איך מותר לשתות חלב היום

אד יעלה

Active member
א. הראשונים דנו כיצד מותר לשתות חלב הלא יש ספק שמא היא טרפה ואפילו שכעת היא חיה אבל אולי יתברר לבסוף שהיא טרפה וכל מה ששתו בזה צריך הגעלה כמבואר ביו''ד סי' פא' והראשונים ביארו שתולים שבהמה זו היא מהרוב שהם כשרות.

ב. אבל היום שהחברות הגדולות מערבבים הרבה חלב ביחד בוודאי שיש טריפות שהלא מתוך מאה בהמות יש בערך עשרה טריפות וכיצד אפשר להתיר
ואם נרצה להתיר מצד ביטול ברוב הלא לח בלח מין במינו מדרבנן צריך שישים כנגדו ואין כנגד העשר שישים כנגד.
ויש שרוצים לומר שאנו דנים כל בהמה בפני עצמה ואנו דנים עליה רוב ומכריעים שהיא כשרה ולכן מותר לשתות הכל אח''כ.
וזה מאד מחודש להתעלם מהציאות שבוודאי יש פה מתוך כולם כמה טריפות.

ג. ושמעתי לומר כיון שמין במינו זה גזירה דרבנן שיצטרך שישים כנגד לכן במקרה שיש לנו רוב על כל בהמה בפנ''ע באופן כזה חז''ל לא אסרו את התערובת כיון שמהתורה אין ספק גם לפני שנהייה תערובת ויש לפלפל בזה.

שמעתי ממו''ר שליט''א
השמטה
שיטת רש''י המובא בטור פוסק כר''י שמין במינו אפילו באלף לא בטיל ולכן אפילו אם יהיה אחת טריפה זה יאסור הכל אע''פ שאין אנו פוסקים כדברי רש''י.
 
א. הראשונים דנו כיצד מותר לשתות חלב הלא יש ספק שמא היא טרפה ואפילו שכעת היא חיה אבל אולי יתברר לבסוף שהיא טרפה וכל מה ששתו בזה צריך הגעלה כמבואר ביו''ד סי' פא' והראשונים ביארו שתולים שבהמה זו היא מהרוב שהם כשרות.

ב. אבל היום שהחברות הגדולות מערבבים הרבה חלב ביחד בוודאי שיש טריפות שהלא מתוך מאה בהמות יש בערך עשרה טריפות וכיצד אפשר להתיר
ואם נרצה להתיר מצד ביטול ברוב הלא לח בלח מין במינו מדרבנן צריך שישים כנגדו ואין כנגד העשר שישים כנגד.
ויש שרוצים לומר שאנו דנים כל בהמה בפני עצמה ואנו דנים עליה רוב ומכריעים שהיא כשרה ולכן מותר לשתות הכל אח''כ.
וזה מאד מחודש להתעלם מהציאות שבוודאי יש פה מתוך כולם כמה טריפות.

ג. ושמעתי לומר כיון שמין במינו זה גזירה דרבנן שיצטרך שישים כנגד לכן במקרה שיש לנו רוב על כל בהמה בפנ''ע באופן כזה חז''ל לא אסרו את התערובת כיון שמהתורה אין ספק גם לפני שנהייה תערובת ויש לפלפל בזה.

שמעתי ממו''ר שליט''א
השמטה
שיטת רש''י המובא בטור פוסק כר''י שמין במינו אפילו באלף לא בטיל ולכן אפילו אם יהיה אחת טריפה זה יאסור הכל אע''פ שאין אנו פוסקים כדברי רש''י.
ידוע בזה לומר שעצם השאלה היא לכאורה טעות, כי כל ההנחה שמתוך 100 בהמות יש 10 טריפות, זה מונח סטטסטי , ובתורה ובהלכה אין מקום כלל לדבר הזה, ובכל עדר שלם של פרות, מן התורה הולכים אחר הרוב לומר שכולם אינם טריפות ברוב גורף, כי הולכים בתר רובא דעלמא, וזה שמבחינה סטטסטית אמור להיות פה טריפות לא בא בחשבון כלל מבחינה ההלכה.
כמובן שהאריכו רבות בעניני סטטסטיקות וההלכה, אבל כך ידוע בזה.
 
 
ידוע בזה לומר שעצם השאלה היא לכאורה טעות, כי כל ההנחה שמתוך 100 בהמות יש 10 טריפות, זה מונח סטטסטי , ובתורה ובהלכה אין מקום כלל לדבר הזה, ובכל עדר שלם של פרות, מן התורה הולכים אחר הרוב לומר שכולם אינם טריפות ברוב גורף, כי הולכים בתר רובא דעלמא, וזה שמבחינה סטטסטית אמור להיות פה טריפות לא בא בחשבון כלל מבחינה ההלכה.
כמובן שהאריכו רבות בעניני סטטסטיקות וההלכה, אבל כך ידוע בזה.
כל רובא דליתא קמן הוא רוב סטטיססטי
שהלא רוב בהמות כשרות זה רוב כזה
 
ראיתי תירוץ אחד שהרב הביא בשם הפר''ח שכהיום מחמירים הרבה חומרות שלא מעיקר הדין ובאמת יש שישים כנגד.
ולכאורה כשם שמחמיים חומרות בעניני אכילה נחמיר גם בעניני שתייה
ואולי כוונתו שבכגון דא חז''ל לא החמירו כלל
 
כל רובא דליתא קמן הוא רוב סטטיססטי
שהלא רוב בהמות כשרות זה רוב כזה
זה לא נקרא סטטיסטיקה זה מציאות שרוב הבהמות בעולם אינם טרפות, ולולי מה שביארו האחרונים[ שער"י ועוד] שהינו רוב בטבע.
מונח סטטיסטי הינו מונח משולל הגיון, אלא פשוטו כמשמעו רק סטטיסטיקה. צא ובדוק בלשכה המרכזית לסטטיסטיקות ותראה הרבה סטטסטיקות שלא שמעת עליהם מעולם.
וע' בקובץ זה שצירף ידידנו הנכבד ר' בנימין לוריא שליט"א בדברי ר' אשר וייס שליט"א שביאר הדברים בטטו"ד.
 

