שלום עליכם מלאכי השלום ב(ה)שבתכם לי לשלום!
כידוע לכל בר בי רב, קטנים וגדולים, כי אחד הסמנים והדגלים אותם הניף באצבעו תנופה המלך המושל בכיפת ההלכה- הגאון הגדול הרב עובדיה יוסף זצ״ל הוא הקפידא על בשר חלק.
ובכל אתרא דישראל הגיע צווחתו וציוויו, לעדתו יודעי צדקתו, שעיקר הדין, לפני כל יודעי דת ודין-לספרדים- הוא בשר ׳חלק׳ מסירכות, ואילו בשר כשר הרי הוא טריפה [לספרדים] (לאפוקי בליעה וצירופי ספיקות שמותר עיין במשנתו הסדורה בנושא).
ועמדתי ואתבונן, וליבי נוקף בקרבי, ע״פ המפורסמות הנ״ל אנוכי שואל ואשאל, היאך בחלב שאנו שותים אף שכשרותו מהדרין, מי יימר לך שהבהמה לכשתלך לשחיטה לא יימצא בה פסול שאינה ״חלקה״?!
דילמא תימצא פרה זו עם סירכא?
ואל תשיבני כי הוא ספק שקול ואי אפשר בעניין אחר, דהרי המציאות כיום ידועה(!) (ולפי מה שידוע לי) שרוב בהמות אינן יוצאות ״חלק״ בשחיטה באופן של כמעט 70% והוא רוב מניין ורוב בניין - בזה העניין.
כמו כן, מי שמלאו ליבו לתת טעמי תריצי, ״שרוב בהמות בחזקת כשרות״- שיקשוט עצמו בקושט שניים עשר, דהוא טעות בדין וטעות במציאות! דהרי בתעשיית החלב, כל החלב הנחלב מכל הבהמות מתערבב יחד במכונת החליבה. וד״ז שרוב הבהמות בחזקת כשרות אמור בחלבה של בהמה אחת מבין כמה בהמות והמעיין בדבר יראה לנכון שכלל זה לא חל כאן כלל ועיקר.
ואם כך, היאך מעשים שבכל יום שאנו שותים חלב פרה שאכן מצד כשרותו אין חשש אך מצד מקורו בכשרות הבהמה לספרדים- אין מקורו ברוך על פי השולחן ערוך.
והיא נפלאת בעיניי שלא ראיתי בכתובים היתייחסות לעניין הזה מצד המאור הגדול, רבן של ישראל, אם בכלל שייך, ואנוכי הולך שובב וסובב שמא תמיהתי חלשה וערבבתי בין בשר לחלב.
ולהיתייחסות הרבנים הגאונים במערכת האתר מערכה ערוכה לקראת מערכה, היא מערכתי שלי ונפשי בשאלתי.
תודה רבה!
כידוע לכל בר בי רב, קטנים וגדולים, כי אחד הסמנים והדגלים אותם הניף באצבעו תנופה המלך המושל בכיפת ההלכה- הגאון הגדול הרב עובדיה יוסף זצ״ל הוא הקפידא על בשר חלק.
ובכל אתרא דישראל הגיע צווחתו וציוויו, לעדתו יודעי צדקתו, שעיקר הדין, לפני כל יודעי דת ודין-לספרדים- הוא בשר ׳חלק׳ מסירכות, ואילו בשר כשר הרי הוא טריפה [לספרדים] (לאפוקי בליעה וצירופי ספיקות שמותר עיין במשנתו הסדורה בנושא).
ועמדתי ואתבונן, וליבי נוקף בקרבי, ע״פ המפורסמות הנ״ל אנוכי שואל ואשאל, היאך בחלב שאנו שותים אף שכשרותו מהדרין, מי יימר לך שהבהמה לכשתלך לשחיטה לא יימצא בה פסול שאינה ״חלקה״?!
דילמא תימצא פרה זו עם סירכא?
ואל תשיבני כי הוא ספק שקול ואי אפשר בעניין אחר, דהרי המציאות כיום ידועה(!) (ולפי מה שידוע לי) שרוב בהמות אינן יוצאות ״חלק״ בשחיטה באופן של כמעט 70% והוא רוב מניין ורוב בניין - בזה העניין.
כמו כן, מי שמלאו ליבו לתת טעמי תריצי, ״שרוב בהמות בחזקת כשרות״- שיקשוט עצמו בקושט שניים עשר, דהוא טעות בדין וטעות במציאות! דהרי בתעשיית החלב, כל החלב הנחלב מכל הבהמות מתערבב יחד במכונת החליבה. וד״ז שרוב הבהמות בחזקת כשרות אמור בחלבה של בהמה אחת מבין כמה בהמות והמעיין בדבר יראה לנכון שכלל זה לא חל כאן כלל ועיקר.
ואם כך, היאך מעשים שבכל יום שאנו שותים חלב פרה שאכן מצד כשרותו אין חשש אך מצד מקורו בכשרות הבהמה לספרדים- אין מקורו ברוך על פי השולחן ערוך.
והיא נפלאת בעיניי שלא ראיתי בכתובים היתייחסות לעניין הזה מצד המאור הגדול, רבן של ישראל, אם בכלל שייך, ואנוכי הולך שובב וסובב שמא תמיהתי חלשה וערבבתי בין בשר לחלב.
ולהיתייחסות הרבנים הגאונים במערכת האתר מערכה ערוכה לקראת מערכה, היא מערכתי שלי ונפשי בשאלתי.
תודה רבה!