מפתיע אותי שתגובה כזו, בלי ביאור, בלי טעם, בלי דברי טעם וחכמה, אלא סך הכל גידופים, קיבלו כ״כ הרבה תודות.
יש צורה להגיב. אם טעיתי, אתה מוזמן להסביר לי, ולא להצביע לתגובה שלך עם שאר הניקים שלך בשביל להראות כאילו התגובה שלך יותר חכמה משלי.
היא הנותנת
בגלל שכתבת שטויות
לכן לא צריך להסביר בכלל למה...
לעצם הענין, אם אתה מבקש, אעשה את רצונך
ראשית כל צריך ללמוד הרבה בספרי מרן זצ"ל בשביל לדעת כיצד ללמוד בספריו, ויש הרבה כללים בזה. רק שהכלל שעליו אנחנו מדברים כ"כ פשוט שכולם כבר יודעים אותו, ואבאר.
ברור ופשוט שבכל ספרי מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל לא פוסקים רק ממסקנתו ההלכתית, אלא גם מגוף התשובה.
קח לדוגמא את חזון עובדיה כמעט 20 חלקים!!! אתה יודע כמה פסקי הלכות מרן כתב בהערות למטה, ולא זו בלבד אלא שהרבה פעמים בהערה הדגיש שהפסק הלכה שנאמר למעלה הוא רק בתנאי כזה וכזה... אם נפסוק הלכה רק מההלכה למעלה, זה יכול להביא הרבה מכשולים בהלכה!!! וכבר ידוע מה שרבי יצחק יוסף שליט"א מספר שפעם שאל את אביו למה הרבה פעמים כותב פסקי הלכות למטה ולא למעלה, ואמר לו בפשיטות שרוצה שהלומד בספרו יעיין גם למטה ולא רק למעלה... והדברים פשוטים כל כך.
אותו דבר בספריו העצומים "יביע אומר" על כל י"א חלקיו, פעמים רבות שכותב מסקנא הלכתית, אבל לא תמיד (ואפילו הרבה פעמים) כותב כל הפרטים והתנאים שכתב בתוך התשובה, האם נפסוק רק ע"פ מסקנתו ההלכתית ותו לא??? ח"ו, לא כך לומדים יביע אומר, צריך לעבור על כל התשובה בצורה מקיפה ועיונית, ורק לאחר מכן יודעים נכונה כיצד מרן זצ"ל באמת פסק, ולאן חתר בפסיקותיו והכרעותיו.
אותו דבר גם ביחוה דעת, אם הוסיף הערות בגוף התשובה, הרי ברור שאלו הם ממש פסקיו והכרעותיו הלכה למעשה, ומה שלא כתב כן בסיכום ההלכה, זה לא מעלה שום דבר...
נראה לי ברור שהסיבה העיקרית לכך, היא משום שמרן כאשר כתב את המסקנא, לא תמיד באותו רגע חשב על כל הפרטי פרטים, רק היו חשוב לו המסקנא ההלכתית הצרופה באותו ענין, ואה"נ לענין פרטי ההלכה סמך על המעיין שיעיין בגוף תשובתו... מה גם שפעמים רבות מרן זצ"ל הסתעף בעוד כמה דינים והלכות שחידש בתוך דבריו, ולא ראה לנכון להביא את דבריו במסקנתו ההלכתית...
אכן, אני נוכחתי לראות הרבה פעמים איך אנשים לא יודעים ללמוד יביע אומר ולא חזון עובדיה, וכמה פעמים ת"ח הטעו אחרים בהבנתם את מרן זצ"ל...
וקרוב בעיני לומר דמה שכתב המהרש"א בסוטה דמי שלומד שו"ע בלי בית יוסף הרי הוא בכלל מנוולי עולם, כך מי שלומד במסקנות פסקי מרן זצ"ל ולא מעיין בתוך התשובה, או בתוך המקורות הרי הוא ג"כ בכלל מנוולי עולם...
יש לי עשרות רבות של מקורות שבודאי מרן זצ"ל סמך על המעיין בתוך התשובה, ולא יכתוב כל פעם כל הפרטי הלכות במסקנתו. כמו שגם הרבה פעמים אפילו לא טרח לעשות סיכום להלכה.