• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: אסור לצום?

יכול להיות הרבה תשובות.
אם הוא נמצא רגע אחד לפני חצות בליל פסח, אסור לו לצום אלא הוא חייב לאכול את האפיקומן. או אפי' סתם ככה נמצא רגע לפני עלות השחר בליל פסח ועוד לא אכל מצה. או אם הוא נמצא רגע לפני עלות השחר בליל יו"ט א' של סוכות ולא אכל פת בסוכה. וכו' וכו'.
כל דבר שאדם מחוייב לאכול, אם הוא לא אכל ועוד מעט לא יהיה לו אפשרות לאכול הוא חייב לאכול ואסור לו 'לצום'...
זו תשובה מצחיקה, אבל זה בסגנון של השאלה...
 
בשבת כמובן
מה הבעיה לצום בשבת עד חצות (ולא עד בכלל)?
אולי ערב כיפור
יש מצווה לאכול. כל אכילה היא מצווה. אבל לא שחייב לאכול בכל רגע ואסור לקבל צום גם לזמן מועט. אני יכול לאכול בערב כיפור רק בשעה רביעית או חמישית וכד'
 
אז מה הגדר של לצום? אסור לי להגיד "אני בצום עד 11 אחרי שחרית בשבת"?! הרי זה בכלל לא נחשב 'צום'...
זה לא נחשב צום לענין אמירת עננו וכדו', אך מכיון שהסיבה שנמנע מלאכול זה בגלל שהוא מבחינתו צם הרי הוא מענה עצמו בשבת ואסור ואיני זוכר כעת המקור המדויק כמדומני משנ''ב
 
איך ומתי אסור לצום אפילו זמן מועט מאוד?
נשבע לשנות את הידוע לאדם וכו' או על דבר שאי אפשר לעשותו כגון שלא אישן ג' ימים או שנשבע שלא יאכל ז' ימים או שנשבע שלא יאכל מכל פירות שבעולם הוי שבועת שוא ומלקין אותו וישן לאלתר ואוכל לאלתר
 
חזור
חלק עליון