בין בורא לפרי האדמה ולכן אנו נוהגים בבית דגושה
ספרים לא מדוייקים מה גם שהיו באלה שמנהגם היה שלא מבטאים כלל בי"ת רפה אלא מדגישים כל הבית"ים אולי גם כבודו יחזיק במנהג הזה...וכבר הבאתי ספרים שמציינים מנהג זה לפני כמאתים שנה
אני לא מבין רצונך לומר שהרב מזוז חולק על עצמו...לא זכור לי שהגר"מ מאזוז העיר על ענין זה.
מסורת תימן אני לא חושב שזה ספרים לא מדויקים. וכן ראיתי שניקד גם אחד מגדולי התמנים בדור שלפנינו בספר משניות שמנוקדות על פי מסורת תימן.ספרים לא מדוייקים מה גם שהיו באלה שמנהגם היה שלא מבטאים כלל בי"ת רפה אלא מדגישים כל הבית"ים אולי גם כבודו יחזיק במנהג הזה...
ברוך ה' יגעתי ומצאתי להגר"מ מאזוז שמברך עם "ב" דגושה. (שמעו בדקה 14:00 בערך).מסורת תימן אני לא חושב שזה ספרים לא מדויקים. וכן ראיתי שניקד גם אחד מגדולי התמנים בדור שלפנינו בספר משניות שמנוקדות על פי מסורת תימן.
וראיתי בסידור בית עובד הוצאת אהבת שלום שמנוקד ב"בית רפה" ואולם במקור בסידור בית עובד (ליוורנו תרמ"ח) ה"בית" היא דגושה. וכן בסידור בית דוד ושלמה (ירושלים תרצ"ד). וכ"כ בסידור תפלת החדש (ליוורנו תרנ"ג) ובסידור חסד לאברהם (ליוורנו תר"ה) וכן בסידור שערי רחמים שערי רצון (שלוניקי תק"א) הוגה ע"י החכם המדקדק ר' בנימין קמחי.
אולם בסידור סדר תפלה כמנהג ק"ק בגדאד ואגפיה ליוורנו תרפ"ט וכן בתפילת ישרים מנצור (ירושלים תרח"צ) כתוב ברפה. וכן בסידור עולת תמיד ליוורנו תרמ"ז.
חיפשתי בסידורים הישנים, רובם ככולם היו אשכנזים ורובם היה כתוב "בית" רפה. אולם הנ"ל פחות או יותר מה שמצאתי אצל הספרדים.
גם הבן של הבבא סאלי כך אומר.
לצערי עדיין לא השגתי הבדלה של מרן ואני מאמין מאד שיש (https://www.emess.co.il/radio/214019), וגם לא של הגר"מ מאזוז (אם כי מצאתי חצי הקלטה אבל בלי בשמים). אם יש מישהו שיכול להשיג אני אשמח מאד.
ושאלתי להגרב"ץ מוצפי שליט"א וזה מה שענה לי
ובסידור שלו מובא ב"ב" רפה. וצ"ע. (אולי להבנתי נכון מה שהוא ענה לי).
על כל פנים הנ"ל הענין מענין מאד. ואפשרי מאד שכל אלה שמתווכחים איתי לפחות עד למוצאי שבת הקרוב ברכו "בּשמים".