• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הערה הלכתית למכון מאור ישראל

לכבוד מכון מאור ישראל



בספר הנפלא קיצור שלחן ערוך חזו"ע (עמוד של"ח) כתבו

תינוק שאינו יכול לינוק היישר מאימו כגון שנולד פג ונמצא באינקובטור, או שהוא חולה ואינו יכול לינוק, מעיקר הדין מותר לאמו לחלוב בשבת לתוך בקבוק לצורך האכלתו, אע"פ שיש בזה איסור תורה הואיל ותינוק זקוק לחלב אם חסרון החלב מהוה סכנה בשבילו ויכולה להוציא החלב בן בידה ובין במשאבה וכ"ו

ואף בימינו שמצוי תחליף חלב אם לתינקות, גם כן מותר לאם לשאוב החלבבשבת לצורך התינוק , ואפיל אם עדין לא התרגל התינוק לחלב האם, הואיל וזהו מזונו הטבעי ובספק סכנה אין להתחשב כלל בתחליף מזון אחר. וציינו כאן בהערה לחזו"ע ח"ג עמוד תא וליבי"א ח"ט ס"ס לב.



והנה מהדברים משמע דתינוק שאוכל גם מטרנה וגם יונק מאימו מותר לשאוב בשבילו בשבת. וכן הורה רב אחד בבית הכנסת אצלנו.

ולענ"ד אין זה הדין ולא התכוין מרן הגר"ע להתיר דבר זה.

דהנה ביבי"א בסוף התשובה כתב

שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן לב

וכן ראיתי לידידי הגרש"ז אוירבך, שהובא בספר שמירת שבת כהלכתה ח"א (פרק לו הערה סב) שאפילו אם עדיין לא התרגל התינוק לחלב אם, מותר לחלוב עבורו בשבת לתוך כלי, הואיל וזהו המזון הטבעי שלו, ובספק סכנה אין להתחשב בתחליף של מזון אחר. ע"ש. וכן עיקר.

ובהמשך מצורף החזו"ע

והנה תיבות אלו לא ברורות מה פירוש לא התרגל לחלב אם

ובשמירת שבת כהלכתה שהוא מקור הדין ביאר כוונתו שהתינוק לא התרגל לינק מהאשה עצמה אלא באמצעות כלי. [ומצורף תמונה בסמוך]

אך לא התכוין להתיר לתינוק ששותה גם מטרנה דהא כיון דחזינן דאין לו סכנה בשתיית תחליפים אסור לחלוב בעבורו.

וזה א"ש עם מ"ש ביבי"א אם מותר לשאוב לתוך כלי.
 

קבצים מצורפים

  • שבת ג.png
    שבת ג.png
    1.1 MB · צפיות: 3
  • שמירת שבת.png
    שמירת שבת.png
    58.3 KB · צפיות: 3
שאפילו אם עדיין לא התרגל התינוק לחלב אם, מותר לחלוב עבורו בשבת לתוך כלי,
צריך לשאול מה הכוונה לא התרגל 'לחלב אם'? מה התינוק כן אוכל? ודאי לא חמין או דגים....
אם נאמר שהוא אוכל רק תחליפי חלב מדוע להתיר חליבה בשבת אם בין כה וכה בימי חול הוא אוכל תחליפי חלב
משום כך פירש בשש"כ שהוא כן אוכל חלב אם אבל לא ישירות מהאם
לכן אני לא מבין מה התכוונו שיתכן שמרן הבין אחרת את הגרש"ז, מה עוד אפשר להבין
 
ויש להקשות עוד, אם נאמר שיש חשש פיקוח נפש אצל סתם תינוק שיונק וביום שבת אינו יכול לינוק, להביא לו תחליפי חלב הוה סכנה, א"כ איך נוהגים לתת לתינוק (בלי קשר לשבת) אפילו בין יומו גם בבית חולים, תחליפי חלב? למה לא חוששים לספק סכנה??
כנראה שסתם תינוק שלא רואים שיש חשש להביא לו תחליפי חלב אין נראה שאפשר להקל לחלוב אם לא בשינוי או שתים
 
כבודו צודק בטענות
מצורף משלחן שלמה
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_שולחן שלמה - שבת ג - אוירבאך, שלמה זלמן בן חיים יהודה ליב - לייזרזון, שמחה בונם_140.pdf
    1 MB · צפיות: 11
חזור
חלק עליון