• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

אבל כבד: זקן המקובלים הצדיק הנסתר רבי שלום שמואלי זצ"ל נפטר בגיל 106

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 161591

לכבוד הרב
בגיטין נז כתוב כל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת. האם זה כפשוטו? אם כן איך זה לפי הדעות שאין גוף בעולם הבא? , (כותב בשם חבר שהסתקרן )​

תשובה

סליחה, אש של גהינם זה כמו בעולם הזה? גהינם של שלג? ועוד ועוד השם יצילנו. אלא זה תיאור של סוג צער חרפה ובזיון כמו בעולמינו ויותר קשה ממנו השם ישמור.
ומורנו הגאון החתם סופר ז"ל בדרשותיו ביאר את דברי הגמרא גיטין נ"ז, א. שכמו שבכל מאכל ישנו פסולת וצואה, כן בכל חכמה יש פסולת טבעית, אבל דברי תורה אין בהם שום פסולת ועיקש, ואלו ואלו דברי אלקים חיים. והמלעיג על דברי חכמים חושב שיש בהם פסולת, לכן מדה כנגד מדה נדון בצואה. וכיון דדברי חכמים כגחלי אש, לכן נדון בצואה "רותחת".
ויש בזה עוד ביאורי המהר"ל ז"ל בכמה מספריו, שכשם שהצואה היא הדבר הכי מאוס מהאדם כך מדריגתו שם, כי החכמים דבריהם ודעתם גבוהה מאוד ונבדלת מאתנו.​

 
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 161591

לכבוד הרב​

בגיטין נז כתוב כל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת. האם זה כפשוטו? אם כן איך זה לפי הדעות שאין גוף בעולם הבא? , (כותב בשם חבר שהסתקרן )​

תשובה

סליחה, אש של גהינם זה כמו בעולם הזה? גהינם של שלג? ועוד ועוד השם יצילנו. אלא זה תיאור של סוג צער חרפה ובזיון כמו בעולמינו ויותר קשה ממנו השם ישמור.​

ומורנו הגאון החתם סופר ז"ל בדרשותיו ביאר את דברי הגמרא גיטין נ"ז, א. שכמו שבכל מאכל ישנו פסולת וצואה, כן בכל חכמה יש פסולת טבעית, אבל דברי תורה אין בהם שום פסולת ועיקש, ואלו ואלו דברי אלקים חיים. והמלעיג על דברי חכמים חושב שיש בהם פסולת, לכן מדה כנגד מדה נדון בצואה. וכיון דדברי חכמים כגחלי אש, לכן נדון בצואה "רותחת".​

ויש בזה עוד ביאורי המהר"ל ז"ל בכמה מספריו, שכשם שהצואה היא הדבר הכי מאוס מהאדם כך מדריגתו שם, כי החכמים דבריהם ודעתם גבוהה מאוד ונבדלת מאתנו.​

אי''ז סתירה להנ''ל
שאפשר שמכפר בדבר גשמי.
 
בל תשקצו זה גם לא לעשות דבר שרוב בנ"א נגעלים ממנו, אאכ נאמר שלא אזלינן בתר רוב בנ"א ויש בזה אריכות באחרונין.
נראה לי שבדבר כזה זה לא רוב זה "כל" ...
מי יכול לחשוב על זה בכלל??
שלא ישמע חלילה זלזול בצדיק הזה זיע"א רק תורה היא וללמוד אני צריך האם יש לזה מקור ? וא"כ היכן הוא? וא"כ האם זה לא בכלל בל תשקצו וכנ"ל
 
גם אני כמה פעמים נסוגותי לאחור, אחר שראיתי את צבע המים...
והסתפקתי אם אני חייב לשלם, כיון שהתקלחתי כבר לפני, ומאז אני קודם בודק לראות את מצב העניין ואח"כ אני מחליט אם להמשיך...
אך כל זה רק במקום שאין שער חשמלי, שחייבים לשלם קודם.
 
חזור
חלק עליון