• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אחרי זמן ביעור

abc123

Well-known member
אם השתמשו בפירות מהעץ בגינה הפרטית לאחר זמן ביעור. האם כליהם של המשפחה הזו אסורים?
או שמא נאמר כמו שכתב מרן לגבי כלי שבושלו בו פירות וירקות ללא מעשרות.
 
ב"ה
שלום וברכה,
מרן זצ"ל הביא שם (בחזו"ע תרו"מ עמ' קל) דברי הרב מנחת שלמה בצירוף דברי הרב נודע ביהודה, והמעיין במקור הדברים במנחת שלמה יראה שלכאורה דבריו לגבי טבל הבלוע בכלי, אינם שייכים לפירות שבישל בכלי לאחר זמן הביעור, שהרי שם כל עיקר טעמו מחמת שאין הטבל "איסור" כדי שנגזור בו אינו בן יומו אטו בן יומו, אלא שהוא "צריך הפרשה", ולכן כשהוא בן יומו מותר לבשל בו, רק שיפריש אח"כ, וכשאינו בן יומו יבשל בו, וכיון שנפסל מאכילה שוב לא יתחייב בהפרשה. משא"כ בפירות שחל עליהם "איסור", אפילו שהוא איסור דרבנן לא מהני, ע"ש.
אולם הטעם השני שצירף דברי הנודע ביהודה דבאיסור דרבנן לא גזרו אטו בן יומו, דהו"ל גזירה לגזירה, לכאורה זה מועיל אף בפירות לאחר זמן ביעור, ולכן נראה שבשעת הדחק שקשה להגעיל, יוכל לבינתיים להסתמך בזה על הגאון נודע ביהודה, ובהזדמנות הראשונה שיתאפשר, יכשיר את הכלים כדת.

בברכה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
מרן זצ"ל הביא שם (בחזו"ע תרו"מ עמ' קל) דברי הרב מנחת שלמה בצירוף דברי הרב נודע ביהודה, והמעיין במקור הדברים במנחת שלמה יראה שלכאורה דבריו לגבי טבל הבלוע בכלי, אינם שייכים לפירות שבישל בכלי לאחר זמן הביעור, שהרי שם כל עיקר טעמו מחמת שאין הטבל "איסור" כדי שנגזור בו אינו בן יומו אטו בן יומו, אלא שהוא "צריך הפרשה", ולכן כשהוא בן יומו מותר לבשל בו, רק שיפריש אח"כ, וכשאינו בן יומו יבשל בו, וכיון שנפסל מאכילה שוב לא יתחייב בהפרשה. משא"כ בפירות שחל עליהם "איסור", אפילו שהוא איסור דרבנן לא מהני, ע"ש.
אולם הטעם השני שצירף דברי הנודע ביהודה דבאיסור דרבנן לא גזרו אטו בן יומו, דהו"ל גזירה לגזירה, לכאורה זה מועיל אף בפירות לאחר זמן ביעור, ולכן נראה שבשעת הדחק שקשה להגעיל, יוכל לבינתיים להסתמך בזה על הגאון נודע ביהודה, ובהזדמנות הראשונה שיתאפשר, יכשיר את הכלים כדת.

בברכה רבה
ואם הכלים הם של אחר. השאלה לגבי התארחות אצלו.
והשאלה גם על דבר חריף שיכול להיות שמשתמשים בו בכלים הללו.
 
ב"ה
זה כמו שעת הדחק, בפרט אם יש חשש של כבוד הבריות או מחלוקת,
ובפרט שיש לומר דאחר שבישלו בו עוד מאכלים נוספים של היתר, יש בזה עוד סברות להתיר שמא כהראב"ד דלעולם משערינן באומד יפה כמה פלט, ושמא כמהרש"ך שבכלים משערים כנגד הבלוע, וכמ"ש מרן זצ"ל צירופים אלו ביבי"א בכ"ד, ומהם בח"ד חיו"ד סי' ג. (ושם בהמשך התשובה דפעמים יש להחמיר עליהם בהוראת שעה, ע"ש ותרו"ץ).
 
ב"ה
זה כמו שעת הדחק, בפרט אם יש חשש של כבוד הבריות או מחלוקת,
ובפרט שיש לומר דאחר שבישלו בו עוד מאכלים נוספים של היתר, יש בזה עוד סברות להתיר שמא כהראב"ד דלעולם משערינן באומד יפה כמה פלט, ושמא כמהרש"ך שבכלים משערים כנגד הבלוע, וכמ"ש מרן זצ"ל צירופים אלו ביבי"א בכ"ד, ומהם בח"ד חיו"ד סי' ג. (ושם בהמשך התשובה דפעמים יש להחמיר עליהם בהוראת שעה, ע"ש ותרו"ץ).
תודה רבה הרב.
איך מתייחסים הרב לחריף? זה לא יותר בעייתי בפליטה? למשל מה שהרב כתב לעניין אינו בין יומו בדעת הנודע ביהודה, אם זה חריף אז המצב יותר בעייתי? או שעדיין כיוון שזה אינו בן יומו ודרבנן קיל טפי לנודע ביהודה?
 
ב"ה
חריף זו מחלוקת ראשונים אם מחליא לשבח או דבעינן דוקא קורט של חלתית,
ומרן הש"ע לכאורה סותר עצמו מסי' צו ס"א בסתם, לסי' קג ס"ו, וביאר ביבי"א ע"פ האחרונים שבסי' צו איירי בהיתרא ומשום דאיכא נמי נ"ט בר נ"ט, לכן היקל כמ"ד דלא מחליא, ואילו בסי' קג איירי באיסורא דליכא לטעמא דנ"ט בר נ"ט, לכן חייש לאוסרים כל חריף משום מחליא,
ולפ"ז י"ל עוד, דהני מילי בדוארייתא ראה מרן לחוש בדאיסורא, אבל בדרבנן הו"ל ספד"ר ולקולא.
ואמנם בנ"ד למעשה כשמדובר בחריף, יש יותר משקל להחמיר בתורת חומרא, אבל עדין שורת הדין בשניהם תהיה להקל ונ"מ לשעה"ד.
 
תודה רבה הרב על כל התשובות. אוסיף ואשאל אחרי כל הקולות בשעת הדחק. גם הכלל של סתם כלים ינן בני יומן יצטרף? או שבכל המקרים הנ"ל כולל חריף צריך לדעת בודאות שעברו 24 שעות?
 
ב"ה
ודאי שיש בזה הכלל דסתם כלים אינם בני יומן.
אני שוב יסביר לראות שהרב הבין את כוונתי:
אני מתכוון לשאול, האם רק במקרה שיודעים בודאות שהכלים לא בני יומן, אז נוכל לסמוך על הנודע ביהודה, ולסמוך שבדרבנן (ביעור) הש"ע אולי יקל בחריף וכו'.
או שגם אם אין מושג לגבי אם עברו 24 שעות משימוש האסור גם כל הקולות הנ"ל יתפסו כי סתם כלים אינן בני יומן?
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון