מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ותקרא שמו בן אוני ואביו קרא לו בנימין (לה יח)
פירש רש"י בן ימין, מלשון צפון וימין, שהדרום נקרא ימין, וכוונתו שנולד בדרום בארץ ישראל. והרמב"ן פירש בן ימין מלשון חוזק. והנה נמצא כי בנימין מורכב מב' תיבות, בן ימין, כי הוא על משקל בן אוני שקראתו רחל, ויעקב קרא שמו בן ימין [ונראה שניקוד החירק תחת הב' של בִנימין, אע"פ שהוא מלשון בֶן, הוא כמו שמצינו ביהושע בִן נון].
ובזה יבואר מה דאיתא בירושלמי סוטה פ"ז ה"ד ומובא בתוס' סוטה לו. לגבי אבני האפוד, דשבט בנימין היה חצוי בין שני האבנים בן מכאן וימין מכאן, ולכאורה יפלא א"כ אבד כל משמעות השם, אך להמבואר דשורש שם בנימין הוא בן ימין א"ש שיכול להתחלק.
ובאמת כן מצינו בשמואל (א ט א) "ויהי איש מבן ימין ושמו קיש", דכתיב בן ימין וקרי בנימין, ושם (כא) הלוא בן ימיני אנכי, ובתהלים (ז א) שגיון לדוד אשר שר לה' על דברי כוש בן ימיני, ובדברי הימים (א כז יב) "התשיעי לחדש התשיעי אביעזר הענתתי לבן ימיני" והיינו לשבט בנימין, א"כ חזינן דיכול להכתב בב' תיבות.
ומטעם זה מצינו בכמה מקומות שבני שבט בנימין נקראו ימיני לחוד, כמו באסתר (ב ה) מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני, ובשמואל (ב כ א) שבע בן בכרי איש ימיני.
ובבית שמואל שמות אנשים אות ב' לגבי כתיבת שם "בנימין" בגט, כתב בשם ספר שמות וז"ל "ואם כתב בשני תיבות בן ימין פסול, אף על גב בירושלמי איתא בנימן היה נכתב על אבני אפוד בן מכאן ימין מכאן, אין להביא ראיה מאפוד לכתיבת הגט, גם בש"ס שלנו לא משמע כן", עכ"ל. ויש להקשות דאף אם ש"ס שלנו פליג על כתיבת אבני אפוד מ"מ נוכיח כן מהפסוקים שנכתב בנימין בב' תיבות, ולכאורה מזה יש ללמוד שפיר גם לגט, וצ"ע.
ותקרא שמו בן אוני ואביו קרא לו בנימין (לה יח)
פירש רש"י בן ימין, מלשון צפון וימין, שהדרום נקרא ימין, וכוונתו שנולד בדרום בארץ ישראל. והרמב"ן פירש בן ימין מלשון חוזק. והנה נמצא כי בנימין מורכב מב' תיבות, בן ימין, כי הוא על משקל בן אוני שקראתו רחל, ויעקב קרא שמו בן ימין [ונראה שניקוד החירק תחת הב' של בִנימין, אע"פ שהוא מלשון בֶן, הוא כמו שמצינו ביהושע בִן נון].
ובזה יבואר מה דאיתא בירושלמי סוטה פ"ז ה"ד ומובא בתוס' סוטה לו. לגבי אבני האפוד, דשבט בנימין היה חצוי בין שני האבנים בן מכאן וימין מכאן, ולכאורה יפלא א"כ אבד כל משמעות השם, אך להמבואר דשורש שם בנימין הוא בן ימין א"ש שיכול להתחלק.
ובאמת כן מצינו בשמואל (א ט א) "ויהי איש מבן ימין ושמו קיש", דכתיב בן ימין וקרי בנימין, ושם (כא) הלוא בן ימיני אנכי, ובתהלים (ז א) שגיון לדוד אשר שר לה' על דברי כוש בן ימיני, ובדברי הימים (א כז יב) "התשיעי לחדש התשיעי אביעזר הענתתי לבן ימיני" והיינו לשבט בנימין, א"כ חזינן דיכול להכתב בב' תיבות.
ומטעם זה מצינו בכמה מקומות שבני שבט בנימין נקראו ימיני לחוד, כמו באסתר (ב ה) מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני, ובשמואל (ב כ א) שבע בן בכרי איש ימיני.
ובבית שמואל שמות אנשים אות ב' לגבי כתיבת שם "בנימין" בגט, כתב בשם ספר שמות וז"ל "ואם כתב בשני תיבות בן ימין פסול, אף על גב בירושלמי איתא בנימן היה נכתב על אבני אפוד בן מכאן ימין מכאן, אין להביא ראיה מאפוד לכתיבת הגט, גם בש"ס שלנו לא משמע כן", עכ"ל. ויש להקשות דאף אם ש"ס שלנו פליג על כתיבת אבני אפוד מ"מ נוכיח כן מהפסוקים שנכתב בנימין בב' תיבות, ולכאורה מזה יש ללמוד שפיר גם לגט, וצ"ע.