קבצים מצורפים

  • בנתיב החלב ד.pdf
    164.5 KB · צפיות: 3
זה לא נקרא סטטיסטיקה זה מציאות שרוב הבהמות בעולם אינם טרפות, ולולי מה שביארו האחרונים[ שער"י ועוד] שהינו רוב בטבע.
מונח סטטיסטי הינו מונח משולל הגיון, אלא פשוטו כמשמעו רק סטטיסטיקה. צא ובדוק בלשכה המרכזית לסטטיסטיקות ותראה הרבה סטטסטיקות שלא שמעת עליהם מעולם.
וע' בקובץ זה שצירף ידידנו הנכבד ר' בנימין לוריא שליט"א בדברי ר' אשר וייס שליט"א שביאר הדברים בטטו"ד.
וע' היטב במאמר הזה שהרחיב בזה כדרכו בבהירות מופלאה.
1720043467355.png
 
זה לא נקרא סטטיסטיקה זה מציאות שרוב הבהמות בעולם אינם טרפות, ולולי מה שביארו האחרונים[ שער"י ועוד] שהינו רוב בטבע.
מונח סטטיסטי הינו מונח משולל הגיון, אלא פשוטו כמשמעו רק סטטיסטיקה. צא ובדוק בלשכה המרכזית לסטטיסטיקות ותראה הרבה סטטסטיקות שלא שמעת עליהם מעולם.
וע' בקובץ זה שצירף ידידנו הנכבד ר' בנימין לוריא שליט"א בדברי ר' אשר וייס שליט"א שביאר הדברים בטטו"ד.
הגרש''ש ביאר שרובא דאיתא אין לו מקום בסברא אלא גזה''כ.
ובעיקר הטענה הלא זה שרוב הבהמות אינם טרפות אי''ז סיבה שבהמה זו תהיה לא טריפה
אלא שיש יותר סיכוים לשייך אותה לרוב וזה קרוי סטטיסטיקה.
 
וע' היטב במאמר הזה שהרחיב בזה כדרכו בבהירות מופלאה.
הצג קובץ מצורף 22158
אינני יודע מי הרב הכותב
אבל מה ששואל שאם יש עשר חתיכות בשר וכי נימא שנדון טריפה בגלל הסטטסטיקה
אינו מובן כיון שיש הכרעה של רובא דאיתא שאומר שמגיע מהכשר וממילא אין מקום לספק חדש
אבל כאן יש תערובת חדשה של כל החלב מכל הבהמות ויש רוב סטטיסטי שמגיע מכח מציאות שמתוך מאה יש כמה פסולים וכמו שרוב בהמות כשרות זה רוב גם שמתוך מאה יש כמה פסולות יש כזה רוב ומאי חזית?
 
אינני יודע מי הרב הכותב
אבל מה ששואל שאם יש עשר חתיכות בשר וכי נימא שנדון טריפה בגלל הסטטסטיקה
אינו מובן כיון שיש הכרעה של רובא דאיתא שאומר שמגיע מהכשר וממילא אין מקום לספק חדש
אבל כאן יש תערובת חדשה של כל החלב מכל הבהמות ויש רוב סטטיסטי שמגיע מכח מציאות שמתוך מאה יש כמה פסולים וכמו שרוב בהמות כשרות זה רוב גם שמתוך מאה יש כמה פסולות יש כזה רוב ומאי חזית?
זה ציטוט מתוך הקובץ הנ"ל מתוך מאמרו של הגאון ר' אשר וייס שליט"א
 
כל הדיון כאן מתבסס על הנחה שרוב בהמות כשירות הן אמנם זה יתכן רק לדעת הרמ"א שמכשיר סירכות אבל לדעת מרן שמכשיר רק חלק במציאות של ימינו רוב טריפות הן (אפשר לברר אצל כל שוחט שרוב הבהמות לא יוצאות חלק וכל שכן בבהמות לחליבה שיותר מבוגרות ומצוי בהן יותר טריפות) וצ"ע על מאי סמכינן אנן דגרירי בתר מרן
 
כל הדיון כאן מתבסס על הנחה שרוב בהמות כשירות הן אמנם זה יתכן רק לדעת הרמ"א שמכשיר סירכות אבל לדעת מרן שמכשיר רק חלק במציאות של ימינו רוב טריפות הן (אפשר לברר אצל כל שוחט שרוב הבהמות לא יוצאות חלק וכל שכן בבהמות לחליבה שיותר מבוגרות ומצוי בהן יותר טריפות) וצ"ע על מאי סמכינן אנן דגרירי בתר מרן.
שמעתי מקרוב משפחתי המגדל עגלים לשחיטה, שהפרות שמגדלים לחליבה, והפרות שמגדלים לשחיטה אינם מאותו זן כלל, עגלים לחליבה הינם הפרות המוכרות שחור לבן, אמנם העגלים לשחיטה הינם מזן אחר לגמרי והינם בצבע חום נוטה לאדום וכדו', אבל עדיין אינו מחייב ויש לבדוק מה הרוב בפרות העומדות לחליבה, מה מצב הסרכות שלהם.
 
חזור
חלק עליון